Kant Palinghuizen is de werf nog in volle gang.
Nog even wachten voor een eindbalans.
Die komt er normaal gezien tegen maart 2015.
Een paar zaken zijn veelbelovend.
Fietsers krijgen een onderdoorgang onder de Nieuwevaartbrug:


Het wegdek in beton ligt er al.
De oversteekplaats naar het tweerichtingsfietspad aan de huizenkant nog niet.
De bocht vind ik iets te weinig bocht:
Aan de andere zijde van de brug is het wegdek nog in aanleg, en zijn de bochten ronder:

Er zijn twee op-/afritten.
Een logische keuze.
De onderdoorgang wordt zo een kleine verkeerswisselaar.
De Nieuwevaartbrug (vroeger: de Gebroeders Desmetbrug) werd deze zomer volledig gerenoveerd.
Fietsers hebben er eindelijk een veilige brug met één tweerichtingsfietspad:

De aansluiting met Elyzeese Velden voelt prima:
Jammer dat de betonblokken niet doorgetrokken werden tot het einde van de bocht, het administratieve primeert soms op de afwerking:
Of is dit omdat dit vanaf nu een tweerichtingsfietspad is?
Later nog eens bekijken…
Op de oversteekplaats richting Gebroeders Desmetstraat en Gasmeterlaan heb ik één commentaar: waarom worden nieuwe verkeerslichten anno 2014 niet standaard uitgerust met fietsverkeerslichten op ooghoogte?

Op de foto hierboven zie je ook een nieuw feit: een rode coating onderbroken door de tramrailstrook.
Rekening houdend met de schuwafstand is het tweerichtingsfietspad maar net twee meter (het absolute minimum maar steeds onvoldoende in een stedelijke omgeving met veel fietsers).
En een fietspad aangeduid met evenwijdige onderbroken lijnen kan nooit een tweerichtingsfietspad zijn volgens de huidige wegcode.
Ze zijn wel consequent.
Ook het splinternieuwe eenrichtingsfietspad op de C. Heymanslaan, op weg naar de fietsingang aan de zijkant van het UZ, is met 1,55 cm onder de normale 1,75 cm, en maar net boven het absolute minimum.
Jammer van dat verkeerslicht op het fietspad op de negende foto. Dat is toch een plotse, onaangekondigde versmalling van het fietspad! Ik weet niet waarvoor dat verkeerslicht dient, maar kon dat niet tussen die betonblokken geplaatst worden?
Op de elfde foto zijn er pijlen voor tweerichtingsverkeer te zien, terwijl het fietsverkeer vanuit de Elyzeese Velden aan de andere kant van de weg fietst… Ook wel een beetje eigenaardig.
Ik wacht benieuwd af waar er nog een oversteekplaats voor fietsers komt.
Ja, dat is voor ons Belgen een ongehoorde luxe. Wie van de fietsbrug aan de Beukelaarstraat komt en richting Palinghuizen wil moet de Elyzeese Velden niet oversteken en vermijdt daarmee dan ook de lichten. Wie van (bijvoorbeeld) Sint-Lieven komt en naar de Gasmeterlaan moet, moet ook niet oversteken, want die heeft een fietspad aan zijn kant. Wie van de Gasmeterlaan daarentegen naar Sint-Lieven wil neemt toch al een binnenweg zoals de Aloïs Joosstraat.
Op foto’s vier en vijf zie je hoe de onderdoorgang onder de Nieuwevaartbrug bijna af is. Een week of twee geleden ben ik daar gepasseerd en was de onderdoorgang nog altijd niet klaar. Weet er iemand wat er daar aan de hand is?
Vandaag zijn de werken daar hervat. Opening real soon now !