Home

De derde stap

18 oktober 2014

Veel micro’s en laptops op de persconferentie over het nieuwe Gentse Mobiliteitsplan:

17okt14, 16u34, raadszaal Stadhuis

17okt14, 16u34, raadszaal Stadhuis

Veel serene zinnen ook, uit de mond van de drie meerderheidspartijen.
Burgemeester Termont noemde het Mobiliteitsplan 2014 “de derde stap”.
Het Fietsplan uit 1993 van Frank Beke was stap 1.
Het Mobiliteitsplan uit 1997 van Sas van Rouveroi was stap 2.
En nu – zeventien jaar na stap 2 – komt stap 3.
Termont vergat het legendarische referendum over de Belfortparking, maar soit.
Stap 3 lijkt een organisch / logisch voortvloeisel uit het resultaat van de gemeenteraadsverkiezingen van 2012.
CD&V en NVA ondertekenden mee het Klimaatpact 2012-2050 van het Gents MilieuFront, maar verbonden daar geen ambitieuze mobiliteitsconclusies aan.
(Ik schrijf dit omdat ik hoop dat de oppositiereflex niet synoniem zal zijn aan de autoverdedigingsreflex, ver weg van het STOP-principe.)
Een andere mobiliteit was bij sp.a/Groen en ook bij Open VLD een belangrijk, duidelijk uitgesproken thema.
Die ambitie sprak al uit het bestuursakkoord, en springt ook uit de eerste voorstelling van het plan.
De kranten pikken er uiteraard de meest opvallende kersen uit.
“Zes drukke verkeersassen geknipt en een groter voetgangersgebied.”
Het centrum, de living van de stad, trekt altijd de meeste aandacht, en ook de meeste bezoekers.
Gent is uiteraard veel meer dan dat deel binnen de R40, en daarom willen we het 220 bladzijden dikke MOBplan rustig doornemen.
Indruk: het lijkt een afgewogen plan, met aandacht voor evolutie, communicatie en operationele haalbaarheid.
Eerst communiceren aan gemeenteraad en bewoners.

17okt14, 16u35, raadszaal Stadhuis

17okt14, 16u35, raadszaal Stadhuis

Bekijk dit.
Hier is hard aan gewerkt, zowel aan de inhoud als aan de vorm.
De ambitie qua modal shift wordt verwoord op dia 7.
Ik ben geneigd hiervoor te applaudisseren, maar wil ook horen hoe een Deense mobiliteitsexpert dit beoordeelt.
Komende twee à drie maand is er discussie, het openbaar debat.
Schepen van Mobiliteit Watteeuw stelde zich pragmatisch flexibel op.
“Het zou dom zijn om met goeie suggesties geen rekening te houden.”
Schepen Peeters had geen grammetje bezwaar tegen het plan.
Op internet, zeker op Facebook, spant Open VLD vandaag de kroon qua communicatie:
10606196_779399338773739_3349083433610234642_n (1)
In januari 2015 beslist de gemeenteraad.
Anderhalf jaar later, zomer 2016, wordt het plan uitgerold.
Dat uitrollen doelt waarschijnlijk op het invoeren van de zeven zones binnen de stadsring R40.
Ik hoorde iemand na afloop zacht “Nog zolang wachten?” zuchten.
Een living verbouwen vraagt meer dan het getekende plan.
Ik bedoel maar: de timing lijkt realistisch.
Mobiliteit verdraagt geen holderdebolder snelsnel.

Hierboven lees je geen serene, doorbakken analyse, daarvoor is het te vroeg.
Eerder: lichtgebakken indrukken.
Toch een paar eenvoudige conclusies.
Fietsersbond Gent formuleerde in de Gentenaar van 15 oktober haar minimale verwachtingen.

15okt14, De Gentenaar

15okt14, De Gentenaar

Op een rijtje:

Het nieuwe mobiliteitsplan moet vooral zorgen dat alles in Gent bereikbaar is met de fiets.
Te bestuderen.

Het STOP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer en dan pas auto) moet het uitgangspunt zijn.
Check! (deze codetaal snap je toch?)

Autoverkeer moet worden geknipt op de fietsassen en elk adres in Gent moet veilig bereikbaar zijn met de fiets.
Halve check èn bestuderen. Er wordt geknipt, vermoedelijk op fietsvriendelijke wijze.

Fietsroutes moeten als een spinnenweb de stad en de rand- en buurgemeentes verbinden.
Check! Deze ambitie zat in het bestuursakkoord. Een werk van lange adem, waar liever morgen dan overmorgen aan begonnen wordt.

Stations, ziekenhuis en scholen moeten centraal staan in de fietsassen.
Bestuderen. We hoorden in de persconferentie een groot financieel engagement naar schoolomgevingen toe.

Het hele gebied binnen de stadsring zou een zone 30 moeten worden, net zoals de woonkernen die buiten de R40 liggen.
Check!

Duidelijke zones met snelheidsbeperkingen van vijftig en zeventig per uur daarrond moeten maken dat de snelheidsmatiging geen dode letter blijft.
Check en bestuderen. Er is ambitie tot snelheidsmatiging.

Bij elke steen die verlegd wordt in Gent, moet er ook een fietstoets worden gedaan.
Het woord fietstoets heb ik niet gehoord. Bestuderen.

We hopen dat de principes van het bestuursakkoord worden doorgevoerd.
Zone 30, spinnenweb en STOP-principe kwamen duidelijk en evident naar voren.

De uitsmijter komt van Jan Vanseveren, trekpaard van TreinTramBus:
“Aan de mensen die eisen dat de Stad een parkeerplaats aan hun voordeur voorziet: wie een paard heeft, verwacht toch ook niet dat de Stad voor een weide zorgt? Dus waarom dan wel een parkeerplaats voor iedereen?”

6 Responses to “De derde stap”

  1. Frans Says:

    Zoals het vorige mobiliteitsplan zal er ook aan dit plan hoogstwaarschijnlijk veel bijgeschaafd worden. De terreintoets.
    Merkwaardig dat de plannenmakers nu bestaande zones-30 willen opheffen, zoals de Prinses Clementinalaan of de dorpskern van Mariakerke.

    • Frederik Says:

      Het plannetje met snelheidsregimes is volgens mij slechts een idee van een ideale situatie, en gaat nog aangepast worden aan lokale noden. Het zou mij inderdaad sterk verwonderen dat de oranje weg door het centrum van Mariakerke effectief 50 km/h wordt, dat lijkt mij onmogelijk door de aanwezigheid van het Atheneum.

  2. Marc Steens Says:

    het station moet centraal staan. Ik lees het graag. Dan is er tussen het kruispunt Vaerewijckweg-Sint Denijslaan en het station nog héél veel werk

  3. Eva VE Says:

    Wat mij veel plezier doet en vertrouwen geeft, is dat dit plan duidelijk gecommuniceerd wordt als het plan van het voltallige College. Ik reken wel nog op meer visie en ambitie voor de woonwijken buiten de R40: hoe deze autoluw maken? Wat met sluipverkeer? Wanneer kunnen straten worden geknipt? Maar dat dit plan een groooote stap vooruit is, kan niemand betwisten.

    (en damn right van dat paard!)

  4. agens Says:

    De woonwijken buiten de ring behoren niet tot de brave new world van het stadsbestuur.
    De fietsers daar kunnen blijven kuchen, blijven verongelukken.
    Of denk je dat de gloednieuwe Brusselsesteenweg volgens het STOP-principe wordt aangelegd?

    En Zone 30? Laat me niet lachen. Zone 30 bestaat niet.

    “Er is ambitie tot snelheidsmatiging.” Ach kom.

  5. alle dagen Says:

    Ik begrijp de euforie niet goed. Zone 30 wordt nooit gecontroleerd. Aan de verkeersstromen wordt ook met dit plan niets gedaan. De ring wordt door de overheid (en blijkbaar ook hier) nog steeds als een verlengde van de snelweg gezien, terwijl dit in werkelijkheid een (brede) straat midden een dichtbevolkt woongebied is. De ring is (samen met De Lijn) voor een groot stuk verantwoordelijk voor de te hoge concentraties aan fijn stof, voor het lawaai en voor de praktische onleefbaarheid van wijken. De ring zit nu al vol en dit plan zal op de ring nog meer files creëren – met dus ook nog meer overlast. De overheid doet nog steeds alsof de stad eindigt aan de ring en verschuift met dit nieuwe plan slechts het probleem naar de ring zelf en de banlieue. Dit is géén politiek maar een louter technisch beheersen, een verleggen van wat reeds is en een wegmoffelen van de bestaande problemen. Dat dit gebeurt door een schepen die ‘normaal gezien’ een gezond leefmilieu zou moeten verdedigen en niet de middenstand en het toerisme, doet toch enkel wanhopen? Het gaat misschien niet meer over ‘het verkeer’ maar over overleven. (Overigens is de vergelijking van auto’s met paarden verkeerd. Toen de economie steunde op paardenkracht werden wel degelijk weiden voorzien. Het is namelijk de taak van een overheid de maatschappij te doen draaien en niet, zoals het in Gent gebeurt, de façade te verzorgen. Vooraleer men steigert: dit is geen pleidooi voor auto’s en/of parkeerplaatsen.)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: