Home

In het krijt

16 september 2014

14sep14, 12u54, Dampoort

14sep14, 12u54, Dampoort

Op de autoloze zondag was de Dampoort de medialieveling.
Zowel De Gentenaar, Het Laatste Nieuws, VTM als AVS stonden middenin het krijt:

14sep14, 12u53, Dampoort

14sep14, 12u53, Dampoort

14sep14, 12u44, Dampoort

14sep14, 12u44, Dampoort

14sep14, 12u53, Dampoort

14sep14, 12u53, Dampoort

Ook fietsers keken met vol ongeloof naar deze tijdelijke realiteit:

14sep14, 12u49, Dampoort

14sep14, 12u49, Dampoort

Zag u rechts onderaan de namen in krijt geschreven?
Dat is een deel van het stoplichtenexperiment.

14sep14, 12u52, Dampoort

14sep14, 12u52, Dampoort

Het gaat als volgt:

14sep14, 12u52, Dampoort

14sep14, 12u52, Dampoort

14sep14, 12u52, Dampoort

14sep14, 12u52, Dampoort

14sep14, 12u52, Dampoort

14sep14, 12u52, Dampoort


Groen = stappen, u weet hoe dat gaat.
14sep14, 12u52, Dampoort

14sep14, 12u52, Dampoort


Rood = stoppen, ook welbekend.
14sep14, 12u53, Dampoort

14sep14, 12u53, Dampoort


Vervolgens: eens streep en je naam.
14sep14, 12u53, Dampoort

14sep14, 12u53, Dampoort


Zover geraak je als voetganger bij groen licht.
Een ludieke manier om een dagdagelijks probleem aan te kaarten.
Ook fietsers geraken niet in één fase over.
Ik droom al een tijdje om er mijn eerste filmpje over te maken.
Maar kijk, het kan ook met krijt.

Iedereen kent dit probleem.
Iedereen weet dit.
Het Gewest, de beheerder van de verkeerslichten, weet dit.
De Lijn weet dit, want zij willen het zo.
Hun logica: hun bussen staan anders teveel in de file.
De Stad weet dit, en zegt er niks te kunnen/mogen aan doen.
Want wie wil er nu van buiten de stad met de bus naar het Dampoortstation reizen?
Als je vanop de bus niet in één groen licht naar de trein kan stappen?
Is dit de verhoopte een nodige samenwerking van de Lijn en NMBS?
Zou het de NMBS het sowieso interesseren?

Zo draait de Dampoortmolen in het voordeel van automobiliteit.
Want deze verkeerslichtenlogica telt op elke filevrije zondagmiddag.
Oh ironie, de autovrije zondag is de enige zondag waar bussen rond de Dampoort in de file staan.

Ik las in een krant dat de brandweer om 5 uur het krijt kwam wegspuiten, “omdat de krijttekeningen de aandacht van autobestuurders zouden kunnen afleiden.
Een mens is zo rap afgeleid hé:

14sep14, 12u35, Dampoort

14sep14, 12u35, Dampoort

19 Responses to “In het krijt”

  1. Michael Says:

    Wat een geniaal idee met dat krijt 🙂 Grote gevolg van de lange wachtduur en korte ‘groen-tijd’ is dat er amper nog iemand rekening mee houdt. Zelfde verhaal met de recente verkeerslichten op de binnenring thv de Gandastraat: tegen dat het eindelijk rood is voor het verkeer is er geen voetganger meer te bekennen… Het wordt wel eens tijd dat ze de verkeerslichtenregeling grondig ‘intelligenter’ maken. Moest het internet op dezelfde manier geregeld worden als het mobiliteits-netwerk, niemand zou er gebruik van maken…

    • Renaat Says:

      En toch moet er maar 20 km naar het noorden worden gekeken om te kunnen zien hoe het (meestal) wel goed kan geregeld worden. Verbluffend dat de overheden daar keer op keer maar niet in lijken te slagen.

  2. Steven Says:

    Omgekeerd zou iedereen dit absurd vinden: steeds rood voor auto’s maar er staat een knop, raampje naar beneden, op knopje duwen, wachten tot het groen wordt.

    • Lodewijk Antheunis Says:

      Interessant idee.
      Zo is het licht steeds groen voor de fietsers/voetgangers in plaats van voor de auto’s.
      Het lijkt me ook praktisch haalbaar met een detectielus (drukknop zou op dit moment inderdaad voor veel automobilisten absurd lijken, maar fietsers zijn dit wel al gewoon).

      Uiteraard zullen ze op dat kruispunt bij de Dampoort dan ook de groenlichtfase voor auto’s even “lang” moeten maken als momenteel voor de fietsers/voetgangers 😉


      • Als je de groenlichtfase voor de auto even lang zou maken als nu voor de fietser-voetganger dan zouden de moderne auto’s nooit over het kruispunt komen. Door de “start-stop detectie” zou de motor pas draaien wanneer het alweer rood is.
        Het zou absurd zijn, en toch weer niet 😉

    • Renaat Says:

      Zo absurd vind ik dat helemaal niet. Het is immers normaal (en wordt niet als heel problematisch beschouwd) dat men op een knop moet drukken of een kaartje in een gleuf moet steken als men een betaalparking op of af wil rijden. Met toepassing van twee verschillende knoppen hoeft dat ook voor vrachtwagen, bussen, … geen probleem te geven.

      Ik kan me dus wel degelijk enkele specifieke situaties bedenken (in Antwerpen 4), waaronder situaties dat auto’s een niet betalende parking willen verlaten, waar het best zinvol zou zijn om drukknoppen te voorzien voor het gemotoriseerde verkeer.

      Maar natuurlijk kan men hetzelfde bereiken door het doordacht gebruik van detectielussen. Dat is in Nederland dan ook standaard, trouwens ook voor fietsers. De drukknoppen die men in Nederland vaak tegenkomt zijn dan ook vooral bedoelt voor het geval de registratie met detectielussen niet gelukt is. Heel vaak is het helemaal niet nodig om ook echt op de drukknop te drukken. (In België ken ik voorlopig slechts één situatie, namelijk in Aartselaar, waar men op die manier van detectielussen gebruik heeft gemaakt.)

  3. Frans Says:

    Ik begrijp niet dat men energie blijft steken -zelfs ludiek- in de totaal voorbijgestreefde inrichting van Gent-Dampoort. Ik ken weinig plekken waar zo’n druk kruispunt ligt tussen grote onontgonnen oppervlakten. Of vind een kind met krijt de oplossing?

  4. Chris Scuri Says:

    Is er in de wetgeving geen minimum groentijd voorzien voor verkeerslichten, in casu voetgangerslichten?

    • Renaat Says:

      Voor zover ik weet liggen er geen wettelijke minimum groentijden vast. Zelf het geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder vermeld enkel richtlijnen voor de oranjegeelfase (dus de tijd dat het oranje licht moet branden). (Als ik mij daarin vergis en iemand heeft wel weet van wettelijke normen dan verneem ik dat graag.)

      Voor de rest is men dus afhankelijk van algemene niet bindende richtlijnen. Maar zelf als men zich wel aan richtlijnen houdt, dan nog betekent dat niet dat de situatie comfortabel of zelf veilig is. De minimumnormen gaan uit van relatief snelle voetgangers en fietsers die onmiddellijk kunnen vertrekken als het licht op groen springt (wat niet het geval is bij een massa wachtenden) en door een oversteek in twee te splitsen (met een vaak te kleine wachtruimte in het midden) kan men ook tot absurde situaties komen zelf indien men de normen naleeft.
      Het argument ‘het is wettelijk in orde’ om onaanvaardbare situaties te verdedigen, heb ik al iets te vaak gehoord.

      Het wettelijk vastleggen van normen zou burgers en belangenverenigingen wel een houvast geven om gevaarlijke situaties aan te klagen en stimuleert de overheden misschien om beter werk te leveren, het is echter ook geen wondermiddel. Ik kan immers talloze voorbeelden geven van situaties waarin de wegbeheerder zich niet houdt aan het “ministerieel besluit van 11 oktober 1976” waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, het “Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare
      Weg”, het “geïllustreerd reglement van de wegbeheerder” of diverse (ministeriele) omzendbrieven.

      • Chris Scuri Says:

        Dank je voor de uitklaring! 😉

        In dit geval is de groencyclus toch ‘praktisch ontoelaatbaar’, die krijtstreepjes geraken precies nog niet halfweg het zebrapad!

      • Hubert Says:

        In 2011 melde ik dat de oversteek voor voetgangers en fietsers gevaarlijk is ,onderaan hun antwoord (AVW) Het is duidelijk .Maar als advocaat van de duivel wil ik wel stellen dat indien er meer tijd gegeven wordt aan zwakke weggebruikers dan zal het sluipverkeer toenemen . Ik wil maar zeggen het is niet wat lichten afstellen het is meer :
        1/ Verkeer circulatieplan dat auto uit de stad houd .
        2/Park en ride buiten stad met goede openbaar vervoer.
        3/Wachten (zie antwoord AVW ) op heraanleg Dampoort ?? ja kom binnen 10 à 15 jaar nog eens terug.
        Tot daar de open deur intrappen.

        “”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
        Geachte,

        Mijn afdeling heeft uw melding over de oversteekplaatsen op de Dampoort voor zwakke weggebruikers, goed ontvangen.

        Voor deze lichtregeling krijgen we van alle weggebruikers, zijnde de voetgangers, fietsers, personenwagens en bussen van De Lijn, klachten waarbij iedereen vindt dat hij zelf te weinig groen krijgt. De huidige regeling is dan ook een compromis om de verschillende soorten weggebruikers zo vlot als mogelijk over het kruispunt te leiden.
        In de lopende studie voor de heraanleg van de Dampoortomgeving is dit een belangrijk aandachtspunt en is het vlotter bereikbaar maken van het station voor voetgangers en fietsers een uitgangspunt.

        Ik wil u bedanken voor het melden van dit probleem en hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.

        Met vriendelijke groeten,

        “””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

  5. Hilde Says:

    Ha, mijn dagelijkse bron van ergernis, zowel aan de Dampoort als aan de Kasteellaan/Gandastraat!
    Niet enkel is de groentijd te kort, ook de wachttijd nadat je op de knop hebt geduwd is veel te lang. ‘(Aan de Gandastraat: 45 seconden wachten en dan de helft zolang om over te steken; gezellig allemaal samen, voetgangers, kinderwagens en fietsen aan de hand, door de smalle doorgang).
    Ik heb ook steeds moeite met het type drukknop zoals aan de Dampoort; ik moet er mijn hand altijd tweemaal op leggen voor er reactie komt. Ik vind de ouderwetse duwknoppen handiger, maar misschien ligt dat aan mij.

    • Renaat Says:

      Ik ken de drukknoppen in Gent niet, maar ik vermoed dat het niet aan jou ligt. Een goede drukknop heeft volgens mij de volgende kenmerken:
      – Voldoende groot contactoppervlakte. Dit maakt het gebruik met handschoenen en wanten, door mensen die (door een medische aandoening) erg met hun handen trillen, … makkelijker.
      – Tactiel zijn. Veel mensen vinden het aangenamer te voelen dat ze effectief een knop hebben ingedrukt. Zeker voor slechtzienden is dat belangrijk. Het is op zich geen noodzaak als op een andere manier heel duidelijk wordt gemaakt dat de oproep is ontvangen.
      – Zeer duidelijk maken dat de oproep is ontvangen, ook bij duisternis, fel zonlicht, …
      – Voldoende gevoelig. Een enkele lichte druk moet volstaan om de aanvraag te registeren.

      – Een geluidssignaal maakt het extra handig voor slechtzienden of voor mensen die even hun aandacht er niet bij hebben.

      De drukknoppen die ik op dit ogenblik zie verschijnen (op gewestwegen) in Antwerpen voldoen niet aan de eerste drie kenmerken. Bovendien hebben ze nog de onhebbelijke gewoonte dat er een (erg kort, maar toch waarneembaar) tijdsverschil is tussen het duwen op de knop en het (bij fel zonlicht slecht zichtbare) lichtrandje dat moet aangeven dat de oproep is ontvangen.
      Daar komt dan nog bij dat de drukknoppen vaak slecht geplaatst zijn. Bijna onbereikbaar voor fietsers vanop het fietspad (als het fietslichtdrukknoppen betreft) en helemaal onbereikbaar voor kinderen, ligfietsers, …, slecht bereikbaar voor rolstoelgebruikers, bijna onvindbaar, …

      Het is spijtig dat in België drukknoppen hoofdzakelijk worden gebruikt om de autodoorstroming te optimaliseren en niet ten dienste staan van voetgangers of fietsers.

      Een foto van het slechte type drukknoppen dat ik nu zie verschijnen vind ik niet. Wat er nog het meest op lijkt is dit: http://fotodatabank.seniorennet.be/detail.php?fotoID=4584&cat=149&start=0

      Er is sowieso sprake van een behoorlijk kakofonie aan verschillende drukknoppen. Wat ik als een behoorlijk goede (maar zeker niet ideale) drukknop beschouw is: http://www.blindofslechtziend.nl/cms/slimme-verkeerslichten-helmond-nog-niet-slim-genoeg/

      Let ook op de tekst die een werkwijze voor het kiezen van drukknoppen laat zien waar we in België van kunnen dromen. Heeft er iemand weet van een overheid in België die drukknoppen eerst laat testen door gebruikers?

      • Hilde Says:

        Oef, ik ben niet de enige met problemen met de drukknoppen. De knoppen waarmee ik last heb, zijn eigenlijk geen knoppen. Het is een geel bakje waar je je handpalm moet opleggen (er staat ook een handje op getekend). Het probleem is dat je als fietser, half naast je fiets hangend, vaak niet je hand in de juiste positie kan plaatsen om het goede contact met de drukplaat te maken.

        Aan de oversteekplaats aan de Gandastraat hangt de drukknop langs de huizenkant dan weer aan de verkeerde kant van de paal (niet zichtbaar/leesbaar voor wie aan het zebrapad staat te wachten). Grr!

  6. Renaat Says:

    Toch nog even meegeven dat het als voetganger niet essentieel is dat men tijdens de groenlichtfase de overzijde van een oversteekplaats bereikt, op voorwaarde dat de fase waarin het kruisende verkeer nog rood heeft maar lang genoeg duurt. Voetgangerslichten kennen – in tegenstelling tot driekleurige lichten en (eveneens driekleurige) fietsverkeerslichten – geen oranjegelefase en voetgangerslichten staan (ook in tegenstelling tot de andere verkeerslichten) aan de overzijde van de oversteekplaats. Het is dus normaal, zelf onvermijdelijk, dat er zich (soms) nog voetgangers op het zebrapad bevinden als het voetgangerslicht al op rood is gesprongen. Voetgangers begaan daarmee ook geen overtreding.

    Ik zeg dus niet dat er geen probleem is met de verkeerslichteninstelling op die locatie, maar op basis van hoe ver een voetganger geraakt tijdens de groenfase is op zich geen betrouwbare graadmeter voor het beoordelen van de kwaliteit van een verkeerslichtenregeling.

    • Chris Scuri Says:

      Ik begrijp het, het is een samenspel van ‘alle verkeerslichten’.

    • Frederik Says:

      Het gaat om deze locatie: https://www.google.com/maps/@51.0570155,3.7407987,3a,75y,329.5h,74.53t/data=!3m4!1e1!3m2!1syOrJ2ie0_ThHxnhUDEiIxQ!2e0

      Zoals je ziet telt deze weg maar liefst vier opeenvolgende zebrapaden, elk met een eigen verkeerslicht, en met een heel korte groenfase. Een gemiddeld persoon moet dus twee keer op groen wachten bij het oversteken, maar bij oudere mensen is dat makkelijk drie of vier keer.

      Trouwens, ik ken iemand die een boete gekregen heeft omdat hij zich een meter op het zebrapad bevond toen het licht rood werd, en hij zijn oversteek afgemaakt heeft. De politie argumenteerde dat hij terug had moeten gaan naar de kant waar hij vandaan kwam. Uiteraard schreef men dit droogweg op als “negeerde het rode verkeerslicht”, en is dit dus onmogelijk aan te vechten in de rechtbank…

      • Renaat Says:

        Ok, nu snap ik het. Ik kan me prima voorstellen dat het heel vervelend is als men niet in één keer kan oversteken en zeker als men er 3-4 keer moet wachten. Dat is bijzonder voetgangeronvriendelijk.

        Wat die politieagenten deden is natuurlijk idioot en heeft zelf niets met de naleving van de regels te maken. Als men als voetganger begint over te steken als het licht op groen staat, dan mag men die oversteekbeweging altijd afmaken (natuurlijk zolang men geen nieuw voetgangerslicht langst moet).


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: