Home

Voetgangersgebied (1): de Stadshal

26 november 2014

De Stadshal.
Ik ben fan.
Die doorzichten alleen.

De Schaapsstal!
Die grandioze geuzennaam!
Dat originele gebruik!

19nov14, 09u15, Emile Braunplein

19nov14, 09u15, Emile Braunplein


Maar gladde betonnen wanden blijven bij mij een koud gevoel oproepen.
Mijn teerbeminde vindt het momenteel een mooi gebouw, maar blijft vinden dat het op een foute locatie staat.
Dat laatste vind ik niet.
Beiden genoten we van de verschijning van de Maagd van Borremans.
En we waren niet alleen.
19okt14, 22u17, Gouden Leeuwplein

19okt14, 22u17, Gouden Leeuwplein

19okt14, 22u17, Gouden Leeuwplein

19okt14, 22u17, Gouden Leeuwplein

Nu mag u zelf uw 739 argumenten pro en contra luidop debiteren, maar laat er ons op dit forum alsjeblieft niet met getypte woorden over discussiëren…
Laat het ons wèl hebben over het huwelijk van voetgangers, fietsers, OV en de voertuigen met vergunning in dit voetgangersgebied (auto’s, camionetten, etcetera…).
Dat voetgangersgebied breidt in het nieuwe Mobiliteitsplan verder uit.
Ik ben fan.
Hoe meer mensen leren dat stappen een evidente manier van mobiliteit/verplaatsen is, hoe beter.
Hierdoor kunnen ook voor fietsers oude verworven rechten achterhaald blijken.
Ergens tussen nu en 20 jaar zullen de voetgangers hun eisen stellen.
OV en fietsers zullen zich best nu al plooien naar het recht van de zwakste.
Dat hoort gewoon zo.
Net zoals autoverkeer zich te plooien heeft naar het recht van de zwakste.
Dat hoort gewoon zo.
Ik kijk ernaar uit hoe anders onze mobiliteit er zal uitzien.
Het zal creativiteit vragen om met z’n allen nieuwe gedragspatronen te ontwikkelen.
Ook fietsers kunnen leren van het buitenland, zeker qua hoffelijkheid en communicatie.
(en jaja, wie deze blog leest IS hoffelijk.)
Kopenhagen is het evidente voorbeeld.
Arm opzij om af te slaan kennen we uit ons verleden, en is weer in opmars.

25nov14, 17u28, Voorhoutkaai

25nov14, 17u28, Voorhoutkaai


Arm omhoog om te stoppen wordt door het steeds drukkere fietsverkeer nodig.
En ja, ook voetgangers (volgens sommige dokters zijn we allemààl een paar uur per dag voetganger) moeten bijleren.
We moeten allen -allen- leren dat ook in een wereld zonder motorgeluid wieldingen zoals fietsen en electrische auto’s kunnen opdagen.
Ook als je vanachter een tram stapt kan het geen kwaad even je te tonen alvorens verder te stappen.

Terug naar dat voetgangersgebied.
Toen we jaren geleden met de Fietsersbond op het kabinet van de schepen van Openbare Werken vroegen hoe fietsers zich veilig doorheen het woud aan tramsporen in de Cataloniëstraat dienden te begeven wees de schepen naar de Poeljemarkt.
In realiteit is het daar vaak afgesloten door (zalige!) Stadshalactiviteiten.
Blijft dus het parcours waar in de komende jaren tramsporen komen.
Het verbaast me dat de Gentse overheden zelfs in die corridor toelaten dat er bottlenecks zoals deze ontstaan:

25nov14, 17u24, Emile Braunplein

25nov14, 17u24, Emile Braunplein

Dat is vragen om conflicten / onveiligheidsgevoel, ook al ziet het er hierboven niet zo uit.
Maar bekijk onderstaande foto’s:

25nov14, 17u24, Emile Braunplein

25nov14, 17u24, Emile Braunplein

25nov14, 17u24, Emile Braunplein

25nov14, 17u24, Emile Braunplein


In mijn beleving moeten fietsers hier stapvoets tussen de voetgangers laveren.

25nov14, 17u24, Emile Braunplein

25nov14, 17u24, Emile Braunplein

In mijn beleving moet de Stad evenementen geen dergelijke carte blanche geven, zodat de ruimte voor voetgangers en fietsers en voertuigen met vergunning geen bottleneck wordt.
Rijden daar volgend jaar trouwens geen bussen van de Lijn?
Waarom dan nu de kraan zo open zetten?

Advertisements

18 Responses to “Voetgangersgebied (1): de Stadshal”

  1. Frans Says:

    Grappig hoe onze columnist impliciet toegeeft dat zijn vrouw gelijk heeft: de stadshal staat op de verkeerde plaats. Althans voor fietsers die tijdens “evenementen” waarvoor die constructie er staat, tramsporen willen vermijden.

    • Sven Says:

      Afhankelijk van waar je naartoe wil/waar je vandaan komt natuurlijk, echter, naar mijn ervaring is de route Hoogpoort – Poeljesmarkt – Klein Turkije meestal wel doenbaar, mits aangepaste snelheid natuurlijk. Of anders komende vanuit de Belfortstraat/Botermakrt nog voor het Belfort links het Sint-baafsplein op.

      Ik had ook ergens gelezen dat de ‘karresporen’ in de Hoogpoort zouden verdwijnen? Dat zou echt een positieve evolutie zijn, minder valpartijen!

      • JanG Says:

        Er wordt al een poos gewerkt aan het verwijderen ervan.
        Aan de werken staat wel een bizar bord: als fietser moet je afstappen om via het “voetpad” te gaan. Alleen: waar in de Hoogpoort is het voetpad?

  2. Frans Says:

    In de huidige omstandigheden lijkt de uitbreiding van het voetgangersgebied op een vlucht vooruit.
    Het is al bijna twintig jaar moeilijk of onmogelijk om het “bestaand” voetgangersgebied uit zijn virtueel karakter te halen. Er is geen stapvoets rijden. De Botermarkt heeft niets van een verkeersvrij plein. Het verkeer langs de middeleeuwse torenrij is zo intens dat een oppositiepartij een zebrapad vraagt en de als verkeersluw ontworpen Limburgstraat wordt botweg geasfalteerd. Verkeersborden binnen dat gebied hebben ook geen zin. De plekken waar je écht rustig kan zitten zijn zeldzaam, of het is op een betalend terras.
    Het Mobiliteitsplan van 1996 werd op cruciale punten zeer snel teruggeschroefd: de Vlaanderenstraat werd weer opengesteld voor alle verkeer, het verbod om vanop de Recolletten- en de Rozemarijnbrug linksaf te slaan opgeheven… De bewegwijzering is een zootje.
    Met de uitbreiding van het voetgangersgebied en het nieuwe Mobiliteitsplan zal men ongetwijfeld hetzelfde meemaken. Hoelang bijvoorbeeld zal het “inrijverbod” op de Bargiebrug of in de Ottogracht stand houden? Of de driedubbele “knip” aan het begin van de Coupure? Een “eenvoudige” ingreep (met veertig borden!) zoals de fietsstraat tussen de Oude Houtlei en het Lieven Bauwensplein draait nu al in de soep: vooral de situatie in de Henegouwenstraat (tweerichtingsverkeer voor auto’s) is onduidelijk.

    • Frederik Says:

      Wat is er onduidelijk aan de situatie in de Henegouwenstraat? Ik fiets daar regelmatig en heb nog geen onduidelijkheid gemerkt. Het enige wat mij stoort zijn fietsers die geen voorrang verlenen als ze uit zijstraten komen, en dichter bij de Veldstraat voetgangers die zich in een voetgangerszone wanen. En uiteraard houdt zo goed als geen enkele automobilist rekening met het inhaalverbod, maar er is ook niemand die iets anders verwacht had denk ik. Al bij al vind ik die straat een serieuze verbetering tegenover vroeger.

      • Hilde Says:

        Ook ik vind de situatie in de Henegouwenstraat onduidelijk. Behalve de verkeersborden – die ergens in de hoogte hangen – merk je aan niets dat dit nu een Fietsstraat is (tweerichtingsverkeer voor auto’s, parkeergelegenheid aan beide kanten van de straat, geen coating of pictogrammen op de grond). Bovendien is het wegdek er in een heel slechte staat (vb. kruispunt met Lange Kruisstraat), waardoor je met de fiets tussen de gaten en barsten moet slalommen. Doordat auto’s er het inhaalverbod niet respecteren, krijg je als fietser soms een auto die helemaal links rijdt en dus recht voor je opdoemt, en dat in een fietsstraat?

        • Frederik Says:

          Ik volg je wel, maar ik vraag mij af of het zou helpen om die fietsstraat beter aan te duiden. De straat is nu eenmaal breed genoeg om in te halen (zeker op het einde richting Zuid), dus volgens mij kan enkel een consequente handhaving ervoor zorgen dat het inhaalverbod gerespecteerd wordt.

          Het wegdek opnieuw aanleggen zou inderdaad helpen, net als de straat verkeersluwer maken, maar daarvoor is het wachten op de Brabantdam denk ik. Ik ben wel voorstander van parkeerplaatsen weghalen waar de weg smaller is (want daar is er soms erg weinig plaats om auto’s te kruisen), maar we weten allemaal dat parkeerplaatsen weghalen altijd tot geklaag leidt. Zeker op die locatie.

          Alleszins zijn de voorrangsborden aan de zijstraten wel duidelijk, en worden die (toch door automobilisten) goed nageleefd, wat toch al veel helpt vind ik.

      • ChrisS Says:

        Te vergelijken met reclame(borden) versus realiteit.

  3. winfriedhuba Says:

    Uitbreiding “voetgangersgebied”? Jammer!
    Deze gebieden zijn ontworpen in de jaren 60 als winkelwandelstraten: de opkomst van de auto en de toename van de bevolking maakte dit soort gebieden, vooral in centra van steden bij winkels, nodig.
    Autovrij dus; niet “verkeersvrij”. En waarom eigenlijk fietsvrij, fietsluw?
    Waarom moet bereikbaarheid en doorstroming met de fiets onderdoen aan de koopkracht van het voetvolk? Dezelfde vraag aan de “leefstraten”, die ten dele ondoorgankelijk waren voor fietsers: willen we de stad dan als één groot verblijfsgebied?
    Van Overpoort tot Brabantdam ga je toch niet stapvoets gaan fietsen?
    Je kunt zo een gebied ook afsluiten voor de auto zonder de fiets te weren. En zorg vooral voor ruimte om conflicten tussen fietsers en voetgangers te voorkomen!
    98% van de fietsers passen hun snelheid wel aan.
    Snelheid, inderdaad, want er mag toch een beetje vaart achter zitten, het is niet altijd zondagnamiddag.

    • ChrisS Says:

      Juist gezien.
      Scheiden doet lijden? Niet voor fietsinfrastructuur!
      We maken er hier zo graag soepjes van met risicovolle ballekes.

    • Hilde Says:

      Mooi verwoord!

    • Frederik Says:

      Ik denk dat de stad het eigenlijk met jou eens is. Het lijkt mij de evidentie zelve dat niemand stapvoets rijdt in de voetgangerszone. 10 km/h met de fiets is perfect veilig (of hoe vaak heb jij gevaarlijke ongevallen bij het joggen?) en 20 km/h is dat ook op een lege Korenmarkt. Jammer genoeg is er voor de stad geen legale manier om sneller dan stapvoets rijden toe te laten, dat moet de federale regering beslissen.

      In de Rozier heeft men dan weer voor de omgekeerde situatie gekozen: https://www.google.be/maps/@51.0452143,3.7259752,3a,75y,247.32h,74.64t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssr3ouHJfAITti4uttVHbbQ!2e0?hl=en Men heeft een soort voetgangerszone willen maken door de straat af te sluiten voor auto’s, maar nu is strikt genomen de hele rijbaan voorbehouden aan fietsers, en moeten voetgangers nog altijd verplicht de voetpaden gebruiken. Uiteraard verwacht ook hier niemand dat de wet nageleefd wordt.

      • winfriedhuba Says:

        Een oplossing is het “shared space” model:
        http://www.ruimtevoor.nl/sharedspace/
        Als dat goed wordt toegepast krijg je één grote vlakte met bv. een goot of een iets afwijkende bestrating om de ruimte psychologisch in te delen; zie bv in Eupen: http://ostbelgiendirekt.be/stadt-eupen-begegnungszone-kloetzerbahn-einkaufen-46989

        • Frans Says:

          Zo is dat ook in Gent. De Sint-Michielshelling heeft nog altijd trottoirs en zelfs een fietspad. Het intussen beruchte “tramspoorstation-met-gewassen-beton” langs de historische torenrij is ontegensprekelijk een “afwijkende bestrating”, beklemtoond met verhoogde haltes. In beide gevallen ten koste van voetgangers die hun naam geven aan het gebied. Door zijn omvang en zijn ligging op de langste en breedste as in het voetgangersbied, is die “afwijkende bestrating” een magneet voor het gemotoriseerd verkeer en een kerf dwars door het stadshart. Met trampalen als verticale vangrails.

        • ChrisS Says:

          Interessante links.
          Jammer dat er niet wat meer foto’s bij staan met de situaties voor/na. In die artikels is dit wel soms te vinden.
          (In Eupen lijkt het me wat minder geslaagd, is mijn eerste indruk.)

          Het komt me wat vreemd over dat men zo’n concept heeft moeten ‘bedenken’ omdat het mij als iets natuurlijk overkomt, organisch. Zo zijn desire lines iets natuurlijk, i.t.t. mechanisch. Het is voor mij ‘normaal’ dat men fietspaden zo inricht.
          Zo is de stadshal niet enkel misplaatst maar vooral een grote koele meccanoblok en getuigt net als de ganse moderne kunst van een lelijkheid dat geen grenzen kent. Maar het is bon ton om het mooi te vinden, er lyrisch over te doen en het als kunst te beschouwen, althans deze denkpatronen worden ons onophoudelijk ingepompt door een heel vermogende intellectuele elite. En wee u gebeente als u er anders over denkt.
          Het is echter de tegenpool van een organisch denken, het is tegennatuurlijk, het is tegen de mensen, het is anti-kunst, het is doods. Diep in ons hart weten we het, het vraagt wat moed om het toe te geven en zeker om het uit te spreken.
          Zo vergt het moed om bvb. de vraag te stellen: wat doet die ondergrondse autoparking daar op de Kouter? Het is enkel een aanzuigpunt voor auto’s. Waarom niet omvormen tot een grote fietsparking?
          Van ver buiten de stad op een fietssnelweg binnenkomen in Gent, vervolgens tot in de kern in een flow kunnen doorrijden volgens desire lines naar een bewaakte fietsparking met bovengrondse shared spaces, het fietske ondergronds met een gerust gemoed afzetten en dan gezellig kuieren in een groene stadskern zonder stank, zonder motorgeluid, zonder…
          Voel je het al léven?
          Imagine!

      • Renaat Says:

        Een redelijk vergelijkbare situatie is te vinden in de belangrijkste winkelstraat van Antwerpen (de Meir) waar (in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken) eigenlijk geen voetgangers op de weg mogen wandelen. Ook hier verwacht op zich niemand dat de wet wordt nageleefd en de overheid de naleving ervan controleert. Maar ook hierbij de vraag hoe men kan verwachten dat verkeersdeelnemers de wegcode respecteren als de overheid situaties creëert waar het respecteren van de wegcode tot absurde toestanden zou leiden.

        In Nederland is er een uitspraak geweest van de Hoge Raad (Hooggerechtshof van Nederland) waarin gesteld werd dat ‘stapvoets’ 15 km/uur is. Dat lijkt me in vele situaties al is het natuurlijk logisch dat men in alle gevallen de snelheid moet aanpassen naar de omstandigheden (en 15 km/uur in sommige omstandigheden te snel is).

  4. Frans Says:

    “Er is geen stapvoets rijden” maakt hierboven nogal wat reacties los. Fietsers die zich daar niet aan houden is vervelend en soms ook gevaarlijk voor voetgangers. Auto’s, taxi’s, bussen, bestel- en vrachtwagens die zich daar niet aan houden zijn altijd gevaarlijk en voor iedereen, ook omdat ze door hun snelheid een onrechtmachtige plaats en voorrang opeisen. Dat hiertegen niet wordt opgetreden is verfoeilijk en maakt het voetgangersgebied ongeloofwaardig, al 18 jaar lang.
    Stel dat stapvoets in het Gentse voetgangersgebied naar Nederlands voorbeeld 15km per uur wordt, dan rijden de meeste fietsers er onder die grens en de andere voertuigen er bijna altijd (ver) boven.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: