Home

Decathlon, een winkel voor de bewegende mens

13 oktober 2014

Juicht! Gent heeft eindelijk een Decathlon!

Het is niet mijn gewoonte om over werven te klagen.
Dat ik het voorbije jaar geregeld met modderschoenen thuiskwam, daar heb ik nooit over geklaagd.
Dat het fietspad op de Vliegtuiglaan op 3 verschillende plaatsen werd opengebroken, een jaar lang, voor de toegang van het werfverkeer: ik heb dat aanvaard.

Het globale masterplan, de reconversie van het Manchestergebouw en de aanleg van een mega-parking voor Weba + Decathlon, was in handen van Abscis Architecten en aannemer Aclagro NV.
Ik ken die mensen niet.
Maar ik vermoed dat het 20e-eeuwse krokodillen zijn die zich uitsluitend verplaatsen met de auto.
Enfin, dat leid ik af uit het resultaat.

In de projectomschrijving staat nochtans iets over fietsenstallingen.

“Om de winkels (Weba en Decathlon) op een veilige manier met elkaar te verbinden, komt tussen de ingangen van beide winkels een verkeersvrije wandelzone – een ‘Ramblas’. Deze ‘Ramblas’ moet naast een louter functionele verbindingsfunctie ook een recreatieve invulling hebben, met een ‘playground’ voor Decathlon, fietsenstallingen en zitgelegenheden.”

Maar genoeg over het project, nu de feiten.
Ik ben de parkeerplaatsen gaan tellen:

  • Meer dan duizend parkeerplaatsen voor auto’s.
    (enorm uitgestrekt, over de hele lengte van de site: van de Afrikalaan tot voorbij de tunnel van de Vliegtuiglaan)
  • Tien (10!) degelijke (niet-overdekte) parkeerplaatsen voor fietsen.
    (niet zeuren: aan de zijkant van het gebouw hebben ze nog wat extra voorwielplooiers geplaatst) (naast de ‘playground’)

Decathlon

Deze winkel ligt niet in een verlaten industriepark, weg van de stad. Nee, de nieuwe Decathlon ligt zomaar even in postcode 9000. Op een paar honderd meter van de Bataviabrug, binnenkort is dat dus hartje Gent.

Natuurlijk dat je met de auto komt om een pingpong-tafel te kopen, dat zou ik ook doen. Maar de meeste mensen verlaten de winkel met slechts de inhoud van een boodschappenmandje: een paar voetbalschoenen en een regenjas, bijvoorbeeld.

Je kan het de Gentse klanten zelfs niet kwalijk nemen dat ze de auto nemen naar Decathlon, zolang de Bataviabrug onbereikbaar blijft: aan de ene kant (centrum) geen oversteek aan de Doornzelestraat (of Ham) en aan de overkant een onberijdbare strook in de Koopvaardijlaan. Twee belangrijke knelpunten die ook al te zien waren in dit filmpje (maart 2014).

20 Responses to “Decathlon, een winkel voor de bewegende mens”


  1. Het is dezelfde logica die gehanteerd wordt aan bijvoorbeeld sport- en recreatiecentrum Rozebroeken : wie gaat sporten, moet met de auto tot vlak voor de deur kunnen rijden én zelfs parkeren op de sportvelden (die gepland waren als noodparking bij grote drukte, maar steevast open staan voor autoverkeer : gevolg voetballen of basketten is niet meer mogelijk en dure sportvelden zijn gedegradeerd tot parking).

  2. Ellen Says:

    De tafeltennistafel wordt thuis geleverd bij bestelling. Vanaf 70 euro en bij bepaalde grote stukken (zie selectie op site) gratis inbegrepen. Misschien is een samenwerking met cargovelo mogelijk. Dit zou pas een vooruitstrevende fietsbeleid zijn!

  3. Frank Vanhyfte Says:

    Toch ook een paar positieve opmerkingen.
    Het zijn inderdaad weinig fietsenstallingen, maar het zijn tenminste goede stallingen. Daar kan de Bio-Planet nog iets van leren. Op een weekdag had ik er geen probleem om plaats te vinden. Maar voor een weekendsituatie is dit inderdaad ruim onvoldoende.
    Ook goed: de stallingen staan aan de ingang, niet in een verloren hoekje.
    Decathlon had ook de zoveelste baanwinkel langs een grote steenweg kunnen bouwen, maar koos voor de renovatie van een bestaand pand.

    Ik ben vooral benieuwd wat het effect zal zijn op de Gentse fietsenmakers. Voor wie gaat dit concurrentie betekenen?
    Als dit concurrentie wordt voor de doorsnee warenhuisfiets: zeer goed. Hier kan je je fiets tenminste laten repareren.
    Als het concurrentie wordt voor de gewone Gentse fietsenmaker die ook af en toe een minder duur model moet verkopen omdat niet iedereen in het weekend met een nieuwe racefiets rondrijdt: jammer. Want die gewone fietsenmaker kan niet alleen van het dure gamma leven.

    • Ivan Deboom Says:

      Akkoord. Maar dat hun stalling ongeveer 1 procent bedraagt van de capaciteit van de autoparking, vind ik toch tekenend.

      En dat hun eigen fietsafdeling bijna een hele verdieping beslaat, terwijl er buiten slechts 10 fietsplaatsen zijn, vind ik ook stom.

      Kan je je fiets laten repareren in Decathlon? Dat wist ik niet.


    • Hun fietsafdeling vond ik nu niet direct iets waar ik echt warm van werd (en dat is niet omdat er geen ligfietsen stonden). En tijdens de weg ernaartoe kreeg ik, als voetganger, een zeer akelig gevoel. Maar misschien ben ik te kieskeurig (voor beide gevallen).

      Ik ga het in elk geval bij de “oude” leveranciers van fietsspullen houden.

      • Renaat Says:

        Decathon is een winkel die ‘van alles wat’ heeft. Veel consumenten vinden dat prima, ook vanwege de best behoorlijk prijs-kwaliteitsverhouden. Maar als je echt ergens in thuis bent (fietsen, trekking, …), dan merk je vaak dat wat ze hebben toch wel erg beperkt is.

        Niettegenstaande de behoorlijke goede prijs-kwaliteitsverhouding, de koopjes die er o.a. op het vlak van kleding te doen zijn, … wordt ik toch niet zo blij van zulke ketens. Ze vormen toch vervelende concurrenten voor de gespecialiseerde winkels waar men je echt nog goed kan informeren, waar men een uitgebreid assortiment heeft, waar men een persoonlijke relatie met kan opbouwen, …

  4. Frans Says:

    Die grote parking is de logica zelve want het zijn geen fietssnelwegen, maar autowegen die er naartoe leiden. Merkwaardig is die “skischans” die uit de tunnel komt. De aanzet van een autoviaduct boven de Muide? Of van een rechtstreekse afrit naar Weba-Decatlon voor Waaslanders en Zeeuwen?

  5. JanG Says:

    Ik stuurde een link naar dit artikel naar Decathlon Gent. Benieuwd wat het antwoord wordt…

  6. Hubert Says:

    Over de bereikbaarheid(met de fiets natuurlijk)Decathlon via.Bataviabrug rendement van deze brug 10% van wat het zou kunnen zijn :Gruwel van Koopvaardijlaan wegdek .Oversteken R40 komende van Ham niet voor doetjes.En dan spreken we nog niet van de gemiste kans om een goede verbinding naar Oostakker te realiseren ,Achter Decathlon,Weba ,GTS door (tot boven op Vliegtuiglaan tunnel en tot Mororstraat) was (is) plaats voldoende ,een paar parkeerplaatsen herschikken . En als men dan de site wil laten renderen voor de auto plaats een parkeergebouw (type St Lucas) en men heeft een park en bike op 2,67 km van St Jacobs .

  7. Sander Says:

    Enkel van horen zeggen, maar een pingpong tafel zou nieuw zijn voor Cargo Vélo! Wellicht een klein kunstje, maar zeker het testen waard;-) Decathlon kan eens een kijkje nemen op http://www.cargovelo.be!


  8. […] hadden ze zich in Gent gevestigd of ze moesten het hart van de Gentse fietser terugwinnen. Want op sociale media klonk er gemor: een mega-sportwinkel met veel te weinig fietsrekken. En dat in een stad met […]

  9. JanG Says:

    Juist, ja: we zijn ruim een jaar verder. Er is wel een antwoord gekomen op de melding, maar in de praktijk is het blijkbaar niet nodig om er wat aan te doen. Je kunt je afvragen waarom. Zijn er voldoende rekken omdat de site toch niet bereikbaar is met de fiets (moordstrookje langs Koopvaardij- en Afrikalaan, onmogelijke verbinding via de Bataviabrug) of komen er geen fietsers omdat er zo weinig rekening gehouden wordt met hen?

    • Tofke Says:

      Ik ben er verleden week nog geweest. Heen via Voormuide / Muidepoort / Pauwstraat. Terug via Koopvaardijlaan & Bataviabrug. Het heeft iets weg van kiezen tussen de pest en de cholera…
      Aan de winkel zelf zijn er toch wat degelijke fietsrekken bijgeplaatst.
      Er staat ook een groot bord dat klanten die met de fiets zijn gekomen (vanaf een bepaald aankoopbedrag) gratis hun aankopen thuis laten leveren door Bubble Post.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: