Home

Fietskinderen (1): september

5 november 2014

Vanavond 5 november en morgen 6 november gaat het stadsbestuur met de Gentenaars in gesprek over het nieuwe Mobiliteitsplan.
U gaat toch ook?
Elke keer als een Gentse schepen hierover het woord voert komt de bottomline van het plan naar voor: leefbaarheid en bereikbaarheid combineren.
De oppositie is hier niet tegen.
De jaarlijkse groei van het aantal autobewegingen moet naar beneden.
Niet vanuit een anti-autodenken.
Wel omdat een historische woon- en winkelstad zo’n massa autoverkeer niet aankan.
En omdat de auto momenteel een steirtebieter* is.
De aangroei van autobezit en -gebruik maakt dat de auto in zijn eigen staart bijt.
Een hond overleeft dat anderhalf jaar, niet langer.
Als we willen dat professionals hun auto verder kunnen professioneel gebruiken, dan moet de rest dimmen.
Enkel mensen met gezondheidsproblemen moeten niet dimmen.
Dat kan enkel voordelen bieden.
Kalmere, stillere straten.
Meer bewegingsruimte voor voetgangers, fietsers en OV (openbaar vervoer).
Nog…
Er is maar één echt nadeel: de kennis over de kortste weg met de auto verandert.
Daar ligt voor sommige mensen de belangrijkste emotionele knoop.
Voor hen is er maar één mogelijke autoroute: die van gisteren.
Elders wacht de jungle, het onbekende of is het de afgrond?

De onderliggende ambitie van het Mobiliteitsplan is duidelijk gedefinieerd: de modal split hoort anders te worden.
Modal split?
Dat is de verhouding van verplaatsingen per vervoerswijze.
Kort samengevat: de ambitie is om méér verplaatsingen te voet per fiets of OV te stimuleren, minder autoverplaatsingen. (Voor onze zwart/wit-autovrienden: dat is iets anders dan géén autoverkeer.)
Dit is de ambitie qua modal shift:
Voetgangers: van 14% in 2012 naar 16% in 2020 naar 18% in 2030.
Fietsers…….: van 22% in 2012 naar 30% in 2020 naar 35% in 2030.
OV……………: van 9% in 2012 naar 13% in 2020 naar 20% in 2030.
Auto’s……….: van 55% in 2012 naar 41% in 2020 naar 27% in 2030.

Mijn eerste reactie was: knap!
Een dag later: goed dat er eindelijk een objectiverende ambitie is.
Daarnet dacht ik: toch een verdomd trage ambitie.
Waarom?
Omdat het stedelijk fietskind terug is van lang weggeweest.
De auto had het de afgelopen decennia verjaagd.
Maar het is terug.
Meestal omringd door een beschermende ouder, soms zelfs alleen.
En dan heb ik het over kinderen jonger dan 12 jaar.
Dat zijn er véél.
Dit is een selectie van fietskinderen die in september mijn pad kruisten:

maandag 01sep14, Eendrachtstraat

maandag 01sep14, Eendrachtstraat

maandag 01sep14, Eendrachtstraat

maandag 01sep14, Eendrachtstraat

dinsdag 02sep14, Tweebruggenstraat

dinsdag 02sep14, Tweebruggenstraat

dinsdag 02sep14, Tweebruggenstraat

dinsdag 02sep14, Tweebruggenstraat

donderdag 04sep14, Forelstraat

donderdag 04sep14, Forelstraat

donderdag 04sep14, Forelstraat

donderdag 04sep14, Forelstraat

donderdag 04sep14, Forelstraat

donderdag 04sep14, Forelstraat

zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt

zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt

zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt

zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt

zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt

zaterdag 06sep14, Oude Beestenmarkt

zondag 07sep14, Forelstraat

zondag 07sep14, Forelstraat

zondag 07sep14, Visserij

zondag 07sep14, Visserij

zondag 07sep14, Botermarkt

zondag 07sep14, Botermarkt

maandag 08sep14, Denderlaan

maandag 08sep14, Denderlaan

maandag 08sep14, Toekomststraat

maandag 08sep14, Toekomststraat

dinsdag 09sep14, Forelstraat

dinsdag 09sep14, Forelstraat

dinsdag 09sep14, Sint-Lievenslaan

dinsdag 09sep14, Sint-Lievenslaan

zaterdag 13sep14, Hundelgemsesteenweg

zaterdag 13sep14, Hundelgemsesteenweg

woensdag 17sep14, Neermeerskaai

woensdag 17sep14, Neermeerskaai

woensdag 17sep14, Tweebruggenstraat

woensdag 17sep14, Tweebruggenstraat

zaterdag 20sep14, Sint-Annaplein

zaterdag 20sep14, Sint-Annaplein

vrijdag 19sep14, Toekomststraat

vrijdag 19sep14, Toekomststraat

vrijdag 26sep14, Brusselsepoortstraat

vrijdag 26sep14, Brusselsepoortstraat

Morgen een selectie van oktober.
Uit vele gesprekken weet ik dat flink wat ouders met kinderen zitten te wachten op een omslag.
Het zijn zelden luide roepers.
Vaak maakten ze de keuze om niet elders te gaan wonen of werken.
De compacte stad, weetjewel?

Ik beschouw de vele kinderen die nu al (mogen) fietsen als een voorbode.
Zij verdienen bescherming.
Daarom moet het vooruit gaan.
Snel en degelijk.
Niet voor mijn persoontje.
Niet voor de assertieve fietsers, ook die zullen wat gas moeten terug nemen.
Maar voor de nieuwe generatie.
De oude generatie zal er ook deugd van hebben.
En de professionals in de auto.

* steirtebieter = Westvleters voor een hond die door een jeukprobleem tot bloedens toe in zijn eigen staart bijt.

Advertisements

3 Responses to “Fietskinderen (1): september”

  1. Frans Says:

    Als je teruggehoudende weggebruikers voor een ingrijpend mobiliteitsplan wil winnen, vermijd je best vaktaal als “modal split”. Dergelijke “wetenschappelijke” vernis komt over als een gebrek aan terreinkennis.

  2. winfriedhuba Says:

    @Frans: Yves bedoelde de verdeling van de verplaatsingen over de verschillende vervoerwijzen. Niks moeilijks aan.

  3. winfriedhuba Says:

    Iedere ochtend als me tussen dit gewurm meng van grote, kleine, bak- en kinderfietsen met of zonder aanhangsel dan denk ik:
    ook al deze mensen hebben “hun goede reden om met de auto te gaan”. Maar ze maken een andere keuze.
    Dapper. Schitterend.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: