Home

Leerling

24 november 2014

Ik heb er weer een reeks fietslessen voor volwassenen opzitten.

Zwijnaardsesteenweg

Zwijnaardsesteenweg

Ja, er zijn volwassenen die niet kunnen fietsen.
De redenen zijn legio:
– Komende van een vreemde cultuur waar fietsen niet aan de orde is. Dat is grootste groep.
– In de kindertijd een traumatische ervaring, bijvoorbeeld een ongeval.
– Kinderen die kunnen fietsen, en aandringen dat mama – de meeste deelnemers zijn vrouwen- ook leert fietsen.
– En ja: zij die de verplaatsing per auto of openbaar vervoer niet leuk meer vinden.

Na de reeks lessen kunnen de meesten onder hen fietsen, maar assertieve fietsers zullen het niet worden.
In de stad fietsen komt maar met mondjesmaat.
De grootste struikelblokken zijn de weginfrastructuur en het gedrag van (een aantal) automobilisten die te snel en te dicht tegen hen passeren.
De foto zegt alles.
Voor de meesten onder ons is dit een fietspad punt uit.
Voor mijn leerlingen is dit een verschrikking.
Smal.
Zo nu en dan een auto die nog eens 10 à 15 cm afdoet van dat al smalle fietspad.
Geen schrikstrook en dan een snelle auto of vrachtwagen/bus rakelings naast u.
Maar de dankbaarheid die je terugkrijgt is groot, en daarom doe ik het.

14 Responses to “Leerling”

  1. Jozef Says:

    “Voor de meesten onder ons is dit een fietspad punt uit.” En daar beginnen waarschijnlijk de misverstanden, de discussies, de verwijten, … Is dat wel een fietspad? Moeten fietsers daar wel rijden? …

  2. Renaat Says:

    “Voor de meesten onder ons is dit een fietspad punt uit.”

    Nee hoor, ik weiger zo’n flutstrookje dat je verplicht veel te dicht bij geparkeerde wagens te rijden een fietspad te noemen, hoeveel borden er ook mogen staan.

    • Chris Scuri Says:

      Dura Belgica lex, sed misera Belgica lex. 😉
      In NL zouden die assiertieve burgers daar er al bakken kritiek op hebben gegeven.

    • Frans Says:

      Renaat. Wat doe je dan? Om op de rijbaan te fietsen moet je wel een heel brede rug hebben (niet “L”, maar “XXXL”) en zenuwen van hetzelfde staal als het koetswerk dat u bedreigt.

      • Renaat Says:

        Waarschijnlijk zou ik er ook fietsen (bij gebrek aan beter en uit schrik achteraan aangereden te worden) maar wel met heel veel aandacht voor plots openvliegende portieren.

        Maar in gesprek met beleidsmakers zal ik altijd zeggen dat men dat niet als een fietspad kan beschouwen.

      • Chris Scuri Says:

        Renaat doelt m.i. op de kwalificatie ‘fietspad’.

        In NL zou dit een fietsstrook heten en dan nóg stelt men de breedtes in vraag. Er is een studie en een praktijkonderzoek bezig.

        Eén van de zinnen uit de studie: “Als de beschikbare wegbreedte kleiner is dan 5,8 meter, is er geen ruimte meer voor aparte stroken. Dan kan gekozen worden voor een fietsstraat om de fietsfunctie te benadrukken.”
        Straffe toebak, niet?

  3. Chris Scuri Says:

    Jij verricht mooi werk. Chapeau!

  4. Chris Scuri Says:

    ‘Onze straten zijn te smal voor fietspaden of voor een deftige fietsinfrastructuur’ zeggen sommige criticasters.
    Dit artikel brengt hen misschien op andere gedachten.

  5. 3S Says:

    Afhankelijk van je visie zou je kunnen zeggen dat er niet genoeg plaats meer was voor een echt fietspad door de twee parkeerstroken, respectievelijk de tramsporen.

    Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de voorgeschiedenis:
    Wat was er voorzien voor fietsers voor deze tramlijn werd aangelegd ergens in de jaren 1990?

  6. Willi Says:

    Ik heb even achter je gefietst op de Drongense Steenweg en was blij verrast dat soort initatieven bestaat. Chapeau!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: