Nieuwevaart / Gasmeterlaan (1): aansluiting Tolhuisbrug

De heraanleg van de fietspaden op de Nieuwevaart en Gasmeterlaan loopt.
Het worden tweerichtingsfietspaden:

23nov14, 12u41, Gasmeterlaan
23nov14, 12u41, Gasmeterlaan

Daar valt de komende dagen veel goeds over te vertellen.
De officiële opening zal voor velen een emotionele zaak zijn:

23nov14, 12u10, Nieuwevaart
23nov14, 12u10, Nieuwevaart

Zover is het nog niet: er is nog flink wat werk te verzetten.
Toch al een eerste inkijk in de kwaliteit van het concept en de uitvoering.
Vandaag: het concept kant Tolhuis.
De aansluiting van de Gasmeterlaan met de Tolhuisbrug is dramatisch.
De boodschap lijkt: blijf hier weg met de fiets.

23nov14, 12u43, Gasmeterlaan
23nov14, 12u43, Gasmeterlaan

Het pad stopt:
23nov14, 12u43, Gasmeterlaan
23nov14, 12u43, Gasmeterlaan

Wie linksaf richting Meulestede wil moet zich met het autoverkeer mengen:
23nov14, 12u43, Gasmeterlaan
23nov14, 12u43, Gasmeterlaan

Wie rechtsaf richting centrum of Dampoort wil kan dit heraangelegd veilig wegje nemen:
23nov14, 12u44, Gasmeterlaan
23nov14, 12u44, Gasmeterlaan

23nov14, 12u44, Gasmeterlaan
23nov14, 12u44, Gasmeterlaan

Alleen, volgens het verkeersreglement mag je enkel rechtsaf:

23nov14, 12u44, Gasmeterlaan
23nov14, 12u44, Gasmeterlaan

Ook op de Nieuwevaart is de boodschap richting Tolhuis: stay away.
Het tweerichtingsfietspad wordt er een éénrichtingspad:

23nov14, 12u07, Nieuwevaart
23nov14, 12u07, Nieuwevaart

De overgangen zijn naadloos zoals het hoort.
Dat is een positieve evolutie:

23nov14, 12u05, Nieuwevaart
23nov14, 12u05, Nieuwevaart

De bocht is bedacht in functie van autodoorstroming.
Hier is nog werk voor het “voortschrijdend inzicht”.
Zijn hier twee autorijstroken nodig?
Ik denk het niet.
Nodigt dat niet uit tot autoracen?
Ik denk het wel.

23nov14, 12u04, Nieuwevaart
23nov14, 12u04, Nieuwevaart

Het blijft wachten op een ringweg die ook voor fietsers rond is.
23nov14, 12u05, Nieuwevaart
23nov14, 12u05, Nieuwevaart

Is in zo’n scherpe racebocht niet eerder een brede schrikstrook met harde bescherming nodig?
23nov14, 12u05, Nieuwevaart
23nov14, 12u05, Nieuwevaart

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Nieuwevaart / Gasmeterlaan (1): aansluiting Tolhuisbrug”

  1. Blijft de situatie op de Tolhuisbrug zoals vandaag? Of wordt die aangepast zoals de De Smetbrug aan het andere uiteinde van de Verbindingsvaart? Daar is een rijstrook vervangen door een breed dubbelrichtingsfietspad, afgescheiden met een betonnen muur. Dat is ook nodig omdat het nieuwe mobiliteitsplan (na de sluiting van de Bargiebrug van de Elyseese Velden een invalsweg maakt.
    En wat de dubbele rijbaan van de Nieuwevaart betreft: was het niet de bedoeling om de R40 volledig naar daar te verschuiven (met dubbel rijrichting) en de Gasmeterlaan te herleiden tot “lokaal” verkeer?

  2. Aansluiting Tolhuisbrug en Tolhuisbrug =ondermaats zulke zwakke schakels houden de fietsers weg van deze plaats en van de overstap naar de fiets in het algemeen . De tweerichtingsfietspaden is een goede zaak ,maar binnen 10 jaar zal blijken 1/ Materiaalkeuze niet goed 2/ Breedte onvoldoende Groeipijn van een stad die leefbaar wil zijn en het gevecht tegen koning auto met stapjes aanpakt.

    1. Inderdaad. Hoe durft men nog nieuwe fietspaden aanleggen in betontegels?
      En als ik het goed inschat, dan is het tweerichtingfietspad zo’n 2,20 meter breed. Gezien het absolute minimum 2 meter is, is dat niet bepaald veel.
      Dat bovendien in combinatie met veel te smalle voetpaden (zie
      eerste, tweede en derde foto) wat gegarandeerd tot conflicten met voetgangers aanleiding geeft. Als men de ruimte die voetgangers nodig hebben van het fietspad aftrekt, dan schiet er nog zo’n 1,50 meter over en dat voor een tweerichtingsfietspad.

      Daarna versmalt het éénrichtingsfietspad om onduidelijke reden (foto 9). Waarom niet gewoon dezelfde breedte gebruiken als éénrichtingsfietspad? Want nu is het éénrichtingsfietspad als ik het goed inschat 1,50 meter breed. Dat is het absolute minimum en in stedelijke omgeving steeds onvoldoende.

      Dit is weer beschamend!

  3. Met wat verbeelding is die 9de foto met die knik erin gelijk een olifant met de slurf naar omhoog. Het grijze deksel links is een oor, de grijze cirkel bovenaan een oog. Bekeken vanuit de immer spuuglelijke moderne kunst natuurlijk.

    Wat er ook van zij, ’t is nie wreed volgens de desire lines.
    De desires van fietsend Gent zijn niet die van ..?.. (zelf invullen).

    Een typisch conflictmodel ook daar (bushalte in wording) want onvoldoende gescheiden van voetgangersplek.

    Copenhagen, here comes Ghent! Euhm, not yet…
    Copy/paste from the best practices is’nt our best talent.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s