Fietskinderen (1): september

Vanavond 5 november en morgen 6 november gaat het stadsbestuur met de Gentenaars in gesprek over het nieuwe Mobiliteitsplan.
U gaat toch ook?
Elke keer als een Gentse schepen hierover het woord voert komt de bottomline van het plan naar voor: leefbaarheid en bereikbaarheid combineren.
De oppositie is hier niet tegen.
De jaarlijkse groei van het aantal autobewegingen moet naar beneden.
Niet vanuit een anti-autodenken.
Wel omdat een historische woon- en winkelstad zo’n massa autoverkeer niet aankan.
En omdat de auto momenteel een steirtebieter* is.
De aangroei van autobezit en -gebruik maakt dat de auto in zijn eigen staart bijt.
Een hond overleeft dat anderhalf jaar, niet langer.
Als we willen dat professionals hun auto verder kunnen professioneel gebruiken, dan moet de rest dimmen.
Enkel mensen met gezondheidsproblemen moeten niet dimmen.
Dat kan enkel voordelen bieden.
Kalmere, stillere straten.
Meer bewegingsruimte voor voetgangers, fietsers en OV (openbaar vervoer).
Nog…
Er is maar één echt nadeel: de kennis over de kortste weg met de auto verandert.
Daar ligt voor sommige mensen de belangrijkste emotionele knoop.
Voor hen is er maar één mogelijke autoroute: die van gisteren.
Elders wacht de jungle, het onbekende of is het de afgrond?

De onderliggende ambitie van het Mobiliteitsplan is duidelijk gedefinieerd: de modal split hoort anders te worden.
Modal split?
Dat is de verhouding van verplaatsingen per vervoerswijze.
Kort samengevat: de ambitie is om méér verplaatsingen te voet per fiets of OV te stimuleren, minder autoverplaatsingen. (Voor onze zwart/wit-autovrienden: dat is iets anders dan géén autoverkeer.)
Dit is de ambitie qua modal shift:
Voetgangers: van 14% in 2012 naar 16% in 2020 naar 18% in 2030.
Fietsers…….: van 22% in 2012 naar 30% in 2020 naar 35% in 2030.
OV……………: van 9% in 2012 naar 13% in 2020 naar 20% in 2030.
Auto’s……….: van 55% in 2012 naar 41% in 2020 naar 27% in 2030.

Mijn eerste reactie was: knap!
Een dag later: goed dat er eindelijk een objectiverende ambitie is.
Daarnet dacht ik: toch een verdomd trage ambitie.
Waarom?
Omdat het stedelijk fietskind terug is van lang weggeweest.
De auto had het de afgelopen decennia verjaagd.
Maar het is terug.
Meestal omringd door een beschermende ouder, soms zelfs alleen.
En dan heb ik het over kinderen jonger dan 12 jaar.
Dat zijn er véél.
Dit is een selectie van fietskinderen die in september mijn pad kruisten:

maandag 01sep14, Eendrachtstraat
maandag 01sep14, Eendrachtstraat

maandag 01sep14, Eendrachtstraat
maandag 01sep14, Eendrachtstraat
dinsdag 02sep14, Tweebruggenstraat
dinsdag 02sep14, Tweebruggenstraat
dinsdag 02sep14, Tweebruggenstraat
dinsdag 02sep14, Tweebruggenstraat
donderdag 04sep14, Forelstraat
donderdag 04sep14, Forelstraat
donderdag 04sep14, Forelstraat
donderdag 04sep14, Forelstraat
donderdag 04sep14, Forelstraat
donderdag 04sep14, Forelstraat
zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt
zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt
zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt
zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt
zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt
zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt
zondag 07sep14, Forelstraat
zondag 07sep14, Forelstraat
zondag 07sep14, Visserij
zondag 07sep14, Visserij
zondag 07sep14, Botermarkt
zondag 07sep14, Botermarkt
maandag 08sep14, Denderlaan
maandag 08sep14, Denderlaan
maandag 08sep14, Toekomststraat
maandag 08sep14, Toekomststraat
dinsdag 09sep14, Forelstraat
dinsdag 09sep14, Forelstraat
dinsdag 09sep14, Sint-Lievenslaan
dinsdag 09sep14, Sint-Lievenslaan
zaterdag 13sep14, Hundelgemsesteenweg
zaterdag 13sep14, Hundelgemsesteenweg
woensdag 17sep14, Neermeerskaai
woensdag 17sep14, Neermeerskaai
woensdag 17sep14, Tweebruggenstraat
woensdag 17sep14, Tweebruggenstraat
zaterdag 20sep14, Sint-Annaplein
zaterdag 20sep14, Sint-Annaplein
vrijdag 19sep14, Toekomststraat
vrijdag 19sep14, Toekomststraat
vrijdag 26sep14, Brusselsepoortstraat
vrijdag 26sep14, Brusselsepoortstraat

Morgen een selectie van oktober.
Uit vele gesprekken weet ik dat flink wat ouders met kinderen zitten te wachten op een omslag.
Het zijn zelden luide roepers.
Vaak maakten ze de keuze om niet elders te gaan wonen of werken.
De compacte stad, weetjewel?

Ik beschouw de vele kinderen die nu al (mogen) fietsen als een voorbode.
Zij verdienen bescherming.
Daarom moet het vooruit gaan.
Snel en degelijk.
Niet voor mijn persoontje.
Niet voor de assertieve fietsers, ook die zullen wat gas moeten terug nemen.
Maar voor de nieuwe generatie.
De oude generatie zal er ook deugd van hebben.
En de professionals in de auto.

* steirtebieter = Westvleters voor een hond die door een jeukprobleem tot bloedens toe in zijn eigen staart bijt.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Fietskinderen (1): september”

  1. Als je teruggehoudende weggebruikers voor een ingrijpend mobiliteitsplan wil winnen, vermijd je best vaktaal als “modal split”. Dergelijke “wetenschappelijke” vernis komt over als een gebrek aan terreinkennis.

  2. Iedere ochtend als me tussen dit gewurm meng van grote, kleine, bak- en kinderfietsen met of zonder aanhangsel dan denk ik:
    ook al deze mensen hebben “hun goede reden om met de auto te gaan”. Maar ze maken een andere keuze.
    Dapper. Schitterend.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s