Home

Zomerwerven (2)

22 oktober 2014

De werf van de tramlijnverlenging naar Zwijnaarde kreeg een tweede adem.
Het gaat weer vooruit.
Je kreeg maar nergens te lezen waarom fase één aan de kant van Zwijnaarde Dorp zo verdomd lang moest duren.

Het wegenontwerp aan de bibliotheek stelt me teleur.
Staduitwaarts moeten fietsers over de sporen rechtdoor, terwijl net hier een boog langs de bibliotheek geen omweg maar een bestemming was geweest:

19okt14, 11u49, Heerweg Zuid

19okt14, 11u49, Heerweg Zuid

Ik zie het dagelijks tafereel “ik ben een haastige tram en ik bel tot je aan de kant gaat staan” al voor me.
Gemiste kans.
Misschien was het hier mogelijk om het fietspad buitenom -lees: niet over de tramsporen te leiden.

13sep14, 17u35, Heerweg  Zuid

13sep14, 17u35, Heerweg Zuid

.

Nadeel: de overburen van de bibliotheek hebben dan maar een fietspad in één richting.
Toch lijkt me dit een oversteek die niet-assertieve fietsers (lees: bejaarden en ouders met kleine kinderen) zullen verachten of vermijden.
It’s a thin line between tram en trauma.

13sep14, 17u35, Heerweg  Zuid

13sep14, 17u35, Heerweg Zuid

Positief: de overgangen zijn prima vlak, geen boordsteengedoe meer:

19okt14, 11u49, Heerweg Zuid

19okt14, 11u49, Heerweg Zuid

Vanuit de Adolphe della Faillelaan is er een vlotte voorlopige overgang naar het fietspad:

13sep14, 17u26, Heerweg Noord

13sep14, 17u26, Heerweg Noord

Staduitwaarts is eerder “hindernissen voor gevorderden”:

19okt14, 11u48, Heerweg Noord

19okt14, 11u48, Heerweg Noord

De tweede zone op Heerweg Noord heeft een keurige fietsomleiding:

19okt14, 11u42, Rooskensstraat

19okt14, 11u42, Rooskensstraat


Voelt fietsend Zwijnaarde dat ook zo aan?

19okt14, 11u43, Vier Gekroondenstraat

19okt14, 11u43, Vier Gekroondenstraat

19okt14, 11u44, Schaarkensstraat

19okt14, 11u44, Schaarkensstraat

9 Responses to “Zomerwerven (2)”

  1. Renaat Says:

    Ik zie bij de eerste foto ook veel valpartijen voor mij. De hoek waarin rechtdoorgaande fietsers de tramsporen moeten kruisen is onverantwoord klein. (Als er iemand valt, dan hoop ik dat hij/zij de overheid aanklaagt.)

    Het is me niet duidelijk wat je met de laatste foto wil zeggen. Ik stel enkel vast dat bromfietsen verboden zijn en fietsen niet. Dat lijkt me prima.

    • Frans Says:

      Een knik maken in het fietspad, links over de rijbaan, om fietsers toe te laten om de sporen op een veilige manier te kruisen?

    • winfriedhuba Says:

      Ik schat de hoek op 30°; Nederlandse norm voor veilige overgangen is >60°.
      Hier had men dan een STRAIL, de rubberen overgangsbeveiliging, kunnen plaatsen.
      Als met verstand en interesse zou hebben.

    • jandefietser Says:

      De hoek waaronder je als fietser de sporen moet kruisen is ongeveer dezelfde als die in de Vlaanderenstraat aan de Brabantdam. Oké, er zijn hier geen kasseien, maar het is toch niet dat Stad Gent geen ervaring heeft met dit soort gevaarlijke punten. Duidelijk een ontwerpfout dus, zodat je als gevallen fietser juridisch een poot hebt om op te staan

  2. Eva VE Says:

    Waarom waarom waarom altijd die klinkers? Ze liggen nu al scheef en er is nog geen fietser overgereden…

    • Lodewijk Antheunis Says:

      Op de foto van 19okt14, 11u48, Heerweg Noord zie je in de verte ook de reden waarom die klinkers nog meer scheef zullen gaan. Er staan namelijk al 3 zwaargewichten op, 2 op de grijze klinkers en 1 op de rode klinkers.

      Die rode en groene buizen die als “hindernissen voor gevorderden” dienen zijn naar het schijnt de enige reden voor Belgische wegbeheerders om te kiezen voor klinkers.

      Dat klinkers nog tot de minimumnormen voor fietspaden horen is echt niet meer van deze tijd, daar ben ik helemaal mee eens.

      Dus bij deze een oproep wie er weet wie bij het gewest de klinkers uit de minimumnormen kan krijgen?

      Fietsers worden ondertussen beschouwd als volwaardige weggebruikers. Dan hebben die ook recht op volwaardig wegdekmateriaal (goed aangelegd asfalt met naadloze overgangen bij kruispunten).

      • Frans Says:

        Bestaat er een regeling voor “collateral damage” aan de openbare weg veroorzaakt door privé-werken? Een voorbeeld: de bouw van een nieuwe sporthal door UGent aan de Henri Dunantlaan. Het pas heraangelegd fietspad (met klinkers!) is er verzakt door werfvoertuigen en bij regen onberijdbaar.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: