Home

Binnenstalling (1)

4 november 2014

Ook al zijn fietsen reeds meer dan een eeuw een vast onderdeel van ons straatbeeld, toch heeft de architectuur daar zelden rekening mee gehouden.
Een voordeur is een gat naar een gang, waar een living, een eetplaats, een keuken en een trap op aansluiten.
Einde verhaal.
Koningen hadden geen fiets, burgers dus ook niet.
Zoiets?
De auto kreeg wel een apart gat.
Zoals de koets.
Bij verbouwingen aan een woning in de stad Gent gold in de jaren 70 en 80 de verplichting om een garage te integreren.
Gatplicht.
Je kan het soms nog in het straatbeeld lezen: voordeur – garage – voordeur – garage.
Maar kijk, de fiets is no longer het vervoermiddel van de arme mens.
De architectuur zoekt -meestal op vraag van de bewoners- oplossingen om de stalen rossen binnen te stallen.
Een fiets die droog staat ziet minder af, en staat diefstalproof.

Dit is een knap voorbeeld van een geïntegreerde binnenstalling:

07sep14, 13u15, Sint-Amandsberg

07sep14, 13u15, Sint-Amandsberg

07sep14, 13u15, Sint-Amandsberg

07sep14, 13u15, Sint-Amandsberg


Deze bewoners hadden bij hun verbouwing een duidelijke fietsprioriteit.

Advertisements

6 Responses to “Binnenstalling (1)”

  1. Michael Says:

    In de brochure ‘smal bouwen, ruim wonen’ van stad Gent is er ook aandacht/inspiratie voor het stallen van fietsen…


  2. De stelling klopt misschien voor rijhuizen, maar in de jaren 60 werden al heel wat appartementsblokken gebouwd met een ruimte om fietsen te stallen.

  3. koen Says:

    Ik vind dat ook de stad verantwoordelijk is voor het plaatsen van fietsstallingen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn/haar fiets binnen te plaatsen.
    Er gaat héél veel openbare ruimte naar autoparkeerplaatsen en slechts zeer beperkte ruimte naar fietsen. In mijn straat bijvoorbeeld worden er honderden m² openbare ruimte gegeven aan auto’s (parkeerplaatsen aan beide kanten van de straat), en slechts +/- 2-3 m² voor fietsen (1 fietsenrek dat altijd vol staat). Voor mij gaat het dus echt over de invulling van de openbare ruimte. Reeds een jaar geleden stuurde ik hiervoor een mail naar de stad Gent (en recent opnieuw), maar verandering blijft uit terwijl één autoparkeerplaats makkelijk plaats zou kunnen geven aan 5-6 fietsen. Niet alleen ik, maar ook mensen met een kinderwagen en rolstoelgebruikers zouden dit toejuichen, want zo zou ook het trottoir opnieuw toegankelijk worden (staat nu vol met fietsen).

    • toon Says:

      Koen, ik begrijp volledig jou standpunt dat er meer fietsenstallingen nodig zijn en dat ze veel minder ruimte innemen dan autoparkeerplaats (op dat gebied zijn busparkeerplaatsen nog rendabeler denk ik) maar of de stad of bij uitbreiding elke overheid dit in woonstraten moet voorzien, daar denk ik toch anders over. Geen parkeerruimte hebben maakt dat bij de aanschaf van een auto de kost voor het stallen, net zoals een verzekering en de rijtaks ook mee in rekening zal gebracht worden, nu wordt die over het hoofd gezien. Dus meer stallingen in en nabij winkelstraten (ik ga er van uit dat de heffingen op handelseigendommen volstaan, zeker als de straten zelf niet meer door het veel zwaardere autoverkeer stuk gereden worden). In woonstraten kan de lokale overheid misschien wel de mogelijkheid voor fietsstallingen faciliteren maar voor mij hoeft dat niet kosteloos te zijn (maar wel in verhouding tot de auto- of busparkeerplaats)

    • Hilde Says:

      Zijn er eigenlijk cijfers van hoeveel degelijke (overdekte en niet overdekte) fietsenstallingen er zijn in verhouding tot het aantal autoparkeerplaatsen in (centrum)parkeergarages en in open lucht?
      Ik vind het bv. schrijnend hoe weinig fietsenstallingen er maar zijn rond de Kouter en de Vrijdagmarkt, maar wel grote parkings onder de grond. Zou per 10 autoparkeerplaatsen in parkings niet 1 plek kunnen vrijgemaakt worden voor fietsenstallingen?

      • JanG Says:

        Zou het geen goed idee zijn om de bovenste verdieping van elke ondergrondse centrumparking om te vormen tot een grote fietsenstalling? Voor shoppen is dat misschien minder aantrekkelijk, maar voor langere periodes zou het toch maar mooi zijn. De helft van de verdieping is ook al goed…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: