Voorbeeldfunctie (4)

Sombere mensen vinden autovrije dagen tijd- en energieverlies.
Die roedel autoreclame voor èn na de berichtgeving over de autovrije dag geeft voedsel aan zo’n pessimisme.
Reclame gaat voor de waan van de dag, ook de mobiliteitswaan.
Maar laat ons mobiliteit nu eens bekijken als voetbal.
Anderlecht koopt zijn gelijk en succes met groot geld.
De auto-industrie doet hetzelfde.
Niets is voor altijd.
Ook Anderlecht niet.
Misschien nog 10 jaar, maar dan?
Net als de Fransen met zijn allen naar rugby kijken?
Emoties houden dat tegen.
Zo is het ook met mobiliteit.
Het verschil met de voetbal is dat wij zelf dagelijks op het veld staan.
Elke dag weer keuzes maken.
Voetbal of rugby?
Voetbal of rugby?
Voetbal of rugby?
Of dan toch maar volleybal?
De autoloze zondag helpt elk jaar weer een hondertal mensen om hierover na te denken.
Misschien wel een paar duizend.
Denken kan de emoties overwinnen.
Vrienden helpen daarbij.
In het begin ook de zon.
De zéér langzaam verbeterende fietsinfrastructuur is nonstop nodig.
Net als de voorbeeldfunctie:

14sep14, 15u03, Sint-Baafsplein
14sep14, 15u03, Sint-Baafsplein

Wie weet helpen nieuwe technologiën, en breken de elektrische fietskar of het elektrische wiel door.

14sep14, Emile Braunplein
14sep14, Emile Braunplein
14sep14, 14u25, Sint-Baafsplein
14sep14, 14u25, Sint-Baafsplein

Zo schuift het jaar aan jaar op.
Autobezit zal blijven, maar zeker in steden verminderen.
Hoe meer mieren, hoe minder plaats er is.
Fietsen helpen steden om leefbaar te zijn.
Dat inzicht leeft in alle partijen.
Wat dan weer goed is voor de voorbeeldfunctie:

14sep14, 15u55, Abdijmolenstraat
14sep14, 15u55, Abdijmolenstraat
14sep14, 15u55, Abdijmolenstraat
14sep14, 15u55, Abdijmolenstraat

Pas toen de schepen van burgerlijke stand in de rij ging staan om haar fiets te laten markeren herkende ik ze, maar ik woon dan ook niet in Drongen:

14sep14, 16u04, Oude-Abdijstraat
14sep14, 16u04, Oude-Abdijstraat

Wanneer zullen ook leden van onze regeringen -net als in Nederland- per fiets naar de Wetstraat komen?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Voorbeeldfunctie (4)”

  1. Schepen Sofie Bracke kan misschien met jouw foto op CycleChic Belgium. ’t Is toch een schoon madammeke, niet? 😉

    Iedereen kent onderwijl de argumenten pro milieu, mobiliteit, gezondheid. Maar ze helpen niet meer om de auto te laten staan.

    Fietsende BV’s naar het werk zijn dé voorbeelden voor de bevolking.
    Misschien vertrouwen BV’s onvoldoende de fietsinfrastructuur? Geef toe, een BV die met de fiets in de vaart sukkelt door een wegdekbult of aangereden wordt door een auto: da’s geen zicht, da’s antireclame.

    Jullie allen hier, die vrijwel elke dag fietsen naar het werk: jullie zijn de ware helden!

  2. Schepen Decruyenaere rijdt wel elke dag met de fiets naar het werk, in weer en wind. Ik kruis haar af en toe als ik ’s morgens naar het werk fiets. Alvast één goed voorbeeld!

Plaats een reactie