Home

Mails: werken rond UZGent

7 oktober 2014

———- Oorspronkelijk bericht ———-
Van: G B
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
Datum: 4 oktober 2014 om 11:49
Onderwerp: de pintelaan

Beste,
vreemd dat er onder https://fietsbult.wordpress.com/tag/de-pintelaan/ niet meer recente artikels zitten.
De foto’s in bijlage maken kans denk ik.
Ook andere borden, met name de infoborden over de werven door heymans hinderen specifiek fietsers , fiets er eens langs.

3 oktober 2014, De Pintelaan

3 oktober 2014, De Pintelaan

3 oktober 2014, De Pintelaan

3 oktober 2014, De Pintelaan

zie ook http://gent.delijn.be/files/attachments/.1724/presentatie_infoavond_2014_03_11.pdf
en http://gent.delijn.be/werven-en-werken/heraanleg-de-pintelaan

is ook gemeld op http://www.meldpuntfietspaden.be/ (F1C9889EC5)

Met vriendelijke groeten
G B
9040 Sint-Amandsberg

———- Oorspronkelijk bericht ———-
Van: j.s@mail.com
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
Datum: 5 oktober 2014 om 19:58
Onderwerp: Blogtip: Ottergemsesteenweg-Zuid/Corneel Heymanslaan

Beste Fietsbult,

een blogtip zijn misschien de nutswerken op de Ottergemsesteenweg-Zuid/Corneel Heymanslaan. Op Ottergemseseenweg-Zuid staat een vierkant oranje bord ‘Fietsers oversteken’ op het tweerichtingsfietspad, maar fietsers ondervinden geen hinder van de werken.

Verder moeten fietsers zicht mengen met het verkeer over de brug, al kunnen ze (’s avonds) ongestoord tussen de twee markeringen fietsen. Begrijpen wie kan ….

Fietsgroet,
Jan.

18 Responses to “Mails: werken rond UZGent”


  1. Volgens de dikke Van Dale is een fietspad een technische ruimte voor het autoverkeer…

  2. Heleen Says:

    Het voorste oranje bord op de eerste foto is inmiddels naast het fietspad geplaatst, minder hinder dus! 🙂

    Aan de andere kant: ik vind dat de werf voor een deel wél goed ingericht is, maar er zijn veel te veel fietsers die het bord C11 aan het begin van de Corneel Heymanslaan negeren. 😦 Staduitwaarts is het eerste deel van de Corneel Heymanslaan afgesloten voor alle verkeer met nog eens benadrukt dat ook fietsers daar niet door mogen. Met een goede reden vind ik, er is enkel een rijbaan stadinwaarts met een streepjesfietspad, dat zeker niet breed genoeg is om in twee richtingen gebruikt te worden. Er is een omleiding voorzien langs de Joos Lambrechtstraat, Frank Baurstraat en de parking van de Dreambaby, wat echt niet zoveel verder is. Die omleiding staat duidelijk aangegeven, onder andere op het achterste oranje bord op de eerste foto en met oranje pijlen, ook onder het bord C11. Maar elke ochtend kruis ik tientallen fietsers op weg naar het UZ die spookrijden op de 400 m streepjesfietspad dat enkel in mijn richting (stadinwaarts) gebruikt mag worden. Daar erger ik me aan, want hoe kan je goede fietsvoorzieningen verwachten als de terechte voorzieningen die er zijn niet gebruikt worden…

    • Hilde Says:

      Got a point. Jammer dat als het dan wel eens goed ingericht is, dat veel fietsers er dan toch hun broek aan vegen.

      • Renaat Says:

        Ik ervaar het zoals JanB aangeeft. Door talloze ervaringen ga ik er vanuit dat afsluitingen voor fietsers onterecht zijn en omleidingen onbetrouwbaar. Dus ik trek me er niets van aan en probeer zelf zo’n veilig en comfortabel mogelijke route te zoeken.Het is dan ook eerder toevallig dat ik er uitzonderlijk achter kom dat wat de werfbeheerder heeft voorzien wel logisch, comfortabel en veilig is

      • 3S Says:

        >”Got a point. Jammer dat als het dan wel eens goed ingericht is…”

        Helaas niet dus, zie hieronder…

    • JanG Says:

      Daar kunnen ze op deze werf natuurlijk niet aan doen, maar wellicht is dit het gevolg van de nonchalance waarmee veel werfomleggingen aangeduid worden. Meestal is de omlegging niet terecht, dus leer je als fietser “trek je plan”. Dat doe je bijgevolg ook als de aanduidingen wel correct zijn.
      Het wordt wel een probleem als je dat als fietser de dag daarop weer doet, en weer, indien je ondertussen al weet dat de signalisatie op die plaats wel in orde is.

    • Frans Says:

      Wat is nog de waarde van het bord C11 in een stad waar zo’n bord voorkomt naast een volwaardig fietspad, dat nog eens wordt doorgetrokken dwars over de rijbaan, zoals aan de Bargiebrug?

      • Frederik Says:

        Dat is een eenrichtingsfietspad… Als je dat over de rijbaan volgt in de richting die jij voorstelt kom je ofwel uit aan de linkerkant van de weg op de Leiekaai, ofwel op een busstrook. Op beide plaatsen mag je helemaal niet fietsen.

        Je moet aan dat bord C11 het fietspad verlaten en op de rijbaan verder rijden, anders hinder je ferm de fietsers in de correcte rijrichting die vanop de brug een redelijk scherpe bocht moeten nemen.

        • Frans Says:

          Weet ik wel, Frederik, maar dat verkeersbord wordt masaal genegeerd. Ofwel sanctioneer je, ofwel haal je dat bord weg. Want de huidige situatie schept een nefaste normvervaging.

          • Frederik Says:

            Daar heb je gelijk in. Maar het is niet zozeer dat bord dat niet gehandhaafd wordt, het is het hele verkeersreglement. En niet enkel voor fietsers. Zolang je niet te snel rijdt, niet het hele kruispunt over door rood rijdt (enkel de stopstreep negeren is geen probleem), niet zonder lichten rijdt, niet belt tijdens het rijden en niet wildparkeert, moet je je van het verkeersreglement niet te veel aantrekken. Heel af en toe wordt er op specifieke plaatsen ook gecontroleerd op eenrichtingsstraten. Voor de rest wordt er zelfs geen moeite meer gedaan om te handhaven.

    • 3S Says:

      >”Er is een omleiding voorzien langs de Joos Lambrechtstraat, Frank Baurstraat en de parking van de Dreambaby, wat echt niet zoveel verder is. Die omleiding staat duidelijk aangegeven,”

      Klopt niet. Toen ik gisteren de omleiding voor fietsers probeerde te vinden op de De Pintelaan komende vanop het kruispunt met de Koekoeklaan, stond er geen enkel bord dat de fietsers naar de Joos Lambrechtstraat stuurde…

      • Geert Says:

        Omleiding is dan ook niet langs de Joos Lambrechtstraat maar langs de Fritz De Beulestraat. Zie website van De Lijn:
        http://gent.delijn.be/werven-en-werken/heraanleg-de-pintelaan
        En ook dit kaartje in de bewonersbrief:
        http://gent.delijn.be/files/attachments/.2405/2014_09_15_Bewonersbrief.pdf

        • 3S Says:

          Klopt ook niet.

          Fietsers mogen zelfs niet de Koolmeesstraat inrijden vanaf de Koekoeklaan, om zo de Fritz De Beulestraat te bereiken.
          Want er staat een verbodsbord voor fietsers aan het begin van de Koolmeesstraat…

        • Heleen Says:

          De omleiding via de Joos Lambrechtstraat staat vermeld in de papieren bewonersbrief, die blijkbaar verschilt van de pdf-versie. Op de De Pintelaan staat een groot oranje bord om die omleiding aan te duiden (het achterste bord op de foto’s in deze post), zo’n bord in de Koekoeklaan zou nog een goede aanvulling zijn op de aanduidingen. Er staan oranje fietsomleidingspijlen op dezelfde palen als de C11-borden aan het begin van de Corneel Heymanslaan. De pijl aan de Joos Lambrechtstraat stond (vandaag) een beetje schuin, maar hij staat er wel. Ook aan de Frank Baurstraat staat een duidelijke pijl. Ja, het zijn kasseien, maar ik denk dat over kasseien rijden een betere optie is dan in twee richtingen op een smal streepjesfietspad.

          • 3S Says:

            Komende van de Koekoeklaan was er geen enkele aanwijzing richting Joos Lambrechtstraat. Wat je “een beetje schuin” noemt, was eigenlijk compleet onzichtbaar voor de weggebruiker, want achter een boom en weggedraaid van straat.

            Ik heb het bord vandaag dus op eigen houtje op een zichtbare, niet hinderlijke plaats gezet, naast het grote omleidingsbord voor auto’s.

            Jouw uitspraak “de omleiding staat duidelijk aangegeven” is enkel voor wie vooraf de omleidingsroute al kent (en dus niet voortgaat op de website), en zelf de omleidingsborden goed zet…

            In de praktijk stond deze omleiding voor fietsers dus NIET aangegeven…

          • Renaat Says:

            Een van de problemen van veel wegbeheerders, werfverantwoordelijken en ook wel algemeen veel ontwerpers is een gebrekkig inlevingsvermogen in anderen. Met als resultaat dat men ontwerpt en inricht vanuit een voorkennis, vanuit de onbewuste veronderstelling dat de mensen die er komen dezelfde kennis hebben en ook met de situatie bekend zijn. Dat is natuurlijk fout. Men dient bij een omleiding, weginrichting, … de situatie te beoordelen vanuit de ogen van mensen die er nog nooit zijn geweest en zich niet hebben voorbereid. En daarin blijkt men vaak niet te slagen.

      • 3S Says:

        Merk trouwens op dat, als de wegomleiding wel aangegeven zou zijn, fietsers door de ellendige kasseistraat Frank Bauerstraat worden gestuurd.

        Eigenlijk zou de grote massa fietsers naar het UZ via de Zwijnaardsesteenweg de campus op gestuurd moeten worden.
        Dus ook aparte oranje borden “UZ” met een fietssymbool, naast die vermelde omleiding voor lokaal fietsverkeer en bewoners.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: