Home

Mail: egoïsme ten top

14 november 2014

Van: katelijne t
Verzonden: woensdag 5 november 2014 22:53
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be; kern@fietsersbondgent.be
Onderwerp: Egoïsme ten top

Beste,

Deze avond 5/11/2014, op de Drongensesteenweg, richting Drongen.
IMG_2659

IMG_2663

Kan de automobilist het ons nog moeilijker en gevaarlijker maken?
Met vriendelijke groeten
Katelijne

———————————————————————————————————————

Vaak sturen lezers van Fietsbult meldingen van gevaarlijke situaties door aan de fietsbultredactie of aan de Fietsersbond.
Helaas kunnen wij problemen die zich voordoen niet zelf oplossen.
Ook wanneer wij samenzitten met vertegenwoordigers van de stad, is het onmogelijk om al die meldingen mee te nemen.
In dergelijke gesprekken gaat het steeds over grote dossiers en algemene richtlijnen, niet over individuele inbreuken of gevaarlijke situaties, daar zijn er nog steeds veel teveel van om er individueel tijd aan te kunnen besteden in zo’n vergadering.
Foto’s van gevaarlijke situaties naar ons doorsturen zorgt er dus niet voor dat deze op heel korte termijn opgelost worden.
Wat doe je dan best wel?
Stuur je foto’s met een korte beschrijving over problemen in Gent door naar gentinfo@gent.be.
Deze dienst zorgt dat jouw klacht meteen naar de juiste dienst wordt doorgestuurd.
Soms is dat de Politie, soms een dienst binnen stad Gent, soms het Gewest.
’t Is niet altijd evident om uit te vissen wie de wegbeheerder van een bepaalde weg is, maar Gentinfo is hier ondertussen heel bedreven in.
Op deze manier komt je klacht bij de mensen terecht die er iets aan kunnen doen, én komt die terecht in de statistieken.
’t Is pas wanneer er voldoende klachten over een bepaald probleem binnenkomen (bijvoorbeeld: het fietspad als parking gebruiken), dat het stadsbestuur kan zien waar de problemen liggen en kan ingrijpen.
Natuurlijk mag je kern@fietsersbondgent.be altijd in CC zetten.

10 Responses to “Mail: egoïsme ten top”

  1. els vanden berghe Says:

    ik heb dit ook al eens gehad (was een container die op het fietspad stond), maar ik heb gewoon rechtstreeks naar de politie gebeld en gemeld hoe accuut levensgevaarlijk deze situatie was. ze hebben er meteen iemand op afgestuurd en de dag erna was die container weg. Gentinfo ok, maar dat duurt soms wel erg lang vooraleer het bij de juiste dienst terecht komt. In het geval van de drongense steenweg, staan die vrachtwagens er soms maar een nachtje en zijn ze de dag erna al weg dus dan is onmiddellijke actie beter.

  2. Frans Says:

    Ach ja, voor veel automobilisten is een zijspiegel meer waard dan een zwakke weggebruiker. Dit is geen egoïsme, maar crimineel gedrag.

  3. Renaat Says:

    Het is inderdaad in acuut gevaarlijk situaties beter om de politie te bellen.

    Maar ook in andere situaties zou ik aanraden om de melding in de eerste plaats te doen via het meldpunt fietspaden (www.meldpuntfietspaden.be). Het nadeel van een lokaal meldpunt (zoals Antwerpen er ook een heeft), is dat de klacht enkel lokaal wordt geregistreerd en dus enkel in de lokale statistieken terecht komt. Door het meldpunt fietspaden te gebruiken worden de problemen zowel op Vlaams niveau geregistreerd maar vaak ook nog eens lokaal omdat ze na doorzending door het meldpunt ook lokaal in de databank wordt gestoken.

    In 2012 werden er maar 2207 meldingen gedaan op het meldpunt fietspaden (www.meldpuntfietspaden.be). Men zou er bijna uit kunnen concluderen dat het eigenlijk wel best meevalt in Vlaanderen als er maar iets meer dan 2000 fietsers een probleem hebben ervaren. De realiteit is natuurlijk anders en als ieder fietser één probleem per jaar zou melden op het meldpunt, dan zouden deze honderdduizenden meldingen een sterk signaal kunnen zijn naar de overheid. Vandaar mijn oproep om meldingen steeds (ook) via het meldpunt fietspaden te doen.

    • Hubert Says:

      Dat was en is zowat de rode draad in artikel , fietser niet alleen onder elkaar ergernis uiten ,Maar een mail per week (max 5 min werk) naar Gent info of en naar meldpuntfietspaden naargelang geval ,en indien gevaarlijke toestand onmiddellijk ter plaatse naar politie bellen .

  4. Frans Says:

    Het Meldpunt fietspaden is toch niet voor overtredingen bedoeld? Dergelijke vaststellingen vallen wel onder de bevoegdheid van de politie. En om een klacht te formuleren moet je wel aantonen dat je nadeel ondervindt.

    • Renaat Says:

      Volgens het meldpunt zelf: “Via dit meldpunt kunt u knelpunten voor FIETSERS signaleren aan de bevoegde wegbeheerders in Vlaanderen. Het is vooral bedoeld om een abnormale toestand te melden, die een echt gevaar inhoudt voor de fietsers en die een dringende tussenkomst van de wegbeheerder vereist. Het meldpunt is NIET bedoeld om algemene klachten te formuleren (bv. ‘fietspaden ontbreken’ of ‘auto’s rijden te snel’). ” Dat lijkt me prima te voldoen. Bovendien is deze gevaarlijke toestand die met relatief kleine ingrepen te voorkomen is. Het gaat immers om foutief gedrag van weggebruikers welke zowel wordt toegelaten maar ook wordt getolereerd door de weginrichting.

      Overigens raad ik mensen ook aan om andere klachten (fietspaden ontbreken, auto’s rijden te snel) ook te melden via het meldpunt.
      Ook is het opvallend dat overheden (en in het bijzonder de Vlaamse overheid welke ook de organisator is van dat meldpunt vaak maanden wacht voor te reageren op een melding op het meldpunt dat volgens hen bedoeld is om situaties aan te kaarten die dringende tussenkomst vereisen.

  5. Chris Scuri Says:

    Een suggestie in bovenstaande gedachtenwisseling: een goed ontwikkelde app voor de smartphone.
    Naar één overheidsmeldpunt. Voor gans Vlaanderen. Voor elke weggebruiker. Van daaruit een snelle filtering c.q. distributie naar de juiste actor.

    • Renaat Says:

      Daar pleit ik ook al jaren voor. Het verlaagd niet enkel de drempel voor melders, het laat bij een goede uitvoering ook meer interactiviteit toe. Men zou op een plan moeten kunnen zien wat er wanneer gemeld werd, welke overheid verantwoordelijk is, wat de reactie van de overheid is en wanneer het probleem is opgelost.

      Met de samenvoeging van MOW en AWV zou het ‘meldpunt fietspaden’ en het meldpunt wegen.

      Maar het bestaan van één meldpunt is natuurlijk nog geen garantie voor een goede werking. Veel overheidsdiensten zijn niet voorzien op (veel) meldingen en er is op dit ogenblik in Vlaanderen waarschijnlijk niemand die exact van alle wegen en infrastructuur weet wie er verantwoordelijk voor is. (In Antwerpen kan het gaan om 6 verschillende instanties.)

      Maar het zou waarschijnlijk al een goede zaak zijn als zichtbaar zou zijn wat de overheid met een melding doen. Nu worden meldingen in de systemen van overheden vaak als ‘afgehandeld’ geregistreerd op het moment dat er een reactie is gegeven naar de melder en/of het probleem doorgezonden is geweest naar een andere overheid en/of een oplossing van het probleem is gepland (maar dat is geen garantie tot effectieve uitvoering). Dat leidt tot een op het papier veel te positieve registratie van de behandeling van meldingen.

      • Chris Scuri Says:

        Ik kan me scharen achter jouw redeneringen.
        Van de positieve kant bekeken kan men stellen: een nadenken/initiëren over/van zo’n app als middel, kan pijnpunten bloot leggen. Het kan aanleiding geven tot betere samenwerkingsverbanden. Het is alsof er draden moeten gesponnen worden waar deze niet bestonden. Met uiteindelijk een win-win situatie.
        Waar een app allemaal niet goed voor kan zijn. 😉

  6. Hilde Says:

    Zou die witte wagen een mobilhome zijn die een rustig nachtje langs de Drongensteenweg wilde?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: