Home

De Gentenaar

12 oktober 2014

De krant De Gentenaar deed zijn naam alle eer aan.
Afgelopen week portretteerde deze krant het woon-schoolverkeer van de Gentse humaniora-student.

10okt14, 13u02, Brusselsepoortstraat

10okt14, 13u02, Brusselsepoortstraat


“De race naar school” is gebaseerd op 14.201 geldige enquêteformulieren (op 20.000 verspreidde formulieren).
Het is een artikelenreeks die de waan van de dag overstijgt, waarmee de krant terugkeert naar de diepgang die ze in de jaren 80 en 90 vaker etaleerde.
De volgende keer mag de redactie ons bij voorbaat waarschuwen, dan kunnen wij ù waarschuwen om uw krantenboer op tijd aan te spreken.
Wie de reeks niet las: rep u naar de bibliotheek of het digitale abonnement (proef hier of hier).
Het is boeiende lectuur, met cijfers per school, statistieken en compacte duiding.
31 schoolcampussen passeren de revue.
Meest opvallende cijfer: Gent zit met 23% fietsgebruik (net) onder het landelijk gemiddelde.
Het openbaar vervoer scoort met 55% gebruikers goed, al is de tevredenheid duidelijk minder.
Eén op drie jongeren ervaart hun traject als gevaarlijk.
Ongevallen gebeuren het meest met de fiets: 57%.
De fiets is dus het kwetsbaarst, maar 90% van de fietsers wil zich niet anders verplaatsen.
“Passie voor de fiets” dus.

10okt14, 13u02, Brusselsepoortstraat

10okt14, 13u02, Brusselsepoortstraat

Tussen de regels lees je hoe belangrijk de voorbeeld- en trekkersrol van schooldirectie en lerarenkorps is/kan zijn.
Je ziet het niet benutte fietspotentieel van niet mogeners / niet durvers.
En: de verleiding om achterbankkind te blijven is groot.
OV-kinderen verlangen meest naar autotransport.
Elders wordt mijn indruk bevestigd dat Stad en Gewest afgelopen decennia weinig of niet gewerkt hebben aan het fietsveiliger maken van straten rond Gentse secundaire scholen.
Zo weet ik dat Edugo in Oostakker al jaren vragende partij is voor een fietsveiliger omgeving.
Zonde.
Een doordacht fietsbeleid neemt niet enkel het stadshart maar ook treinstations, ziekenhuizen en scholen als start- en vertrekpunt van veilige fietsroutes.
Dat staat op ons verlanglijstje voor het nakende mobiliteitsplan.
De slotbijdrage met “10 werkpunten voor veiliger schoolverkeer” en “de 10 creatiefste tips voor veilig schoolverkeer” kan u vandaag nog in de krantenwinkel vinden.
Schepen Watteeuw doet er concrete beloften omtrent schoolomgevingen .
Genoteerd.

4 Responses to “De Gentenaar”


  1. Ik passeer elke dag langs de Edugo in Oostakker om te gaan werken. De weg ligt daar tussen de gebouwen, daardoor heb ik het gevoel dwars door een school te fietsen, de jonge fietsers die ik daar rond de middag ook tref versterkt dat gevoel. Deze weg was eigenlijk enkel bedoeld om het personeel naar de parking te kunnen laten rijden (en dan zelfde kant terug). De rest was (in het begin toch) gemotoriseerd verkeer vrij behalve dan voor de Delijn.
    Toen de werken begonnen, aan de parking en aan het nieuwe schoolgebouw werd de weg een (eenrichtings)doorgaande weg (komende van de brug over de R4). Wat ik niet begrijp is dat ze dwars door een school (omgeving) doorgaand verkeer toelaten, dat terwijl er genoeg mogelijkheid is om het autoverkeer de ander kant rond de school te sturen, dit zonder noemenswaardige omweg.

    En ook al is de weg daar eenrichtingsverkeer, het belet sommige autobestuurders niet om in de verkeerde richting te rijden.

  2. Frans Says:

    Enquêtes, allemaal goed en wel en dat verkoopt. Maar wanneer gaat men die fase eindelijk ontgroeien?
    Waarom dromen OV-kinderen het meeste van de auto? Omdat ze op files getraind zijn? Of omdat je met de auto nog altijd het snelst hetzelfde traject kan afleggen?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: