Home

Kleinhandel

11 oktober 2014

Steden veranderen constant.
Mensen ook.
Of toch: menselijke gewoontes en patronen.
Is het toeval dat de opwaardering van de Oost-Westfietsas samengaat met nieuwe horeca-initiatieven?

05sep14, 17u48, Forelstraat

05sep14, 17u48, Forelstraat


Ok, de eerste was een pop-upkoffiebar.
Tijdelijk dus.
06sep14, 16u06, Forelstraat

06sep14, 16u06, Forelstraat

Een buurtrestaurant met neemeemformule is een langer leven beschoren.

10okt14, 12u57, Aannemersstraat / Toekomststraat

10okt14, 12u57, Aannemersstraat / Toekomststraat


Wat zeg ik?
Zo’n resto op de hoek van een hoofdfietsas is gedoemd tot succes.

10okt14, 15u47, Aannemersstraat / Toekomststraat

10okt14, 15u47, Aannemersstraat / Toekomststraat

11 Responses to “Kleinhandel”

  1. Ivan Deboom Says:

    Ach neen, dan de groothandel. Op een zucht van het centrum… de nieuwe Decathlon. Meer dan een jaar heeft de reconversie geduurd. Resultaat: de aanleg van meer dan duizend nieuwe autoparkeerplaatsen.

    Gisteren heb ik de fietsparkeerplaatsen geteld: tien! (10!) Dat is minder dan 1% van het aantal autoparkeerplaatsen. Dat is geen opwaardering maar een afwaardering van een fietsas. Hun fietsenstalling is ongeveer één tiende van hun eigen fietsafdeling. Een winkel voor de mens die graag beweegt? NOT!

    En dat op 300 meter van de Bataviabrug die na 2,5 jaar nog steeds de facto onbruikbaar is zolang er niemand die oude havensporen en kasseien in de Koopvaardijlaan wil uitbreken: http://youtu.be/8avkM906t5o

    Steden mogen dan wel veranderen — ik wil niet té cynisch zijn — maar zolang de rand niet wil veranderen, zou ik de term ‘fietsassen’ niet in de mond nemen.


    • In het openingsweekend ook naar de Decathlon geweest. Voor een groothandel was ik toch behoorlijk ontgoocheld van het aanbod. Van nogal wat artikelen is maar 1 merk aanwezig, veel kleinhandels doen (veel) beter.
      Maar om er naartoe te gaan (letterlijk GAAN: benenwagen dus) viel me ook dik tegen. Vanuit de Gentbruggestraat ben ik te voet gegaan waarbij ik op het eind langs een 2-vaksbaan (voor elke richting) moest lopen op een voetpad dat amper breed genoeg is voor een normaal gebouwd persoon, in een hoekje passeerde ik een paar (waren het de 10 die jij geteld hebt?) fietsparkeerplaatsen, die dan wel gebruikt werden, een vrouw (moeder) was er met haar dochtertje hun beide fietsen aan het uitnemen. In elk geval de weg ernaartoe (toch in de buurt van de winkel) lokt me niet om nog veel te gaan winkelen (hun aanbod ook niet).

      Maar misschien moet ik het anders zien, ik ben te kieskeurig en geen grootverbruiker. Misschien is het niet de bedoeling om met de fiets (of te voet) gaan winkelen, want wat kan je dan meenemen? In een auto, bij voorkeur een SUV of monovolume, kan je (hersenloos) bergen waren kwijt waarvan de winkeleigenaars (aandeelhouders?) rijk worden en jij arm. Misschien ben ik toch de gierige pin waarvoor ik nog uitgescholden ben (omdat ik geen auto had/heb).

    • Hubert Says:

      Dacht vandaag net hetzelfde komende van Decathlon .Bataviabrug rendement 10% van wat het zou kunnen zijn :Gruwel van Koopvaardijlaan wegdek .Oversteken R40 komende van Ham .En dan spreken we nog niet van de gemiste kans om een goede verbinding naar Oostakker te realiseren ,Achter Decathlon,Weba ,GTS door (tot boven op Vliegtuiglaan tunnel en tot Mororstraat) was (is) plaats voldoende ,een paar parkeerplaatsen herschikken . En als men dan de site wil laten renderen plaats een parkeergebouw (zoals in St Lucas) en men heeft een park en bike op 2,67 km van St Jacobs .

    • David Says:

      Laat hen maar stikken met hun ouderwetse fysieke winkel. Bij klassieke winkels betaal je op je kasticket mee voor een duur pand in een centrale winkelstraat, of voor een grote aangrenzende parking (publieke ruimte dat ingenomen wordt door privé-eigendom en dus ook minder inkomsten voor de gemeente/stad betekent), voor meer oppervlakte per product, voor verkopers, voor verwarming of airco met de deuren open (zogezegd om meer klanten te lokken). Een webwinkel heeft gewoon een magazijn nodig, ergens buiten het centrum, no-nonsense. En dat zie je ook aan de prijs. Bovendien zijn internetreviews betrouwbaarder dan een verkoper die je dirigeert naar de producten waar ze het meeste winst op maken. En bestelwagens die thuis leveren zijn efficiënter dan de wekelijkse stoet auto’s die stadscentra overspoelen. Voor mij is de keuze snel gemaakt. Laat de rest zich maar vast rijden en te veel betalen 🙂 Deze week nog een fiets besteld in Duitsland, de meest goederen komen toch uit het buitenland en moeten sowieso op het transport, of je ze nu koopt in een buitenlandse webwinkel of een klassieke winkel in de buurt.


      • Vind ik toch een klein beetje kort door de bocht.
        Ik heb deze week nog 2 broeken online besteld, dit bij een winkel die ook fysiek in het straatbeeld aanwezig is. Het is maar dat ik daar fysiek al geweest was en daar al een broek had gepast (en gekocht) dat ik weet welke maat mij past, anders was ik wel de trein opgestapt. Kleding laten opsturen, passen en terugsturen om een ander maat op te sturen vind ik er ook over.

        Zelf heb ik vorig jaar ook een fiets online gekocht (en ook in Duitsland). Maar de enige reden was dat dit merk (en model) hier geen dealers had en ik rechtstreeks bij de fabrikant terecht kon. Maar ik koop toch liever bij een lokale dealer, dat is ook handig voor latere service, tenzij je een techneut bent.

        • David Says:

          Kledij bestellen we bijna nooit online, maar als we het doen kiezen we een webshop met maattabellen, zodat de kans op een verkeerde keuze toch kleiner is. De fiets die ik voor mijn vrouw wil is pas eind februari beschikbaar in Brussel (30 km), vandaar dat ik hem maar online besteld heb (goedkoper). Kleine defecten kan ik zelf oplossen, grote defecten kan ik in de buurt laten doen (bij iemand die ook aan andere merken werkt). Het is misschien niet zo goed voor de Belgische economie, maar in Nederland en Duitsland is bijna alles (veel) goedkoper, plus veel meer keuze.

      • Renaat Says:

        In vergelijking met ketens als Decatlon kies ik ook liever voor een internetwinkel. (Al is bij kleding het kunnen passen wel erg handig.)
        Maar ik bedank voor een wereld waarin alle (fietsen)winkels zijn verdwenen en alles via internet loopt. Ik gun de goede winkeleigenaars die wel kennis van zaken hebben (en die bestaan nog) wel degelijk hun handel. Meer nog, die handel is zelf noodzakelijk willen we ook de mogelijkheid behouden om onze fiets ergens binnen te kunnen brengen voor betrouwbare reparatie.
        Zo is een goede fietsenhandelaar die werk kan maken van het juist afstellen van de fiets ‘onbetaalbaar’ en raad ik de meeste mensen het aanschaffen van een fiets via internet af. (Een ‘dozenschuifer’ is natuurlijk even erg, dus dat raadt ik ook af.)
        En er bestaan goede verkopers die niet enkel een verkoopspraatjes houden maar echt kunnen meedenken met hun potentiële klant.

        Ik vraag me ook af of de bewering dat webwinkels voor minder verkeer zorgen wel correct is. Zo wordt ruim meer dan de helft (ik dacht iets van 80%) van de via internet verkochte kleding teruggezonden. Het percentage van kleding dat teruggebracht wordt bij een fysieke winkel zal aanzienlijk lager liggen.

        Overigens rijd ik mij nooit (of uiterst zelden) vast als ik ga winkelen, ik ga immers met de fiets.

        • David Says:

          Kledij bestellen we bijna nooit online, maar als we het doen kiezen we een webshop met maattabellen, zodat de kans op een verkeerde keuze toch kleiner is. De fiets die ik voor mijn vrouw wil is pas eind februari beschikbaar in Brussel (30 km), vandaar dat ik hem maar online besteld heb (goedkoper). Kleine defecten kan ik zelf oplossen, grote defecten kan ik in de buurt laten doen (bij iemand die ook aan andere merken werkt). Het is misschien niet zo goed voor de Belgische economie, maar in Nederland en Duitsland is bijna alles (veel) goedkoper, plus veel meer keuze.

  2. Frans Says:

    De Vliegtuiglaan kan je niet echt een “fietsroute” noemen. Het “dak” van de tunnel is op dat vlak een absolute ramp, een lugubere verspilling van ruimte. Je hebt de indruk dat ze daar net het Ijzeren Gordijn hebben neergehaald.
    Het uitgangspunt van de rubriek vandaag vindt ik pertinent: is er zeker een verband tussen fietsen en kleinhandel.


Geef een reactie

