Home

Zomerwerven (1): Gentstraat

26 augustus 2014

Er lopen in en om Gent flink wat* wegenwerven.
(* eufemise)
Jammer dat die wegenwerven mensen in en om Gent niet meer doen lopen, maar dit terzijde…

Riolerings- en wegenwerven zijn kansen om de fietsinfrastructuur op te waarderen.
Dit is een geslaagd project(je): de Gentstraat in Oostakker.
Het is te zeggen: het stukje Gentstraat tussen de Eikstraat nieuwe Céline Dangottestraat (nog niet op Google maps) en Wolfputstraat.

24aug14, 15u46, Gentstraat

24aug14, 15u46, Gentstraat

Het fietspad voelt staduitwaarts zeer comfortabel aan.
Materiaalkeuze = perfect, voor fietsers even comfortabel asfalt als voor de auto’s.

24aug14, 15u46, Gentstraat

24aug14, 15u46, Gentstraat


Materiaalovergang tussen autorijweg en fietspad = goed.
24aug14, 15u46, Gentstraat

24aug14, 15u46, Gentstraat


Breedte = zeer goed. Je kan afstand houden van de geparkeerde auto’s/openzwaaiende portieren.
Hellingen aan garagepoorten en opritten, fietsend in het midden van het pad = perfect. Geen zeeziekte.
24aug14, 15u46, Gentstraat

24aug14, 15u46, Gentstraat

24jul14, 9u55, Gentstraat

24jul14, 9u55, Gentstraat


Ontwerp aan overgang naar fietspadloze zone 30 = dubieus. Assertieve fietsers trekken meestal hun plan, maar ik schrok toch even hoe ik -door het ontwerp me weer in het autoverkeer moest wringen. Was hier geen zachtere overgang met rugdekking mogelijk?

24aug14, 15u46, Gentstraat

24aug14, 15u46, Gentstraat


Bij een vorige passage had ik twijfels over de materiaalovergang van de start van het pad stadinwaarts. Later nog eens testen…
24jul14, 9u56, Gentstraat

24jul14, 9u56, Gentstraat

24jul14, 9u56, Gentstraat

24jul14, 9u56, Gentstraat

4 Responses to “Zomerwerven (1): Gentstraat”

  1. Renaat Says:

    Ik weet dat ik de lat vaak (ontzettend) leg. Het ziet er redelijk goed uit maar toch zou vind ik het niet zo goed als het hier wordt voorgesteld.

    Materiaalovergang:
    – Er is volgens mij geen technische reden om een soort ‘goot/boordsteen’ te maken tussen het asfalt van de weg en het asfalt van het fietspad. Als ik mij daarin vergis wordt ik graag verbeterd door een iemand met technische kennis over straataanleg. De overgang mag dan goed zijn, als ik mij daarin niet vergis blijft het onnodig kwaliteitsverlies.

    – Breedte … Moeilijk in te schatten aan de hand van de foto. Is het fietspad ongeveer 1,50 meter of 1,80 meter.

    – Buffer: De enige buffer tussen geparkeerde wagens en het fietspad is op bepaalde locaties één boorsteen (20 cm) breed. Dat is ruim onvoldoende, een veilige schuwafstand is hier minimum 50 cm. De fietspadbreedte is dan ook bedrieglijk want niet helemaal bruikbaar. Als het fietspad slechts 1.50 meter is en men bij die breedte met twee naast elkaar wil fietsen of iemand wil inhalen, komt men gevaarlijk dicht bij de openvliegende autodeuren.
    Bij 1,80 cm zit men nog steeds met 30 cm fietspadbreedte die niet veilig bruikbaar zijn en die dus beter niet aangelegd was geweest.

    We zijn zo weinig gewoon in België dat we al snel tevreden zijn. En natuurlijk is er vaak sprake van vooruitgang. Maar willen we dat vandaag de fietsinfrastructuur wordt aangelegd die vandaag ‘redelijk’ is, of willen we dat er vandaag de fietsinfrastructuur wordt aangelegd welk binnen 20 jaar nog kwalitatief mee kan?

  2. 3S Says:

    Aaaaaargh!!!

    Die laatste foto’s. Als fietser een boord oversteken parallel met je rijrichting om het fietspad op te rijden…
    Gruwelijk!!!

    Ik voorspel al massaal valpartijen bij gewone regen, laat staan bij sneeuw of ijzel…

  3. toon Says:

    Inderdaad een zeer belangrijk detail bij het begin en einde van fietspad, de overgang rijweg/goot/boordsteen/fietspad. Na voldoende reacties (jammergenoeg nav valpartijen) wordt dit al eens aangepast in rijweg/fietspad.
    Het had nog slechter gekund, de straatkolk ontbreekt gelukkig en ook is het nog afwachten waar ze enkele verkeersborden zullen planten

  4. Robbie Says:

    Ik rij hier dagelijks en op weg naar Gent (’s morgens 5u) gebruik ik het fietspad echt wel niet… Ik moet telkens de remmen dichtgooien om veilig op het pad te geraken. Daarnaast krijg ik al schrik bij het denken aan de vrieskou. Zo’n rood fietspad is zalig bij mooi weer maar een klein beetje nattigheid en vrieskou zorgt ervoor dat dit een spiegel wordt. Dan heb ik liever wat klinkers waar het vocht tussen vriest!


Geef een reactie

