Home

Beam me up

15 oktober 2014

Fietsdiefstal is een ware plaag in elke stad, ook in Gent. Een paar weken geleden verschenen artikels in de media over een nieuw in ins land geïntroduceerd systeem, waarbij een RFID-chip (gelijkaardig als wat bijvoorbeeld kledingwinkels gebruiken tegen winkeldiefstal), permanent aan een fiets kan worden vastgemaakt. Wanneer de fiets gestolen wordt geef je dit door en wordt de code van je fiets geseind. Postbodes doen hun werk met een scanner op zak, en de locatie van gestolen fietsen wordt doorgegeven aan de bevoegde diensten.

Deze postbode kwam ik tegen toen hij aan het scannen was naar gestolen fietsen.

St.-Pieters Station, 2014-10-13 10u52

St.-Pietersstation, 2014-10-13 10u52

St.-Pieters Station, 2014-10-13 10u52

St.-Pietersstation, 2014-10-13 10u52

16 Responses to “Beam me up”

  1. Joris Says:

    Een RFID-chip voor je fiets? Dat is nieuw voor mij! En fietsen worden opgespoord door de postbode! Wordt je gestolen fiets dan per post terugbezorgd?
    Waar kan je zo’n chip halen? En die kleef je dan op je fiets?

    • jonathan Says:

      Dag Joris,
      Doordat ik het zowel op het nieuws als in de krant zag passeren dacht ik dat iedereen het ging weten, uiteraard fout gedacht van mij.
      Hier is de website met alle info. Het is een abonnementsdienst, dus lees ook de kleine lettertjes. De aankoop bevat reeds een 3-jarig abonnement, geen vermelding van de kostprijs na het 3de jaar.
      https://cyclosafe.bpost.be/nl

  2. Michael Says:

    eens de fiets over de grens is dit toch nutteloos?

    • jonathan Says:

      Klopt volledig, maar…
      – ’t is beter dan niets
      – ’t is goedkoper dan GPS-tracking van je fiets (bijv http://www.integratedtrackers.com/GPSTrack/)
      – Stel dat jouw fiets met gps-tracker gestolen wordt en een paar landen verder terecht komt, én je kan die vanuit je eigen living tracken tot een vrijstaand huis zodat je zeker bent waar die staat, probeer dan maar eens medewerking van de lokale politie te krijgen om de fiets in beslag te laten nemen en terug hier te krijgen.

    • Michael Says:

      Ik blijf het vreemd vinden dat men niet via de fietsenhandelaar het kadernummer systematisch in een internationale database laat ingeven zodat men tenminste het verloop van de fiets kan traceren vanaf de productie van de fiets. Iedere fiets dient daarbij een eigenaar te hebben, anonieme fietsen bestaan dan niet meer… (de weinigen die hun kader zelf lassen daargelaten natuurlijk)

      • jonathan Says:

        Er worden nog steeds heel veel goedkope fietsen verkocht, die hebben geen kadernummer. Wat met de administratie bij particuliere tweedehandsverkoop? Wat bij herspuiten van de fiets waardoor het kadernummer niet meer zichtbaar is? Wat gaat de kostprijs zijn om zo’n database te maken en te onderhouden, en te zorgen dat alle fietsenmakers (ook de oude die nog met papiertjes werken) vanuit hun atelier aan die database kunnen? Internationale samenwerking? lol!
        ’t is nu vaak onmogelijk om een gestolen wagen die ondubbelzinnig geïdentificeerd wordt, uit het buitenland terug te krijgen, dus waarom zou er moeite gedaan worden voor een fiets die (op enkele uitzonderingen na) een waarde heeft van slechts 1 tot 10% van een wagen?
        ’t klinkt allemaal mooi in theorie, maar in de praktijk zal daar niets van terechtkomen omdat het een veel te lage prioriteit heeft.

  3. JanG Says:

    Voor zover ik weet, gaat het ook over een passief systeem met een bereik van ongeveer 1m. Staat de gestolen fiets ergens in een garage, dan werkt het niet… Maar, zoals Jonathan zegt: het is beter dan niets.
    Beste lijkt me nog altijd om je fiets met *twee* (verschillende) sloten vast te leggen. Die tracker voorkomt diefstal niet, maar kan helpen om een verdwenen fiets op te sporen.

  4. Frans Says:

    Het beeld van de scannende postbode klopt niet met wat bpost beweerde bij het lanceren van het initiatief: dat het localiseren van de verdwenen fiets “passief” zou verlopen.

    • jandefietser Says:

      En daar zit de grote kwaliteitsvraag: wat is de kans dat Bpost mijn fiets terugvindt? Dat hangt af van hoe vaak en op hoeveel plaatsen ze scannen. Dat hangt ook weer af van het aantal klanten: als Bpost 1000 klanten heeft hebben ze geen geld om veel te scannen; als elke fietser abonné is wordt het de moeite.

      Allen als elke postbode altijd een scanner heeft die hij niet, zoals op de foto’s, moet bovenhalen maar die altijd opstaat, zodat de postbode als hij zijn toer doet elke gestolen fiets op zijn route automatisch ziet, kan zo’n systeem echt werken.


    • Ik dacht ook dat het passief zou verlopen. Toen bekend werd dat ze actief moeten scannen, was het voor mij dudielijk dat dit project geen lang leven beschoren is. Bpost probeert al jaren om de postbodes hun ronde zo snel als mogelijk te laten doen, en nu zouden ze plots tijd hebben om fietsen te scannen? Yeah right.


  5. alsof een fietsdief die chip niet meteen verwijdert ? lijkt me niet moeilijk, is een plastic buisje dat je zo openbreekt. waardeloos en nutteloos systeem.

  6. Frans Says:

    Als je bedenkt hoe weinig fietsen in het fietsdepot worden opgevraagd, heb ik mijn twijfels of het allemaal diefstal is. Heling bestaat ook.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: