Home

Bikepolo

3 september 2014

Polo staat bekend als de “sport der koningen”. In Gent is de fiets langzaamaan koning auto aan het onttronen, dus wordt er ook polo gespeeld met de toekomstige koning, de fiets.

Al een klein jaar wordt er in stilte gewerkt aan het eerste Gents fietspolo-team dat de aanstekelijke naam Urlaub draagt, ontstaan vanuit de Fietskeuken Brugse Poort waar we het hier al een paar keer over hadden. Tot nu toe gebeurde dat op de achtergrond, enkel wie er via-via van hoorde wist waar en wanneer er trainingen waren, slaagde erin deze bij te wonen en af en toe zelf eens een match mee te spelen. Fietsbult sloop er een maandje geleden binnen en maakte toen enkele foto’s.

Maar er komt nu verandering in, je hoeft niet meer via-via te weten te komen waar en wanneer er getraind wordt. Nu zaterdag, 6 september, houdt het Urlaub bikepoloteam een opendeurdag in de Meubelfabriek, Meibloemstraat 14, Gent. Vanaf 13u is iedereen welkom om deze verrassend intensieve sport zelf eens uit te proberen. Vanaf 16u volgt er dan een mini-toernooi.

Affiche bikepolo 6 september 2014

Affiche bikepolo 6 september 2014

Bikepolo wordt met speciaal aangepaste fietsen gespeeld, waaronder een verkort stuur zodat spelers niet in elkaars fietsen blijven haken, aangepaste versnellingen en kleine tandwielen vooraan om gemakkelijk snelheid te kunnen opbouwen vanuit stilstand, slechts één rem want doordat je een stick in je hand hebt heb je maar één hand op het stuur,…
De fietsen en sticks worden voorzien zodat je je meteen met een reglementaire fiets kan spelen.

Bikepolo training, Meubelfabriek, 8-8-2014

Bikepolo training, Meubelfabriek, 8-8-2014

Bikepolo training, Meubelfabriek, 8-8-2014

Bikepolo training, Meubelfabriek, 8-8-2014

Bikepolo training, Meubelfabriek, 8-8-2014

Bikepolo training, Meubelfabriek, 8-8-2014

Enkele spelregels:
– je mag niet met je voeten aan de grond komen. Doe je dit toch dan mag je geen bal meer aanraken voor je eerst naar de zijkant van het veld met je stick een ‘tap out’ zone aantikt.
– enkel gelijke objecten mogen elkaar aanraken, je mag met je stick dus enkel de stick van je tegenspelers raken, en niet hun fietsen.
– het terrein is volledig afgesloten met een lage houten wand, waardoor het balletje nooit ‘buiten’ is. Je mag de wanden gebruiken om het balletje bijvoorbeeld rond een tegenspeler te kaatsen. Deze week werd het terrein volledig vernieuwd.

Bikepolo terrein in de Meibloemstraat

Bikepolo terrein in de Meibloemstraat, foto: Urlaub Bike Polo

Voor meer info kan je terecht op de facebookpagina van Bike Polo Gent, of op de eventpagina voor zaterdag:
https://www.facebook.com/GHENTBIKEPOLO
https://www.facebook.com/events/892237014137561

3 Responses to “Bikepolo”

  1. Chris Scuri Says:

    Hoezo, in Gent is de fiets koning auto langzaamaan aan het onttronen? Dat je zo’n statement gebruikt om aan woordspeling te doen kan ik begrijpen, het strookt echter niet met de realiteit.

    Paardenpolo, de sport der rijken, zo is dat steeds als het paarden betreft. In de buitenlucht met veel chic volk op tribunes. Fietspolo, de sport der armen? Binnen, in ietwat opgesmukte fabriekshallen.

    Urlaub? Ik vond deze naam nergens terug op de facebookpagina. Vanwaar de keuze als ploegnaam als ik vragen mag?
    Ik kan het niet helpen, facebookpagina’s blijf ik luizige sites vinden – dit terzijde.

    In elk geval veel succes en veel spelplezier toegewenst!

    • jonathan Says:

      Dag Chris,
      Wat mij betreft is de woordspeling zeker op zijn plaats, we zijn er nog lang niet, maar week op week zien we bewijzen dat het betert, meer fietsinfrastructuur, meer fietsbewustzijn, en vooral meer fietsers, zoals bijvoorbeeld op de 2 permanente telpunten in Gent respectievelijk 6 en 8% meer dan vorig jaar, zoals woensdag nog te lezen was in dit artikel: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140902_01246775
      Waar fietsen vroeger scheef bekeken werd, is het nu hip geworden, kijk bijvoorbeeld naar http://cyclechicbe.blogspot.be/, of het feit dat opleidingen fietshersteller in het volwassenenonderwijs veel sneller volzet is dan men lesgevers kan vinden, kijk naar de leefstraten, de fietsstraat in’t centrum van de stad, het westerringspoor dat een fietspad gaat worden, de fietsbruggen naar het parkbos,… allemaal dingen die 10 jaar geleden niet mogelijk waren.
      De auto is nog niet onttroond, maar we zijn wel op weg, en aan een tempo dat nu hoger ligt dan het ooit was.

      Fietspolo, de sport der armen? De kostprijs van het materiaal is uiteraard stukken lager dan wanneer je een paard moet onderhouden, en ja, momenteel wordt er gespeeld in een lege fabriekshal. Had je verwacht dat een groepje vrienden die met deze sport start, meteen een commercieel pand met grote open ruimte als speelveld, publieksruimte, opslag voor materiaal en atelier voor herstellingen kan betalen? Elke ploeg begint klein, dit gaat om de sport en het amusement, niet om het geld en uiterlijke vertoning. ’t mag ook eens van onderuit komen, vanuit gewone burgers, zonder dat er meteen hopen geld moet worden tegen gesmeten. Toch?
      Prachtig dat zoiets in Gent kan ontstaan uit passie met enkel een handvol kleingeld zonder dat er een commercieel concept achter moet zitten. Toch?

      Wat de ploegnaam betreft kan ik niet antwoorden, ik ben niet actief in de organisatie van de bikepolo. Vraag het hun gerust zelf op zaterdag.
      En wat facebook betreft, een facebookpagina aanmaken kost 5 minuten werk, iet of wat van website, zelfs met gebruik van templates op frameworks zoals Drupal of zo kost gemakkelijk één of meerdere dagen werk. Misschien zitten ze liever op een fietszadel dan achter een pc, iets wat in deze tijd enkel maar kan aangemoedigd worden.

      Ik heb tijdens het schrijven van dit antwoord jouw reacties op eerdere artikels op deze blog eens nalezen. Met een google-query komen die direct boven.

      Weet je Chris, je hebt gelijk, er is nog veel te doen en het gaat traag. En ja, ook ik ben wel eens gefrustreerd over hoe het er aan toe gaat, en ook van mij komt er af en toe een artikeltje om iets dat fout loopt aan de kaak te stellen. Er staat zelfs nog eentje klaar voor één van de komende dagen.
      Maar overal negatief over doen, overal de slechte kanten in zien, zelfs bij een artikel als dit waarbij ik enkel maar leuke dingen zie, zo verzuurd reageren, alles negatief zien en afbreken of kleineren, dat vind ik spijtig, en dat helpt ook niet.

      Als er dingen echt misgaan, dan mogen die uiteraard aangekaart worden. Maar wanneer er positieve berichten komen zoals deze, of van kleine verwezenlijkingen, kleine stapjes vooruit qua infrastructuur, of wat dan ook, wees dan alsjeblieft niet zo negatief. Kleine, positieve dingen komen er enkel doordat veel mensen er veel tijd in spenderen. Dat zijn momenten dat het veel meer opbrengt om eventuele kleine foutjes te negeren, het positieve te zien en dit luidkeels toe te juichen.
      Wanneer initiatieven als deze ontleed worden en bekritiseerd worden gaat niemand op den duur nog iets willen doen, ’t is toch nooit goed, dus waarom zouden ze er nog tijd in steken?

      Als je daarentegen de leuke dingen toejuicht, de mensen erachter waardeert voor de uitwerking van het idee, ze bewondert voor hun inzet, voor de tijd en moeite die ze erin steken, dan komen we ergens. ’t maakt echt niet uit of het een groepje vrijwilligers is zoals hier, of een paar ambtenaren die tegen de overheersende stroom in iets positiefs verwezenlijken voor fietsers, wees dankbaar dat deze mensen constructief bezig zijn en dingen verwezenlijken. Vergeet niet dat aanmoediging, bewondering en appreciatie niet alleen dingen zijn die iedereen nodig heeft, maar ook heel sterke motivatoren zijn om mensen dingen te laten doen.

      Door altijd tegen te spartelen komen we niet vooruit. ’t is nodig om soms niet luidop te zeggen dat het wiel niet perfect rond is, maar af te stappen om mee aan de vrachtfiets te helpen duwen. En reclameer niet bij elk klein putje in de weg, maar bedank de fietstransporteur omdat hij de grote put ontweek en daardoor wel in het kleine putje moest rijden, in plaats van voor de grote put te stoppen, op te geven, zijn vracht langs de weg te dumpen en naar huis te keren.

      ‘k stel voor dat je zaterdag eens langs gaat, de sfeer opsnuift, en geniet van weer een extraatje dat helpt om fietsen op een positieve manier op de kaart te zetten. Als dat je lukt, zoek me op, en ik trakteer je een pint als teken van mijn appreciatie dat je’t ook positief kan zien. Ik ben die namiddag ook op die site, ofwel bij de Bikepolo, anders mee aan het brouwen bij het hobby-brouwerijtje dat op 20m van het polo-veld ligt.

      • Chris Scuri Says:

        Dag Jonathan, ik heb niks tegen jouw blog, tegen initiatieven als fietspolo enz., integendeel.

        – Over die statement van koning enz. blijf ik bij mijn standpunt.
        Het ging me over uw redenering, je hoeft je daarvoor niet in ‘uw gat’ gebeten te zijn, dit is niet mijn bedoeling. Je springt met uw gedachtengang van polo -> koning -> auto onttronend -> fiets wordt koning. Met alle respect, maar:
        ° *Paarden*polo wordt sport der koningen genoemd. Dit extrapoleren naar ‘polo algemeen’ vind ik iets te vergaand 😉 Daarmee wil ik niks denigrerend zeggen over fietspolo – ongetwijfeld een intensieve sport – noch over het dit initiatief, integendeel. Ik vind het super dat zo’n dingen ontstaan.
        ° De auto aan het onttronen in Gent? Je zegt echt wel *onttronen*? Het is voor de fietser iets aan het verbeteren, jawel. Onttronen zou betekenen dat het Gentse stadsbestuur een radikale ommezwaai maakt en dat doet ze vooralsnog niet. Gent wordt voorlopig geen Kopenhagen; mocht dit zo zijn, dan mag iedereen van mij zeggen: onttroonde auto!
        ° Wie zegt dat de fietser überhaupt de toekomstige koning wordt of moet worden? Het beleid in landen als NL, in Kopenhagen enz. zijn gericht op een harmonieus samengaan van álle weggebruikers: comfort, veiligheid enz. voor állen. Ik spreek dan nog niet over het milieubewustzijn die bij onze noorderburen hoger ligt, met daardoor andere accenten op het verkeersbeleid dan hier. Auto’s weren uit dorpskernen is een logisch gevolg, milieubewustzijnd als men is. In Gent is men daar nog VER van af, denk je niet? Het is NU veel onveiliger rijden naar en in Gent dan pakweg 30 à 40 jaar geleden, neem het van mij aan. Waarom? Er was vele malen minder autoverkeer, zo simpel is het.

        – Ik zeg niet dat er geen verbeteringen komen in en rond Gent, dat is wel zo, maar het wordt hoog tijd he. Dit is voor de auto al jarenlang zo: betere wegen, grote parkings, noem maar op.

        – Ik begrijp jouw standpunt over Facebookpagina’s, ik heb dit enkel *terzijde* gezegd. Ik vind die sites nogal lastig om te navigeren, het is zo nogal, tjah, overvloedig, rommelig, ik weet het niet. Ik zeg niet dat er een andere website moet komen he, ik heb gewoon uit interesse er even naar gesurft enz. Ik toon tenminste wat interesse 😉

        – Met cijfers en tellingen moet men voorzichtig zijn. Dit gaat over een periode van 3 jaar op twee punten. Telt men ook de auto’s die de stad aandoen? Ah neen, men heeft parkings bijgebouwd en op vele punten in de stad zien chauffeurs hoeveel vrije plaatsen er in de parkings zijn, wat een luxe! Hoeveel heeft dat niet gekost?
        Natuurlijk pakt Gent graag uit met die cijfers en titels in nieuwsbladen, wat dacht je dan? Politici zijn een apart ras.

        – Er is nu meer ‘fietsbewustzijn’. Pakweg 40 jaar geleden sprak men daarover niet, we fietsten àlle dagen naar school – in weer en wind – en ook zo voor boodschappen enz. Dat bewustzijn is er vrij recent omdat het niet meer anders kán, omdat het autoverkeer zó toegenomen is dat het echt gevaarlijk werd (en is) voor de zwakke weggebruiker. Bovendien voelt men in de wagen als chauffeur niet meer dat men snel rijdt, door de ongelooflijke technologische vooruitgang op pakweg 20 jaar tijd. Maar ik begrijp je, jij spreekt over 10 jaar geleden, niet 30 à 40 jaar geleden.
        Vergeten we ook niet dat het eigenlijk crisis is, een pak mensen nemen o.m. om die redenen meer en meer de fiets, de wagen wordt een dure uitzuigkoe. Dit kan ook de groei aan fietsers verklaren, fietsers die dan ervaren dat de infrastructuur er te weinig op voorzien is, er komen meer en meer klachten, ook van mensen binnen het overheidsapparaat omdat daar ook fietsers zijn. De overheid kán de ogen niet meer sluiten. Als ze niks doen, kost het hen stemmen en dat beginnen ze te beseffen.

        – Die sites over cyclechic ken ik, fijn om te bekijken. Dit is er gekomen om het fietsen vanuit een ander perspectief te promoten, meer dan OK. Voor auto’s en moto’s bestaan er ook mooie sites en vele malen meer… dat weet je ook wel.
        Ik heb vroeger ook nooit geweten dat men de fiets scheef bekeek, dit is pas veel later gekomen, fietsers en voetgangers begon men – in Belgenland! – te bekijken als hindernissen. Dit omdat de structuur en de mentaliteit – fout van onze bestuurslui – niet tesamen harmonisch mee evolueerde.

        – Wat mijn opmerkingen betreft op deze site (je mag voor mijn part gans het internet afsurfen naar mij met kweetniewa queries). Kijk, dit gaat niet over jouw persoon enz., jij schrijft jouw mening, ik de mijne.
        Met mijn opmerkingen probeerde ik jouw zaken wat meer in zijn perspectief te plaatsen, niet meer en niet minder.
        Als me iets goed lijkt, zeg ik het, ik deed dit op deze site – ik doe dit ook op mijn werk als collega’s iets goed doen, ze krijgen zo zelden een goed woordje van leidinggevenden, dus doe ik het maar.
        Zo vind ik die man http://tuub.be/ geweldig, wat een durf! Hier https://fietsbult.wordpress.com/2014/07/27/denken/ kwam die mobiele fietshersteller even ‘inbreken’, prachtig toch!?
        Als iets minder goed is, onwaar, half waar, niet waar, dan probeer ik dit ook te zeggen. Halve waarheden zijn de lastigste, het is moeilijk om ze te doorprikken.
        Over de stijl kan men discussiëren, ik heb er van Yves al opmerkingen over gehad – wie mij kent weet dat ik niet de kwaadste ben, verre van. 😉
        Kijk, ik heb het zeker niet persoonlijk bedoeld en ook niet negatief bedoeld en ik vermoed dat jij een bovenbeste kerel bent, dus mijn excuses mocht ik jou op de een of andere manier gekwetst hebben. Je hebt zeker gelijk: aanmoeding, bewondering enz. zijn nodig om te motiveren.
        Ik behoed me er anderzijds steeds voor om zich op de borst kloppende politici te bejubelen, dit om allerlei redenen die jij ook wel kan bedenken. Men moet op z’n hoede blijven, te allen tijde, wakker blijven, voortdurend strijden – voor rechtvaardigheid, gelijkheid en broederlijkheid. Dit is waar ik voor probeer te staan, de commentaar gaat in die richting mee, dus probeer het langs die kant misschien te bekijken.

        Gans dit epistel is veel langer geworden dan ik eigenlijk wou.


Geef een reactie

