Home

“Kan”

10 september 2014

U bent automobilist.
Wanneer u op de E-17 ( rijdend in de richting van Antwerpen ) de afrit ‘Gentbrugge’ neemt, dan mag u op het kruispunt met de Brusselsesteenweg niet naar links.
U mag enkel in de richting van Gentbrugge Arsenaal (Melle, Wetteren, Aalst, …), niet in de richting van Ledeberg en Gent.
Mag‘ is voor sommige mensen een relatief begrip, waardoor er betonblokken geplaatst zijn welke de twee baanvakken scheiden. 
Mag‘ is effectief vervangen door ‘kan‘.

Ok, u heeft dat probleem niet, want u rijdt met een fiets.
Voor automobilisten betekent dit dat er zich geen file ‘kan‘ vormen welke de volledige afrit bevolkt tot op de autostrade.
Voor automobilisten een positief effect.
Misschien is ‘kan‘ hier ook een relatief begrip.

Om tegemoet te komen aan de vraag om toch richting Gent te “kunnen” is de werf voorzien van een keerpunt én een aanduiding hiervan.
Een groot oranje bord kondigt het keerpunt aan: rond de stoplichten van de kruising met de Braemstraat en de Jules de Saint-Genoisstraat.
Dit is een afstand van 400 meter.

Omdat vele automobilisten diep van binnen zich toch een beetje wensen in te zetten voor het milieu opteren deze ervoor om direct na de spoorbrug richting Gent te keren.
Ze sparen hier een onnodige 700 meter mee uit.
Deze mensen bezitten echter niet het inzicht dat dit manoeuver de weg blokkeert voor fietsers richting Melle, en voor de auto’s uit beide richtingen.
Op zijn beurt ‘kan‘ is dit dus ook weer een oorzaak van een file op de afrit van de E17.

Auto's kruisen het fietspad 'en masse'

Brusselsesteenweg [Arsenaal], Gentbrugge, 03 Sep 2014 18:54

10 Responses to ““Kan””

  1. JanG Says:

    Het betekent vooral een illustratie van het collectieve egoïsme van de weggebruikers. Wat kan het hen schelen dat ze anderen de weg versperren en dat ze regels overtreden (die er meestal zijn met een doel), als ze maar snel op de bestemming raken. Dat geldt tot een ander, met dezelfde ingesteldheid, hen de weg verspert. Dan zijn die regels plots wel belangrijk…

  2. Frans Says:

    Wat hierin vooral de ogen uitsteekt is het totaal gebrek aan handhavingsbeleid. Beleid is toch nog wat anders dan het lanceren van een website met nietszeggende naam (BuzzGent) of de -mislukte- verkoop van een combinatieticket. Overigens is dit kruispunt zelfs in “normale” omstandigheden een absurditeit: wie de autoweg afrijdt en links afslaat moet ineens één fietspad, vier rijbanen en twee trambanen oversteken.

    • JanG Says:

      Daar heb je dus ook om de haverklap conflicten. Met of zonder blikschade, maar de infrastructuur lokt het uit. Eigenlijk zou die oversteek afgesloten moeten worden.

  3. Hubert Says:

    Als fietser rij ik langs Oude Brusselse steenweg ,het is daar ook te zien dat alle wegen goed zijn om in “stad” te geraken. Zone 30 ? fiets assen?alles moet wijken voor koning auto.

  4. Chris Scuri Says:

    Levensgevaarlijke zone (dus het ganse gebied daar eigenlijk, incl. die beide op- afritten enz.), ook in normale omstandigheden! Fietsers wagen daar alle dagen hun leven.
    Het zou goed zijn dat de overheid met bvb. wat camerawerk een ganse week het verkeer monitort, daar conclusies uittrekt en het boeltje herinricht. Maar ja, liggen ze niet wakker van zeker, het zou nog kunnen gebeuren dat ze wedervragen: ‘hoe, is er daar iets mis, meneer?’

  5. agens Says:

    Kan er iemand mij zeggen of het kruispunt met de Land van Rodelaan zo’n aangenaam sluipweggetje biedt voor afslaande auto’s (ook al is het groen voor fietsers)?
    Heb ik dit goed gezien? En is dit definitief?

    Zo ja, zal ik de komende jaren me dagelijks blijven beperken tot
    ofwel de Oude Brusselseweg (waar men “30” rijdt).
    Ofwel het traject Moscouviaduct-Vervaenestraat waar eum…tja.

    • Pieter-Jan Says:

      Ik heb mij dat ook al enkele keren afgevraagd. Helaas lijkt het wel zo alsof de afslaande auto’s daar een vrijgeleide hebben gekregen en je als fietser maar je plan moet trekken.

      • agens Says:

        En dat op een nieuw aangelegd stuk baan.
        Voor de volgende 10 jaar en meer, dus.
        Dolletjes.

      • Sven Says:

        Hey, dat is helaas zo.

        Van de Brusselsesteenweg richting Melle kan het verkeer dat richting de E-17 gaat, naar rechts afslaan zonder stil te hoeven staan voor het stoplicht.

        Voor de fietsers die deze afslag wensen te kruisen is er een haaks op deze afslag (45° t.o.v. de Brusselsesteenweg en in het verlengde van het pad door het park De Vijvers) een fietsoversteekplaats.
        Dit is geen ‘fietspad’ dus geen voorrang. Volgens mij staan er ook haaientanden voor de fietsers ter verduidelijking.

        De oversteekplaats is op zo’n manier aangelegd dat je als fietser wel moet stoppen. Je moet een hele vreemde hoek met uitdraai maken of je moet je hoofd meer dan 180° kunnen draaien om te zien wat er uit de bocht komt.

        Heb je als fietser de afslag gekruist, maar staat het stoplicht op rood, dan sta je vast op een verkeerseiland.
        Dit is net groot genoeg om 3 fietsers plaats te geven zonder dat het fietsverkeer komenden van Land van Rodelaan te belemmeren. De fietsers die niet kunnen oversteken verzamelen zich aan de andere kant van de oversteekplaats waar ze alsnog de weg versperren voor de fietsers die het park in rijden.

        Dit is een heel duidelijk voorbeeld van het STOP principe waar de doorstroming van het autoverkeer alle voorrang heeft gekregen.

  6. agens Says:

    Niet te geloven.

    Mijn straat wordt binnenkort heraangelegd, een favoriete route voor sluipverkeer.

    Op welk moment kan je best zulk gelul aanvechten?
    Wanneer de plannen worden vrijgegeven?
    Of terwijl het beton aan het drogen is?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: