Home

Een nieuw schooljaar met kersverse fietsenstallingen

6 september 2014

(Tataa! Nog een Fietsbulter erbij…! Welkom Sven.)

Bij een achter-ingang van Het Perspectief en het PIHS zijn er om het nieuwe schooljaar goed te beginnen nieuwe fietsenstallingen geplaatst.
Deze ingang is dicht bij de onderdoorgang van de Bijlokekaai naar de Henleykaai, onder R40 Godhuizenlaan. Ideaal dus voor fietsers.

Fietsenstalling,

Fietsenstalling: Het Perspectief PCVO Henleykaai, 1sep2014 18u23

Enige punt van kritiek is de jammerlijke keuze van het type van stallingen. Wanneer deze vol komen te staan is het onmogelijk om een slot aan de stalling zelf te bevestigen.

10 Responses to “Een nieuw schooljaar met kersverse fietsenstallingen”

  1. Chris Scuri Says:

    Goed initiatief, inderdaad jammer van het type met enige nadelen. Misschien kosten deze stallingen niet zoveel.
    Ik parkeer er niet graag in omdat er redelijk wat spanning op de velgen komt (krom trekken).
    Nu, over fietsenstallingen hebben we het hier al eerder gehad https://fietsbult.wordpress.com/2014/08/18/fahrradzeit-15-verliefd-op-een-nietje/.

    Deze fiets is goed beveiligd. Enkel de middenste kabel is zo door te knippen, maar dan hangen er toch nog twee redelijke sloten aan.
    In dit geval: krijgt een boef het voorste slot kapot -> fiets in een camionnetje laden en wegwezen. Hier is het een vouwslot – is het een Abus (type Bordo?), dan knipt men deze snel door: https://www.youtube.com/watch?v=_DbD84jPZAQ 6:06 of slimme bendes doen het met één tikje: https://www.youtube.com/watch?v=EiLSj84sGPQ.

    Ik probeer bij dit type stalling mijn achterwiel erin te steken. Het achterwiel vastzetten met een goed kettingslot rond frame en stalling. Het slot niet op de grond o.i.d. proberen laten hangen (-> geeft anders steun aan een betonschoor, zonder steun krijgt die vuile bandiet het lastig al kunnen ze toch steun vinden met lange heften). Het voorwiel vastzetten rond het eigen frame ook.
    Het voorwiel neemt een snoodaard er nl. altijd makkelijker uit dan een achterwiel.

  2. winfriedhuba Says:

    Dit is een ronduit slechte stalling.
    En toch zou ze punten scoren in het nieuwe Gentse Parkeerplan!
    Daar heeft men namelijk enkel oog voor de hoeveelheid, kwantiteit van stallingen.
    Geen sprake van richtlijnen voor hoedanigheid, kwaliteit.
    Nodig zijn:
    -> vlotbereikbare gelijkvloerse stelplaatsen dicht bij de (hoofd-)ingang
    -> stabiliteit door inklemmen van de vork, ophangen aan het stuur of (beste optie) aanleunen van het kader
    -> veiligheid: kader gemakkelijk met een slot aan de stalling te bevestigen
    -> comfort: as-afstand tussen 2 fietsen liefst 75 cm
    Geen pardon voor dit soort zoethoudertjes.
    We fietsen tenslotte door de 21ste eeuw en wielklemmen zijn het laatste dat we nodig hebben om duurzame mobiliteit aan te moedigen.
    Gewoon goedkope brol.

  3. Richard Severijns (verkeerskundig ingenieur met Nederlands fietsbloed in de aderen) Says:

    Dit is het type fietsstalling waar ik gillend van wegfiets. We noemen ze bij FB Pajottenland “wielplooiers” omdat je fiets enkel wordt vastgehouden met het voorwiel. Een duw tegen de fiets en je hebt een nieuw voorwiel nodig.
    En dan natuurlijk ook nog eens de ONmogelijkheid om je fiets vast te maken. Stond de stalling nu wat verder van de muur dan zetten in mijn fiets op de staander ertussen en maakte ik mijn frame vast aan de stalling.
    Dit soort fietsstalling was misschien nog acceptabel in de jaren stillekes (je weet wel de tijd dat er nog fietsbelasting werd geheven) maar tegenwoordig zouden (de zogenaamde) ingenieurs die zich met fietsen bezig houden toch wel beter moeten weten.
    En als ze het niet goed weten dan kunnen ze hier, op website http://www.fietsparkeur.nl/ vast wel een stalling vinden die wel voldoet aan de hedendaagse eisen van de fietser…

    • Renaat Says:

      “Stond de stalling nu wat verder van de muur dan zetten in mijn fiets op de staander ertussen en maakte ik mijn frame vast aan de stalling.”

      Dat doe ik ook altijd.

      “En als ze het niet goed weten dan kunnen ze hier, op website http://www.fietsparkeur.nl/ vast wel een stalling vinden die wel voldoet aan de hedendaagse eisen van de fietser…”

      Ja, maar ze kunnen er evengoed stallingen vinden die nauwelijks beter is.
      De FietsParKeur is zeker geen goed voorbeeld van een kwaliteitsnorm. Men zegt wel:
      “Het Fietsparkeur stelt eisen op de volgende punten:

      gemak bij het plaatsen van een fiets
      gemak bij het vastzetten van een fiets
      kans op letsel bij de gebruiker of de passant
      kans op schade aan de fiets
      kraakbestendigheid
      vandalismebestendigheid
      duurzaamheid
      informatie over het systeem”

      In de praktijk zijn er talloze fietsstallingen die aan de FietsParKeur-normen voldoen maar die helemaal niet goed scoren op één van de volgende aspecten:
      – goede bevestigingsmogelijkheid voor verschillende soorten sloten en met verschillende soorten fietsen
      – multifunctioneel (verschillende soorten fietsen)
      – kans op beschadiging fiets
      – hart tot hart afstand (soms slechts 30 cm)
      – …

      Twee voorbeelden: http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/fietsparkeur/fietsparkeur-lasso.pdf
      http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/fietsparkeur/fietsparkeur-pallas.pdf

      Die stallingen kan men (in mijn ogen) met de beste wil van de wereld niet als kwalitatief bestempelen en naar mijn gevoel is niet de helft van de stallingen met een FietsParKeur-keurmerk echt goed.

      Ik heb liever geen normen dan normen die misbruikt kunnen worden om allerlei slechte stallingen neer te poten.

      • Chris Scuri Says:

        Ben het helemaal eens met Renaat.
        Ofwel moet men die normen beter beschrijven, verfijnen of zo, of met scores werken op gefabriceerde stallingen, zoals artsloten.nl doet met fietssloten – geen idee of dit mogelijk is.

  4. jandefietser Says:

    Verhaal: bij mijn vorige werkgever hadden we van die fietsenrekken. Ik, brave mens die ik ben, zette daar mijn fiets in. Na twee maanden heb ik mijn voorwiel moeten vervangen wegens wiebel.

  5. Sven Says:

    Dank je wel voor de vele reacties op deze post!

    Ik vind het helemaal niet erg dat fietsers/voetgangers via een andere ingang naar binnen kunnen. Het woord ‘hoofd-ingang’ is in vele gevallen misleidend. Meestal hoef je in een gebouw niet enkel te zijn, daar waar de hoofdingang zich bevind. Als je op 1 of meerdere andere plaatsen naar binnen kan, heb je de keuze om de ingang te kiezen die jou het best past. In dit geval de ingang die het dichtst bij enkele fiets-assen ligt en de veiligste oversteekplaatsen heeft.
    In de buurt van deze ingang zijn nog meer fietsenstallingen geplaatst van hetzelfde type. Hier is gelukkig meer plaats rond. Ziehier een nieuwe poging om de fiets vast te ketenen: https://www.dropbox.com/s/crgwbu7ppm3bwpm/2014-09-10%2017.56%20perspectief.jpg?dl=0

    @Chris Scuri: In het filmje is het Trelock slot Trigo Combi (http://youtu.be/_DbD84jPZAQ?t=1m31s) wat wordt doorgeknipt.

    Het slot aan deze fiets is een iets oudere versie, maar van dezelfde dikte als het slot iets later in hetzelfde filmpje: (http://youtu.be/_DbD84jPZAQ?t=6m18s). Dit slot is zwaarder, langer en dikker dan het slot in het 2de filmpje, ook de sleutel komt niet overeen met de platte sleutel. De sleutel die in dit slot past is een semi ronde sleutel met schuine en rechte groeven en tanden.

    De middelste kabel is inderdaad zo door te knippen. Helaas zie ik geen andere oplossing bij dit soort rekken.
    Ik stel me trouwens ook vragen bij het kettingslot wat in het kaderslot past, is de verbinding van de ketting met het kaderslot wel stevig genoeg?

    De meeste fietsenstallingen laten het niet toe om sloten hoog genoeg boven de grond vast te maken zodat een betonschaar geen steun vind.

    Ik vind de initiatieven van bewaakte fietsenstallingen zoals onder de Sint-Michiels helling het meest optimale. Zelfs tijdens de Gentse feesten goed gebruik van gemaakt.

    Waar ik liever in zou willen investeren zijn dit soort oplossingen: http://youtu.be/pcZSU40RBrg

  6. Chris Scuri Says:

    Dag Sven, just just: men heeft die Abus Granit, zoals bij jou, niet opengekregen, enkel een neep. 😉 Mijn excuses!

    Die ketting aan het kaderslot ziet er mij – op het eerste zicht – makkelijk door te knippen, ik kan het niet zo goed beoordelen van op de foto.
    Een ringslot op zich haalt bijna nooit meer dan 3 sterren (zie http://www.stichtingart.nl/sloten_resultaat.asp en kies daar uit de dropdownmenu ‘Ringsloten’, dan ‘Tonen’). Ik heb de mijne eraf gesmeten.

    Het is waar: veel stallingen laten niet toe om het slot voldoende hoog te plaatsen. Volgens mij zij die lage stallingen gewoon de goedkoopste, vandaar dat men deze aankoopt zeker?

    Ja, grappig he, die Japanse oplossing in die stad! Er schijnt daar bijna geen enkele fiets bovengronds te staan. Commentaar op die pagina zelf van wellicht een Nederlander: ‘Wouldn’t work in the Netherlands. The sheer amount of bycicles here is simply too big! In Utrecht the biggest bycicle parking facility in the world is beeing built. When completed it can hold 20.000 bycicles! This is very cool though!’
    Utrecht heeft zelfs een digitaal kaartje van hun bewaakte stallingen http://objectdesk.gemgids.nl/Publication/Site/186, maar ze hebben daarnaast nog zgn. buurtstallingen!
    Gent heeft een vijftal bewaakte stallingen, als ik me niet vergis, ik vind niet direct een digitaal kaartje ervan. Maar zeker een verbetering buiten vroeger!

    Een goede fietsenstalling is i.d.d. een van de beste inbraakpreventies. Eén van de redenen om *niet* de fiets te nemen is o.a. een ‘fietsdiefstalgevoelige’ plek, zie het ANWB onderzoek http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/ANWB%20panelonderzoek%20fietsdiefstal%20januari%202013.pdf.

    Natuurlijk, men moet toch soms een fiets buiten ‘los’ parkeren omdat er simpelweg niet overal goede fietsenstallingen kunnen neergepoot worden. Maar dan wel altijd aan de vaste wereld. Los maar toch vast. 😉

    Over sloten valt veel te vertellen, ik verwijs vaak naar de Stichting ART maar dat is ook geen bulletproof site. Zo zal men bvb. nooit testen met slijpschijven. Slijpschijven op accu kan men tegenwoordig overal kopen en een klein beetje lawaai maken schrikt een bende niet af (ze doen dit met een camionette en doen alsof dat ze aan het werken zijn -> sociale controle is belangrijk).

    Die man doet een vlugge check op een stalling, in Londen dacht ik: http://youtu.be/oPDHPpnXPv8 -> veel is waardeloos!

    Lock picking is verontrustend, men kraakt er dure en zgn. veilige sloten mee! Geen sporen van beschadiging!
    Zie
    http://youtu.be/v0wWFqVcWb0 (Abus Granit Power Xplus, zeer hoog gekwoteerd op stichting art, is vrij snel open).
    http://youtu.be/tK3e846sf3o (Abus discus).

    Hier toont een man van een slotenwinkel een echt sterke ketting
    http://youtu.be/7S4gwYHZ6E8 gecombineerd met een zeer goed hangslot. Deze soort kettingen slijpt men ook niet zomaar door!
    – Dit http://youtu.be/LFafq-u7wqQ ziet er ook zeer goed uit. De fabrikant http://securityforbikes.com/index.php beweert uitstekende kettingen te hebben, ‘the only Police-approved chains’, … whatever that means.

    Dit alles inspireerde me om in de nabije toekomst een eigen ketting ineen te steken, genre PEWAG (http://www.pewag.nl/Producten/Hijsen-Sjorren.aspx), online te kopen via bvb. http://webshop.demag.nl/ of http://hijsen.nl/catalogus/).
    Ook Dezutter in Gent http://www.dezutternv.be/ kan deze bestellen, ik heb ernaar gebeld, ik moet het juiste type en lengte opgeven enz. Hij kan ze desnoods op lengte doorslijpen of -lassen. Een korte ketting om aan het voorwiel te bevestigen en een iets langere (80 cm?) voor achterwiel/kader/vaste wereld. Dit gecombineerd met hangsloten. De ketting kost dan minder dan de typische fietssloten, een zeer goed hangslot is dan weer een duur stuk. Er moet ook nog een geweven stof rond de ketting.
    Ik moet dit nog allemaal even bekijken, want dit meenemen op de fiets is geen sinecure (massa), al heb ik nu ook een zeer zware Abus ketting die vaak te lang is. Ik ga op de plaats van de drinkbus op het frame zelf iets maken om de kettigen erin te stoppen.

    Er is ook nog http://www.pitlock.com/ om de klassiek bouten te vervangen door beveiligde bouten. Geen idee of dit daadwerkelijk helpt.

    Eigenlijk lijkt me het volgende een vrij compleet plaatje:

    – Degelijke fietsenstalling

    – Degelijke sloten (stichting Art is een goed beginpunt)

    – Degelijke registratie

    NIET het RRnr. – schending privacy op grote schaal – maar een uniek nummer zoals in NL, waar een zgn. RAI nummer al een paar jaar is verplicht voor nieuwe fietsen. Het nummer heeft de overheid i.s.m. de industrie ontwikkeld.
    NL heeft zelfs een centrale site over fietsdiefstal http://www.centrumfietsdiefstal.nl/.
    Heeft Vlaanderen, België dit?
    Eigenlijk zou men zoiets Europees moeten aanpakken, waar blijft de EU voor de burger?

    Eventueel gecombineerd met een chip. De post zou beginnen met verkoop van chips: Cyclosafe http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140831_01243490 en https://www.besafe.be/kennisdatabank/cyclosafe-nieuwe-methode-om-fietsen-te-markeren.
    Fietsberaad NL relativeert anderzijds de waarde van een chip tag: http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&repository=Chip+geen+wondermiddel.

    – Een track & trace systeem!

    Men wordt via een app op de smartphone verwittigd wanneer de fietst wordt verplaatst en men kan dit op een digitale map traceren. Soms is het met een abonnement, soms niet. De politie moet wel méé willen dan, want vaak tonen ze geen enkele interesse om er direct achter te zoeken, al kan je hen perfect aantonen waar de fiets zich bevindt (op een paar meters na).
    Over track & trace bestaan er helaas nog te weinig testen, ik heb ze alleszins nog niet direct gevonden.
    Lock 8 heeft zoiets http://lock8.me/, maar ik vind dat te lomp op een fiets. Deze http://unpack-and-track.com/nl/home.php en deze http://www.findmespot.eu/en/ hebben ook goede producten denk ik. Er zijn nog andere producten hoor. De levensduur van de batterij is daarbij van essentieel belang + een plaatsje waar men de zender op de fiets goed en slagvast kan verbergen.

    – Degelijke aangifte mogelijkheid + opsporing door de politie.

    De overheid moet mee willen, anders staat de burger voor aap, zoals in dit apenland.

    – Fietsverzekering (o.a. bij CALLANT of de eigen verzekeraar).

    Het is misschien allemaal overdreven, maar het is natuurlijk een vrij volledig plaatje volgens mij.
    Het hangt ook af van de kostprijs van de fiets, al is een gestolen ros steeds een pijnlijke zaak, achteraf koopt men bvb. een duurder slot!

    Over veel van die zaken wordt hier in België véél te weinig gecommuniceerd en gedaan. Ik vraag me soms af waar men allemaal wél mee bezig is. Wishfull thinking allicht: zouden TV-programma’s niet meer burgers beter informeren over al die praktische zaken i.p.v. de bullshit die men over de hoofden uitgiet?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: