Home

Spiegeltje, spiegeltje… (2)

23 oktober 2014

Je ziet er niet veel en – toegegeven – ze zijn niet altijd even praktisch, maar toch wel handig: een achteruitkijkspiegel op de fiets!

Cyclestar1

Het voordeel is evident: als je linksaf wil, moet je niet meer over je schouder turen om te zien of er geen achterligger aan komt. Je kunt al fietsend de situatie achter je rug in het oog houden zonder het zicht te verliezen op wat voor je gebeurt. Het nadeel is dat een spiegel in veel gevallen iets extra is dat uitsteekt.

Cyclestar2

Wie zijn fiets bijvoorbeeld elke dag in een drukbezette fietsenstalling (aan een station, bijvoorbeeld, of op een campus) kwijt moet, zal niet lang plezier beleven aan zo’n accessoire. In andere gevallen kan die dan weer een lang leven beschoren zijn.

Cyclestar3

Uiteraard zijn er meer varianten dan enkel die ene op de foto (een BuM Cycle Star). Deze kan op het stuureinde gemonteerd worden of met een klem op de stuurbuis, maar er zijn er ook om op de helm te zetten.

Wie snel rijdt en bijgevolg veel fietsers inhaalt, kan er ook rechts eentje plaatsen. Dat maakt het makkelijker om te weten wanneer je weer kunt invoegen. Ook voor wie houdt van symmetrie is zo’n tweede spiegel een must.

Kostprijs: ergens tussen € 10 en € 20 valt wel een en ander te vinden.

10 Responses to “Spiegeltje, spiegeltje… (2)”


  1. Een spiegeltje rechts is ook handig als je links van de weg moet rijden (2 richtingsfietspad).

  2. David Says:

    Ik zou niet meer zonder kunnen, gisteren bij mijn vrouw ook eentje gemomenteerd. Hoewel ik voor het oversteken van een drukke steenweg soms toch nog over mijn schouder kijk. Deze is nog elegant en sportief: http://www.zefal.com/nl/mirrors/80-cyclop.html

  3. Joris Says:

    In de auto is het een automatisme om in de zijspiegel te kijken. Op mijn fiets betrap ik mijzelf op hetzelfde automatisme! Helaas heb ik geen spiegeltje, en dit ziet er zeer handig uit!

    • JanG Says:

      Dat is het ook! Voor sommigen is die Cycle Star te klein, maar het voordeel is dan weer dat er minder kans op schade is. Voor mij is het zicht voldoende. Af en toe – zoals in pakweg één keer per jaar – moet het boutje aan het kogelgewricht aangehaald worden. Meer onderhoud is er niet aan.

  4. ChrisS Says:

    Mijn spiegeltje. Gekocht via rose.nl. Met de tie-wrap gemonteerd steekt het ding niet uit. Onmisbare accessoire geworden.
    Accessoires op helmen zouden af te raden zijn: bij valpartijen is gebleken dat uitsteeksels (bvb. een sportcam) voor meer letsels zorgen omdat het de helmschaal ernstig kan beschadigen of doorboren.

  5. Jozef Says:

    Ik heb een ligfiets met een spiegeltje en een ‘gewone’ fiets zonder spiegeltje. De zeldzame keren dat ik op mijn gewone fiets rij, kijk ik dikwijls naar de plaats waar geen spiegeltje is …

    • JanG Says:

      Op de ligfiets is het gewoon een noodzaak, want achterom kijken is zo goed als onmogelijk. Maar als je het gewoon bent, ga je het algauw missen op de “bukker”. Het is door die ervaring op de ligfiets dat ik er ook een op de stadsfiets zette. Dat zouden meer mensen moeten doen.


Geef een reactie

