Home

Forelstrook

30 september 2014

Fss, deel 4.
Een liefdesgeschiedenis.

Je lief ken je als geen ander.
Je woon-werkroute is als je lief.
Dagelijks kijk je elkaar in de ogen.
Probleemloos omzeil je elk putje.
Bij putjes of bultjes die niet te omzeilen zijn kan je kiezen tussen slaafs aanvaarden, vloeken of melden.
Of heeft u een ander keuzemenu?

De Stad zou de Stad niet zijn mocht ze de zaken niet grondig aanpakken.
Soms is dat een vloek: als een weg om reden x, y, xy of xyz niet grondig kan aangepakt worden wordt het snel een alibi om jàààrenlang niks te doen.
Soms is dat een zegen.
De masseur, podoloog, shiatsu, manicure, en coiffeur worden elk om beurt besteld.
Het vraagt geduld, maar op het eind van de behandeling zijn de nutsleidingen vernieuwd, de voetpaden en de boordstenen vervangen, en tot slot het asfalt afgeschraapt en hergoten.
We spreken dan over een straat waar er geen operatiezaal aan te pas komt.
De rioleringen blijven zoals ze zijn, en het straatprofiel wordt niet aangepast.
De Forelstraat is zo een straat.
Er zat sleet op de relatie, maar nu bolt het asfalt als nooit tevoren.
Ik herken Forel nog met moeite.
Twee lange okerstroken maken van de Forelstraat de Forelstrook.

29aug14, 16u48 Forelstraat

29aug14, 16u48 Forelstraat

Sommige fietsers haalden prompt hun okerkleren uit de kast:

29aug14, 16u48 Forelstraat

29aug14, 16u48 Forelstraat

Ter hoogte van zijstraten of bushaltes stopt de coiffure:

29aug14, 16u48 Forelstraat

29aug14, 16u48 Forelstraat

Het was een moeilijk geval:

24aug14, 11u29, Forelstraat

24aug14, 11u29, Forelstraat

De coiffeur maakte dan ook een paar foutjes:

29aug14, 16u48 Forelstraat

29aug14, 16u48 Forelstraat

Wie verstopt er nu dat ze maximaal 30 is?

27aug14, 08u42 Forelstraat

27aug14, 08u42 Forelstraat

De eerste dagen was het wèl duidelijk:

25aug14, 09u10 Forelstraat

25aug14, 09u10 Forelstraat

Ik dacht nog: die coiffeur komt terug om een nieuwe 30 te zetten, maar hij stuurt voorlopig zijn kat.
Ook de manicure liet een steek vallen.
Dit putje verprutst de liefde soms bruusk, en zou best geëffend worden:

29sep14, 18u59, Forelstraat

29sep14, 18u59, Forelstraat

29sep14, 18u59, Forelstraat

29sep14, 18u59, Forelstraat

Het conflict tussen fietssuggestiebochten en parkeerauto’s kon je halfweg deze blogpost zien.
En dan was er nog -zucht- de liefdeloze oen.
Zomaar door een verse coiffure zwalpen, aiai!
Zijn/haar wielafdrukribbel is licht verraderlijk.

Tussen Eendrachtstraat en Heernislaan ligt nog een stukje fietspad:

29aug14, 16u49 Forelstraat

29aug14, 16u49 Forelstraat

Dat is een aanloopstrook voor de vooropstelstrook.
Een mix van links fss en rechts streepjesfietspad lijkt me geen slecht idee.
Zeker niet waar autofiles voorkomen.

Wie op de linkerhelft van de strook fietst heeft voldoende zicht op mogelijks openslaande portieren.
Er is een beetje afstand mogelijk tot de parkeerstrook.

29sep14, 18u59, Forelstraat

29sep14, 18u59, Forelstraat

De fietssuggestiestroken in de Forelstraat zijn een verademing.
Ze passen bij de straat.
Op een maand tijd is het snelheidsremmend effect bij auto’s duidelijk zichtbaar/voelbaar.
Het voelt aan als een gedeelde straat.
Dat komt ook door de intense fietstraffiek.
Fietsers zijn dominanter aanwezig dan voorheen.
Ik weet het, het zijn emoties, geen statistieken.
Zo gaat dat met een lief.

De Forelstraat is een deel van een keten.
Je kan nu oker fietsen van de Kasteellaan tot aan de Racing in de Emanuel Hielstraat.
Morgen beelden hiervan.

7 Responses to “Forelstrook”

  1. piet02 Says:

    Mooie forel, mooie forel, wat me opvalt is dat er zowaar geen auto’s rijden op je foto’s. Maar wat denkt Ivan Deboom hierover, in zijn realiteit!? http://www.youtube.com/watch?v=XlizysQHxJI

  2. Frans Says:

    Nieuwe messen snijden het best.

  3. Lucie Evers Says:

    Ik woon in de wijk en ben ook blij met de stroken, zelfs als ik onze bedrijfsvoertuigen bestuur. Het is een visuele herinnering dat in woonwijken de fiets baas is of zou moeten zijn en dat zone 30 daar toegepast hoort te worden. Maar ik ben dan ook een multimodaal mens 😉

  4. JanG Says:

    Ik moet zeggen dat het straatbeeld op veel plaatsen in Sint-Amandsberg en Gentbrugge spectaculair verbeterd is: nieuw asfalt (eindelijk, na decennia – bonk bonk – door putten te rijden) en overal fss. Velen zijn er heel tevreden mee, ook mijn moeder die nu weer over Gentbruggebrug durft te rijden. De vraag blijft: is dit nu echt goed of is het “beter dan niets”, zoals het voordien was? Het is alvast een relatief goedkope oplossing om dat straatbeeld te wijzigen. In een budgettair moeilijke periode is dat ook realiteit.

  5. Chris Scuri Says:

    Een zodanig grappig-geniaal stukje dat men geen goesting heeft om er rationele argumenten tegenover te plaatsen. 🙂

    Maar toch, verliefdheid maakt ook blind.

    Als je fietst met kledij én fiets in ’t fss-okergeel, kom dan niet klagen dat een automobilist je niet heeft gezien wegens onzichtbaar. ’t Is maar een suggestie. 🙂

    Toch een voorstel, i.p.v. de huidige vorm fss. Voor misschien binnen 10 jaar:
    Vorm: sharrows!, ja die fietskes met slimme pijltjes op de grond. Plús op de linkerkant ervan een doorlopende lijn.
    Kleur: (beiden) in ’t geel
    Voordelen: goedkoper, flexibeler, duidelijk, sneller te realiseren
    Nadelen: onbekend in VL, vraagt wijziging wegcode
    Fietsberaad VL of de Fietsersbond kan een wedstrijd uitschrijven voor het duidelijkste, veiligste, mooiste,… concept.

    Wat peinst ge?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: