Home

Leesbaarheid (3)

18 november 2014

Het nadeel van deze blog is dat Wondelgem, Drongen, Zwijnaarde, Oostakker en Desteldonk onderbelicht zijn.
Feit.
Het voordeel is dat jullie sommige fietsroutes beter leren kennen.
Feit?
Het voordeel telt in ieder geval voor mij.
Reflectie is een mooi beest.
Ik miste de Atelier-De-Stadreportage op Canvas over die Deense stedenbouwkundige, maar zag een kort fragment bij “Alleen Elvis blijft bestaan”.
Grandioos.
Stedenbouwkunde door urenlange observatie.
Zo is mobiliteitsvoorbeeld Kopenhagen ontstaan.
Die tijd om een verkeerssituatie te snappen neem ik niet.
Soms bij toeval eens, niet structureel.
Foto’s kunnen dat opvangen.
Vaak zie ik op een foto méér dan dat ik live tijdens het fotograferen zag.
Klik, stop de tijd.
Onderstaande foto’s vormen zo’n inzicht, zo’n verband.
Driemaal hilariteit.
Driemaal kans op ergernis.
Klik, ergernis weg.
Hmm, was dat maar waar.
Maar kijk, en concludeer: dit fietspad is niet leesbaar.

30sep14, 08u29, Familie Van Rysselberghedreef

30sep14, 08u29, Familie Van Rysselberghedreef

Het is een misverstand dat elke mens in de wereld rode klinkers of rode verf herkent als een fietspad.
Er zijn ook rode voetpaden (Landegem?), rode wegen met klinkers (Nederland), etcetera.
Ik heb dus mercy met een Poolse vrachtwagenchauffeur die niet weet dat die rode strook tussen de musea een fietspad is.

30sep14, 08u29, Familie Van Rysselberghedreef

30sep14, 08u29, Familie Van Rysselberghedreef

Een Belgische vrachtwagenchauffeur die dit doet verdient enkel een boete of een “allez circulez!”

03okt14, 09u36, Familie Van Rysselberghedreef

03okt14, 09u36, Familie Van Rysselberghedreef

03okt14, 09u36, Familie Van Rysselberghedreef

03okt14, 09u36, Familie Van Rysselberghedreef

Onderstaand “incident” gaf aan hoe (on)leesbaar het fietspad is.
De fietser op de foto is een Aziatische student:

30okt14, 10u05,  Familie Van Rysselberghedreef

30okt14, 10u05, Familie Van Rysselberghedreef


De man fietste voor mij, en schoot plots het asfalt op.
Pas ter hoogte van het ICC had hij door dat zijn eerste herkenning van “een fietspad” correct was.
30okt14, 10u05,  Familie Van Rysselberghedreef

30okt14, 10u05, Familie Van Rysselberghedreef


Daar bij de musea is er naast het fietspad géén voetpad.
Enkel een spuuglelijke autoparking.
Dat is op zich al verwarrend.

Er zijn van die steden waar de fietspaden vol staan met fietslogo’s.
Ik begrijp steeds beter waarom.
Zouden zo’n fietslogo’s op fietspaden geen manier zijn om die jaarlijkse instroom van tienduizenden plattelandsfietsers eind september een héél klein beetje te gidsen?
En zou dat niet helpen om die honderden buitenlandse auto-, camionet- of vrachtwagenbezoekers deze stad te helpen lezen?

8 Responses to “Leesbaarheid (3)”

  1. Frans Says:

    Gent wil blijkbaar geen fietslogo’s en verkiest om het allemaal te “suggereren”. Mij maak je ook niet wijs dat die vrachtwagen(beroeps!)chauffeurs niet weten dat ze op een fietspad staan. Een olifant blijft een olifant.

  2. Frederik Says:

    Ze zouden beter de verkeersborden die fietspaden aangeven afschaffen, en altijd werken met wegmarkeringen, met uiteraard een verschillende markering voor fietspaden met twee rijrichtingen. Op dit moment zijn er te veel mogelijke situaties waar je onmogelijk kan weten wat precies de bedoeling is.

    Je kan als fietser bijvoorbeeld niet weten of je tegenliggers kan tegenkomen op het fietspad waar je op rijdt (de D7 voor de tegenliggers staat helemaal aan het einde van het fietspad), en hoe vind je als voetganger hier het fietspad? https://www.google.be/maps/@51.0514362,3.7287573,3a,30y,228.15h,82.96t/data=!3m4!1e1!3m2!1soCwhvcXLm3SpULw-7GzLYA!2e0

    • Lodewijk Says:

      Klopt, het is een fietspad in 2 richtingen!
      https://www.google.be/maps/@51.051206,3.7290307,3a,75y,269.56h,75.04t/data=!3m4!1e1!3m2!1sgn_wGCvCWqvC97UtoFxvmg!2e0

      Wel een 2-richtingsfietspad dat heel breed wordt in een rare vorm en ook dienst doet als fietsenstalling, terras, voetpad, met reclamebord en zitplaats met wat groen en een fontein. Multimodaliteit op het fietspad 😉

      En… oh ja, op dat fietspad start ook de zone 30, maar auto’s mogen daar niet rijden (enkelrichtingstraat) en kunnen het ook niet door de paaltjes.
      https://www.google.be/maps/@51.0514513,3.7283894,3a,48.3y,130.3h,74.64t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3bB54rpFAJeudXae-MskWg!2e0

      Inderdaad prachtig voorbeeld van verwarrende verkeerssignalisatie en onduidelijke verkeersinrichting voor zachte weggebruikers.


    • Enkel wegmarkeringen gaan voor nog meer foutief gebruik zorgen … deze zijn veel minder zichtbaar voor andere weggebruikers en hebben regelmatig onderhoud nodig om zichtbaar te blijven. Bovendien worden wegmarkeringen vaak onzichtbaar bij duister, regen, … en bij sneeuw al helemaal onzichtbaar.
      Borden mogen gerust blijven.
      Wat veel beter kan, is de handhaving. Daar schort het schoentje, en dat is de kortste weg naar een andere mentaliteit.

      • Frederik Says:

        Maar aan een D7 alleen heb je niets zonder wegmarkeringen! Dat bord geeft enkel aan dat de aanliggende wegmarkering een fietspad moet voorstellen, maar als je die wegmarkering niet ziet, weet je niet waar het fietspad is.

        Die wegmarkering zelf kan eigenlijk zowat alles zijn: een rode kleur, witte lijnen, een ander soort stenen, nagels in de grond, … Die borden mogen van mij blijven als extra waarschuwing, maar waarom niet gewoon de wegmarkering van fietspaden standaardiseren? Dat heeft men voor oversteekplaatsen voor voetgangers toch ook gedaan? Kan je je inbeelden dat men in plaats van zebrapaden borden F49 zou plaatsen gecombineerd met wat verf in een willekeurige kleur?

        Handhaving is zeker ook belangrijk, maar daar los je situaties zoals in mijn link nog niet op, want die voetgangers kunnen gewoon onmogelijk weten dat ze een fietspad kruisen.

  3. Frederik Says:

    Nog een strikvraagje: wat is deze strook? https://www.google.be/maps/@51.0484412,3.736505,3a,75y,60.34h,68.78t/data=!3m5!1e1!3m3!1sEoLwSLrT-eeI2nuFCob9gQ!2e0!3e5?hl=en

    Er zijn alleszins op dat punt nog geen lijnen die een eenrichtingsfietspad aangeven, noch staat er een D7. Er staat ter hoogte van het lijnenfietspad iets verderop wel een D7 voor de andere richting, dus hoogstens is dat het vervolg op dat lijnenfietspad en is het dus een eenrichtingsfietspad in omgekeerde richting. Maar dan zijn dus alle fietsers die daar in de richting van de camera fietsen in fout.

    Als je ervan overtuigd bent dat je daar in beide richtingen mag fietsen (wat mij logisch lijkt), dan zie ik als enige oplossing dat dat een rijbaan is, het begin van de straat die pas iets verderop verboden wordt voor auto’s. Dus ouders die ’s ochtends hun kinderen afzetten aan school mogen daar even stilstaan. Je mag laden en lossen op een rijbaan.

    Waarmee ik maar wil zeggen: het lukt de overheden op dit moment niet om legale fietspaden aan te leggen. Misschien dat het met een gestandaardiseerde wegmarkering wel lukt.

    • Frans Says:

      Stippellijnen op die strook in de Tweebruggenstraat zou al het verschil maken. Het Vlaamse Gewest doet dat consequent op het met vangrails volledig gescheiden fietspad langs de R4-Ringvaart. Maar daar ligt ook geen school en dus ook geen feitelijke K&R-zone.

    • Renaat Says:

      Er is zeker iets te zeggen voor een gestandaardiseerde wegmarkeringen en een andere aanpak om fietspaden aan te duiden. Maar ik zou het zeker niet als een wondermiddel beschouwen. Want hoewel de huidige wegcode en de reglementering rond verkeerstekens niet heel eenvoudig is, toch kan ik me niet voorstellen dat de talloze stommiteiten van wegbeheerders vooral te verklaren zijn door die onduidelijkheid. Als gewone geïnteresseerde burgers (waaronder mezelf) er in slagen om – op enkele voor discussie vatbare artikels na – de relevante wetgeving behoorlijk goed kunnen kennen en prima kunnen begrijpen, dan mag dat toch ook verwacht worden van de overheden die hier dagelijks professioneel met bezig zijn.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: