Home

Een stok in de wielen

23 september 2014

Wanneer we ons op de openbare weg begeven hebben we meestal weinig keuze over wat we zullen tegenkomen.
Gelukkig gaat het meestal goed.
Af en toe echter komen we een put in de weg, een onaangekondigde werf, een tak op het fietspad of een ander opstakel tegen.

23 december 2013.
Ik rijd ’s avonds via de Scheldedijk (linkeroever) van Gent richting Melle.
Dit is een mooie en rustige route waarbij je grotendeels vlak langs de Zeeschelde fietst.
Vanaf het einde van de Nijverheidskaai in Gentbrugge is het pad grotendeels autovrij.
Direct na Heusdenbrug loopt het pad langs een prachtig overstromingsgebied.
Hierna sla ik linksaf, van de Scheldedijk naar beneden.

Aan de voet van de dijk ligt een grindpad wat zo’n 50 meter doorloopt en zo de Scheldedijk verbindt met de Kruisdreef.
Diezelfde dag heb ik ’s ochtends het pad nog in de andere richting gebruikt.
Rekening houdend met enkele kleine plassen was dit pad goed berijdbaar.
Gedurende de dag is deze situatie echter enigszins veranderd.
De noeste arbeid van een aannemer, aangesteld om de populieren die het pad omzoomden te rooien, hebben dit pad omgetoverd tot een modderpoel bezaaid met snoeihout en boomstammen.

Verbinding Kruisdreef - Scheldedijk - bij nacht

Verbinding Kruisdreef – Scheldedijk, Heusden, 23 Dec 2013 20:02

Dit alles zonder enige aankondiging noch bewegwijzering.
Géén verantwoordelijke voor ontbrekende signalisatie.
Dit filmpje toont hoe een fietser dit ervaart:
Te voet door takkenberg

Om een beter zicht te krijgen op de situatie fiets ik de volgende middag nogmaals via dezelfde route naar huis.
Wat er ’s avonds in het donker soms als een ondoordringbare woestenij uit ziet, kan er de volgende dag bij daglicht en dankzij een halve dag opruimen toch alweer heel anders uit zien.
Wat vooral opvalt is het onvermogen om het (fiets)pad op te ruimen.
De (auto)rijweg is netjes.

Verbinding Kruisdreef - Scheldedijk - bij daglicht

Verbinding Kruisdreef – Scheldedijk, Heusden, 24 Dec 2013 13:55

Na melding via het meldpunt fietspaden en een rechtstreekse mail naar de dienst mobiliteit en openbare werken van Destelbergen blijft het even stil.

Op 24 december gaan de werken verder.
Het pad is door de zware machines en vallende takken en bomen overdag gevaarlijk terrein.
Wanneer de werkmensen zich terugtrekken is het pad enkel nog maar toegankelijk voor mountainbikes.
Tussen Kerst en Nieuw werkt niemand, vooral de gemeentediensten en deze aannemer.
Ervan uitgaande dat ook niemand werkt in deze periode, werd het niet nodig gevonden om dit stuk openbare weg op een ‘ordentelijke’ manier achter te laten.

Op 6 januari komen de gemeentediensten terug uit verlof, waardoor ik ook een antwoord krijg op mijn vragen.

  • De gemeente was niet op de hoogte van de werken
  • Een eerdere stedenbouwkundige aanvraag tot verharding is reeds geweigerd
  • De gemeente zal trachten binnen de budgettaire middelen, ruimtelijke context en technische mogelijkheden zo vlug mogelijk een concrete oplossing uit te werken

Doordat de doorgang niet gewaarborgd was had ik besloten andere routes te gebruiken.
Dit pad had een ideale omleiding geweest gedurende deze en komende maanden, omdat de parallelstraat hiervan (de Wellingstraat) een werfzone was/is wegens rioleringswerken.

Op 15 januari waag ik nog een poging: nog steeds een no-go zone.

Verbinding Kruisdreef - Scheldedijk - Zware machines

Verbinding Kruisdreef – Scheldedijk, Heusden, 15 Jan 2014 07:54

Op 16 januari echter ontvang ik een finale mail van de gemeente.
De uiteindelijke conclusie:

  • De aannemer werd aangesproken door de gemeente.
  • De aannemer heeft het pad ontruimd van takken en klein snoeihout.
  • Waterwegen en Zeekanaal is op de hoogte gesteld van enkele paaltjes die omver gereden waren. Waterwegen en Zeekanaal heeft dit binnen de 2 dagen na de melding vervangen!
  • Het pad is enigszins geëffend, maar niet verstevigd.

Hierna leg ik er me bij neer: bij nat weer zou het modderig blijven, maar bij droog weer was het perfect begaanbaar.
Een mens kan niet meer verwachten toch?
Dat was echter buiten de volhardendheid van de gemeentediensten gerekend.

Verbinding Kruisdreef - Scheldedijk - vernieuwd

Verbinding Kruisdreef – Scheldedijk, Heusden, 05 Sep 2014 08:47

Sinds kort is het pad vernieuwd.
Een behoorlijk verstevigde ondergrond met een bovenlaag van fijner grind.
Geen putten en geen modder meer.
Het rijdt vlot en wat mij betreft een meer dan prima oplossing.
Het pad is meteen ook ontoegankelijk gemaakt voor auto’s, wat ervoor zal zorgen dat dit nog lang zo zal blijven.

Als kers op de taart is de doorgang van de Veerdreef naar de Scheldedijk aangepast.
Door het verplaatsen van het middelste obstakel kan een fietser nu de Scheldedijk oprijden zonder gebruik te hoeven maken van het olifantenpaadje.

Verbinding Veerdreef - Scheldedijk - aangepaste obstakels

Verbinding Veerdreef – Scheldedijk, Heusden, 05 Sep 2014 18:15

9 Responses to “Een stok in de wielen”

  1. jandefietser Says:

    Fijn. Dat is twee keer goed nieuws voor wie vanuit Heusden komt en de dijk op wil (of omgekeerd). De paaltjes op de Kruisdreef staan zelfs ver genoeg uit elkaar.

  2. Sven Says:

    Hey,
    Ik heb ook de gemeente op de hoogte gebracht van deze post. De mensen die deze oplossing mogelijk hebben gemaakt verdienen echt een pluim!
    Ik hoop enkel dat ze die paaltjes van reflectoren zullen voorzien…

    Beste groeten,
    Sven

  3. Renaat Says:

    Een grote vooruitgang, maar (ja, ik ben een moeilijke mens) voor zover er echt paaltjes nodig waren (want dat is altijd maar de vraag), had op de eerste foto één paaltje in het midden volstaan tussen de twee paaltjes naast het fietspad.

    Bovendien dienen paaltjes altijd voorafgegaan te worden door een voldoende lange inleidende markering die tevens voelbaar is.

    Ik vermoed dat het stuk op de tweede foto onverlicht is. In dat geval zijn die paaltjes levensgevaarlijk en nog steeds een mogelijke bron van ongevallen. Reflectie verbeterd de situatie maar is nog niet voldoende. Ook hier zijn betere en veiligere oplossingen denkbaar.

    In Nederland is men de laatste jaren intensief aandacht aan het besteden aan de problematiek van paaltjes. Dit omdat deze vaak de oorzaak zijn van eenzijdige ongevallen. In vele steden en gemeenten zijn er dan ook honderden paaltjes verwijderd of aangepast. Ook op dat gebied lopen we in België nog ver achter en deze situatie toont dat nogmaals aan.

    • Sven Says:

      Hey,
      Dank je wel voor de reactie.

      Paaltjes, daar heb ik ook vaak een probleem mee.
      Nog een idee voor een fietsbult over te schrijven ^^.

      In het geval van de eerste foto:
      Was er maar 1 paaltje in het midden geweest, dan blijft er ruimte genoeg over voor een auto om zich ‘ertussen te wurmen’.

      Een duidelijkere maar minder esthetische oplossing zou een wit/rood gestreept blok in het midden zijn of gewoon een (overrijdbare) tractorsluis.
      Heel in de verte op die foto zie je nog 2 zo’n paaltjes staan, deze wel in het blauw en met reflectie.
      Langs/op de Scheldedijk komt men er nog zo tegen. Als puntje bij paaltje komt, vind ik paaltjes met duidelijke reflectie een goede ondergrens.

      • Renaat Says:

        Dat klopt misschien (van dat ene paaltje), maar hoe groot zou het probleem in werkelijkheid zijn. Ook in Nederland is men er achter gekomen dat talloze paaltjes die om die reden zijn geplaatst, eigenlijk overbodig bleken omdat er zich in werkelijkheid geen probleem stelde met wagens. (Op fietsberaad.nl staat heel veel interessante informatie over fietspaaltjes en de verwijderingsacties.)

        Ja, het is een ondergrens? Ik vind het toch nog steeds te gevaarlijk. En vooral, dient men tevreden zijn met een ondergrens als er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd?

  4. Renaat Says:

    Men had in beide gevallen ook geen slechter denkbare kleur voor de paaltjes kunnen vinden. Bijna zwart op een bijna zwarte ondergrond en grijs op een grijze ondergrond.

  5. Lodewijk Antheunis Says:

    Het klopt dat de fysieke barrière ingericht voor de auto’s nu veel minder ook een fysieke barrière is voor de fietsers. Maar het is en blijft een autodenkenoplossing.

    De pleisters op het houten been wat verder van mekaar zetten is niet de oplossing. De oorzaak aanpakken is de enige echte oplossing.

    De reden om paaltjes en tractorsluizen te plaatsen zijn automobilisten die verkeersovertredingen begaan en de politie die daar niet 24 uur op 24 uur wil/kan patrouilleren.
    Automobilisten begaan die verkeersovertredingen omdat ze tijdswinst proberen te bekomen of niet goed opletten of sensatie zoeken.
    Meestal is er vlak naast de paaltjes toch nog plaats of via een andere plek een manier voor de auto’s om een fietsweg als sluipweg te gebruiken (ik ken zo 2 plaatsen in Herent). De paaltjes zijn dan nutteloos en overbodig, maar eens geplaatst worden ze niet gemakkelijk meer weggehaald.

    Een gebrek aan controle op het verkeerd gedrag van de automobilist is dus de enige echte reden om fietsers te hinderen met zo’n paaltjes/nietjes/tractorsluizen…
    Als de politie (uiteraard al fietsend) tijdens de spits zou controleren bij fietswegen die potentiële autosluipwegen zijn zal de pakkans groot zijn en het gedrag van de automobilist veranderen.
    Hiermee heb je de belangrijkste oorzaak van auto’s op die fietsweg aangepakt.

    Als het echt niet anders kan, zet dan enkel op een strategisch belangrijke plaats een verlicht paaltje als fysieke barrière.
    bv. zo van die gele korte verlichtingskegels die ze in het middenvak tussen autorijbanen zetten of modernere, reflecterend, verlicht en schokabsorberend (voor als er een fietser toch nog tegenbotst).

    Voor mij telt uiteindelijk maar 1 echt criterium voor zo’n fietswegen en zeker voor fietssnelwegen zoals die daar in Herent: is dit het meest fietsvriendelijke ontwerp dat we op die locatie kunnen maken. Indien ja, doen. Indien neen, terug naar de tekentafel.
    Als men niet weet wat fietsvriendelijk is: vraag het aan de fietsers of nog beter: spring op de fiets en ervaar het zelf.

  6. Sven Says:

    Ondertussen zijn er reflectorstrips aangebracht op de paaltjes.
    Een verbetering.

    • Renaat Says:

      Men mag mij cynisme verwijten. Maar dan vraag ik me spontaan af, zijn die refectorstrips geplaatst naar aanleiding van een ongeval of niet?
      Zo ja, dan heeft de wegbeheerder in kwestie blijkbaar niet het inzicht om te beseffen dat zo’n paaltjes levensgevaarlijk zijn. Toch zijn het zulk incompetentie wegbeheerders die een aanzienlijk deel van het verkeersbeleid in Vlaanderen bepalen.
      Zo niet, dan beseft de wegbeheerder blijkbaar wel dat reflectie daar een noodzaak is, maar vindt deze het blijkbaar geen probleem om er meer dan een week te laten overgaan voor het nemen van deze minimale beveiligingsmaatregel.

      Om geen misverstand te laten bestaan, ook met reflecterende strips op die palen is de situatie onaanvaardbaar. Hoewel het niet de gewoonte is in Vlaanderen (het gaat tenslotte toch maar om fietsveiligheid), zijn – zeker op onverlichte delen – inleidende en voelbare markeringen absoluut noodzakelijk.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: