Home

Open brief aan de burgemeesters van Evergem, Zelzate, Wachtebeke, Lochristi, Destelbergen, Melle, Merelbeke, De Pinte, Sint-Martens-Latem, Deinze, Nevele en Lovendegem

17 oktober 2014

Geachte burgervaders en – moeders,

Vandaag stelt de stad Gent haar nieuwe Mobiliteitsplan voor.
Als buurgemeente zal u dit -net als wij- met aandacht lezen en beoordelen.

provovl2

Het thema “mobiliteit” staat hoog in de TOP 10 van hoofdbrekens bij burgers en politici.
De versplintering van bevoegdheden verzwakt de slagkracht om oplossingen uit te bouwen.
Wat het nog complexer maakt: elke burger noemt zichzelf mobiliteitsexpert.
Creativiteit is gewenst, maar ook transitie, andere gewoontes.
De mogelijke recepten om niet met zijn allen stil te staan zijn beperkt in aantal.
Hoe bouwen we aan onze mobiliteitstoekomst zonder elkaar in de gracht te rijden?
Hoe maken we dat wonen in Gent en zijn buurgemeentes leefbaarder, gezonder en veiliger wordt?
En hoe snel moet dat gebeuren, want onze beslissingen bepalen de toekomst van de kinderen van onze kinderen.
Het zijn de onderliggende vragen waarmee we het komende Gentse Mobiliteitsplan zullen lezen.

Jullie zijn de vertegenwoordigers van tienduizenden die in Gent komen werken.
De haven, de vier ziekenhuizen, de Universiteit en vele scholen, de Gentse hulpdiensten, administraties, horeca en winkels functioneren deels dankzij het talent uit uw gemeentes.
Daarom willen we u vragen, zelfs smeken, om mee te ijveren voor een andere mobiliteit.
Gent kan dit niet zonder u.
Vuur dit stadsbestuur aan om veilige fietsroutes tot aan uw gemeentegrenzen aan te leggen.
Werk hierin intens samen.
Doe dit over de partij- en gemeentegrenzen heen.
Laat het gemeenschappelijk mobiliteitsbelang primeren.
Bouw ook fietslinken naar buurgemeentes.
Fietsers willen veilig fietsen.
Tussen Sint-Martens-Latem en Gent.
Tussen Melle en Merelbeke.
Tussen Evergem en Gent.
In de Gentse haven… .
Anno 2014 kan dit niet.
Van zodra het veilig is zullen mensen de overstap naar de fiets maken.
Vuur daarom ook het Vlaams Gewest, AWV, Waterwegen en Zeekanaal, de Gentse Haven, de Lijn, Infrabel, de Provincie aan om bij elke stap, bij elke, èlke steen die verlegd wordt, de Fietstoets toe te passen.
En het STOP-principe.
En op alle wegen een aangepaste snelheid door het 30/50/70-principe.
De expertise is aanwezig.
Slimme mobiliteit is de toekomst.
Méér Fietsers en Openbaar Vervoer is de sleutel.
Enkel met uw engagement kan deze expertise ook omgezet worden in transitie.
Alleen dan gaat het vooruit.
Alleen dan werken we aan een toekomst waar wie de auto ècht nodig heeft niet stilstaat.

Steeds tot overleg bereid,

Fietsersbond Gent (te contacteren via kern@fietsersbondgent.be)
Actiegroep Openbaar Vervoer Gent (AOV)
Gents MilieuFront (GMF)
Ledeberg Breekt Uit
Netwerk Duurzame Mobiliteit
Trage Wegen vzw
ViaduKaduk (Gentbrugge)
Velo-Droom (Sint-Amandsberg)
Werkgroep Mobiliteit Transitie Rabot

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: