Home

Aangepaste snelheid

20 oktober 2014

Wie heeft het mobiliteitsplan al gelezen?
De volle 220 bladzijden?
Wie?
Handen in de lucht!
Wie?
Niemand?
Ook allemaal gaan flaneren, fietsen, kuieren, zwemmen, lopen, peddelen of zweven?
Ok, dan hebben we het er later over.
Eén schot voor de boeg, zonder het gelezen te hebben.
We gaan naar andere tijden.
In mijn droom zijn dat tijden van “aangepaste snelheid”.

Van taxis die ook in eerste of tweede versnelling kunnen rijden.
Van bussen die realistische timetables hebben, aangepast aan drukte en toegestane snelheden.
Van fietsers die stoppen voor overstekende voetgangers.
Liefst overal.
Minstens/minimaal aan zebrapaden.
Van bussen die rijden als zaten er 100jarigen aan boord.
Van assertieve fietsers die hun rijstijl aanpassen aan niet-assertieve -lees: tragere- fietsers.
Van auto’s die een maximumsnelheid interpreteren als een maximum, niet als een ultieme plicht om aan die snelheid te rijden.
Alleen de treinen mogen racen.

In dit plan kan er binnen de R40 geen twijfel meer zijn.
Maximum 30 is de norm.
Voor de zageventen die klagen dat ze hiervoor hun auto moeten verbouwen, in Nazareth moet het al jàààren nòg trager:

19okt14, 12u36, Nazareth

19okt14, 12u36, Nazareth

Zou de Gentse politie ook aan 20 per uur kunnen flitsen?

19okt14, 12u36, Nazareth

19okt14, 12u36, Nazareth

4 Responses to “Aangepaste snelheid”

  1. JanG Says:

    Zoals een van de Gentse politiecommissarissen jaren geleden al zei: 30 is de *maximumsnelheid*; je mag ook trager rijden… Dit voor al diegenen die stellen dat ze aan 30 net tussen twee versnellingen in zitten en dus sneller moeten rijden.

  2. Ivan Deboom Says:

    Ik heb mijn hand in de lucht gestoken 😉

    En vandaar dat ik niet goed begrijp waarom je dit schrijft:
    “(…) van bussen die rijden als zaten er 100-jarigen aan boord”

    Want in het mobiliteitsplan, onderaan blz. 32, staat:

    “De commerciële snelheid van bussen en trams in gent moet tegen 2030 aanzienlijk toenemen.” En verder, in een tabel: die snelheid bedraagt momenteel 16,46 km/u en moet tegen 2020 20km/u en tegen 2030 zelfs 23km/u per uur bedragen.

    Hoe ze dit gaan rijmen met de talloze straten waar er geen andere optie is dan fietsen *tussen* de tramsporen, is mij echt een raadsel.

    Maar algemeen: het mobiliteitsplan? Hoera!!

    + een aantal eerste bedenkingen op mijn blog.

  3. Frans Says:

    Waarom juichen? Dit nieuwe mobiliteitsplan lijkt een vlucht vooruit zolang het vorige nog altijd niet correct –na 17 jaar- is toegepast op het terrein. Het huidige plan werd zelfs op een aantal cruciale punten (Verlorenkost, Vlaanderenstraat, zone-30 langs de Brugsevaart) teruggeschroefd. Er is nogal altijd verkeer in de Cataloniënstraat waar dat uitdrukkelijk verboden is, behalve voor het openbaar vervoer. De nummerplaatherkenningscamera’s rond het voetgangersgebied blijven werkloos. In zones 30 wordt systematisch veel sneller gereden, bijvoorbeeld langs de Coupure. En hoe zit het met de “toerritdosering” in de Nederkouter? Voor toeristencars blijft dit nieuwe plan “zoeken”. Men juicht omdat de volledige binnenstad zone-30 wordt. Dat is al het geval in Antwerpen en Brussel: op papier.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: