Home

De saskes (3)

1 december 2014

Mobiliteit is méér dan ooit een actueel thema.
We verplaatsen ons meer dan ooit.
Autogebruikers komen meer dan ooit vast te zitten.
En: het groeiend autobezit ontregelt steeds meer het openbare leven.
Steden worden erdoor ontmenselijkt.
De opwarming van de aarde wordt voelbaar.
Plus: er is een grotendeels autoloze stedelijke generatie op komst.
Dat zijn jonge mensen die (proberen te) kiezen voor de aankoop van een huis, en daardoor niet kunnen of willen kiezen voor een auto.
De optelsom hiervan is een mix aan redenen waardoor steeds meer mensen verder kijken dan hun eigen voetpad / parkeerplaats.
Het algemeen belangdenken groeit, hoera!
Lokale groepen zoals Ledeberg Breekt Uit, Velo-Droom (Sint-Amandsberg en de werkgroep Sint-Pieters-Buiten willen via mobiliteitsingrepen tot een meer leefbare buurt en stad komen.
Denktank De Fiets van Troje ontvelt momenteel tot Lab van Troje, en promoot onder andere leefstraten en fietsroutes.
Ook aan UGent wordt men wakker.
UGent1010 is ook met mobiliteit bezig.
Dat wordt een mooie lente :).

29nov14, 11u00, Vlaamsekaai

29nov14, 11u00, Vlaamsekaai

Net als Fietsersbond Gent zijn dat allemaal mensen met een opleiding of dagtaak, die een deel van hun vrije tijd inzetten voor een “andere” mobiliteit.
Zaterdag kwam een nieuw initiatief naar buiten.
Buurtbewoners van de wijken rond de saskes willen dat deze sluis op korte termijn fiets- en voetgangersvriendelijker wordt.

29nov14, 11u08, Vlaamsekaai

29nov14, 11u08, Vlaamsekaai

De saskes (bekijk de locatie hier) zijn voor mij een symbool van ons mistig mobiliteitsverleden.
Symbool van van hokjesdenken en administratieve versplintering als spelbrekers van ambitie en slagkracht voor fietsbeleid.
De Saskes waren een belangrijke, evidente schakel in het allereerste fietsplan uit vorige eeuw.
Het stond op de eerste fietskaarten van de Stad Gent als onderdeel van een fietsroute.
But something went wrong.
De schakel werd missing link.
“Bevoegde ambtenaren” van W&Z (Waterwegen en Zeekanaal) konden of wilden niks doen.
Het woord “fiets” staat ook nergens in de huidige beheersovereenkomst van Waterwegen en Zeekanaal.
Daar heeft de Vlaamse regering een verantwoordelijkheid.
In 2016 start een nieuwe beheersovereenkomst.
Of kiest ze liever voor het huidige gedoogbeleid, een juridische erfenis uit de 19e eeuw?

29nov14, 11u10, Vlaamsekaai

29nov14, 11u10, Vlaamsekaai

Toen W&Z nog kantoor hield op de Nederkouter vroeg ik eens aan een ingenieur tekst en uitleg over de Saskes.
De man is ondertussen op pensioen, dus ik kan vrijuit schrijven.
Kort samengevat: deze sluis lag op de scheidingslijn tussen Zeeschelde en Bovenschelde, en bijgevolg claimden beide administraties de bevoegdheid.
In het administratees: “een grijze zone”.
Dat was een deeltje van het verhaal.
Sommigen wilden het Gentse stedelijk fietsbeleid ondersteunen.
Ook al staat dat niet in de beheersovereenkomst van W&Z.
De ingenieur in kwestie had vele fietsvriendelijke ingrepen gerealiseerd.
Ik had de indruk dat hij zijn werk met een algemeen belangbril bekeek.
Ten tijde van het gesprek klonk hij zacht moedeloos.
Ja, hij geloofde dat een fietsbrugje aan de saskes zinvol was.
Nee, hij had niet de mogelijkheid dat te realiseren.
Want… .
Budget… .
Reorganisatie… .
Structuur… .

29nov14, 11u11, Saskes

29nov14, 11u11, Saskes

29nov14, 11u09, Vlaamsekaai

29nov14, 11u09, Vlaamsekaai

Maar kijk, we zijn een kleine 10 jaar verder.
Het blijft een joekel van een missing link.
De geesten zijn misschien gerijpt.
Ook al leeft in de hoofden van sommigen nog zuur sentiment.
Op Facebook kan je bijvoorbeeld dit lezen: Niet overdrijven hé ! De sluisdeur was nooit bedoeld als fietspad. Nog geen kilometer verder is er een nieuwe brug voor fietsers. ‘l Lijkt me meer een actie van mediageile Gentse mandatarissen.
Deze man denkt duidelijk vanuit zijn sofa of autozetel.
Wie dagelijks vanuit het Scheldeoord of Sint-Amandsberg naar Gentbrugge wil fietsen heeft daar zeker een boodschap aan.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De stad Gent is allang vragende partij voor een link.
AWV creëerde eind 2009 een tweerichtingsfietspad tot aan de Saskes.
Een goedkope poutrelbrug naast de sluisdeur kan symbool worden van slagkracht en samenwerking aan een leefbare stad.

Meer lezen over de Saskes?
De allereerste klungelige Fietsbult uit 2008 ging erover.
Later volgde nog het verhaal van de voetgangerssluizen, deze cursus hef- en tiltechnieken, de droom, en de doehetzelver.

Als uitsmijter:

29nov14, 11u11, Saskes

29nov14, 11u11, Saskes

De sterke fietser wenste de actievoerders gemeend veel succes.

Advertisements

12 Responses to “De saskes (3)”

  1. Frans Says:

    De saskes, de “Dampoort” van de fietsers? Dezelfde flessenhals, maar oh zo eenvoudiger om op te lossen.

  2. ChrisS Says:

    Hoopgevend, al die groeperingen. Niet mis als beeld in deze adventsperiode – tijd van verlangen en verwachting.
    Interessante links!

    In NL zou men zeggen: ‘Die Vlamingen zijn toch zo màk.’ Niet het woord ‘braaf’ zoals wij gebruiken, maar zo mak als een lammeke.

    ’t Is nochtans wried simpel zoals Frans aanhaalt. Maar de hoge heren moeten wel uit hun luie fauteuil kruipen om eens een klapke met mekaar te doen. Gene blahblah voor de camera. We willen boem boem.

    Of wacht de Vlomsche overheid op een Revolucion? Tot de boze wolf uitbreekt en we die belachelijke ruziemakertjes een goe pak voor de broek geven? Ik mag hopen van niet.

  3. Robin P. Says:

    Ik vraag me af of op termijn een fietsbrug langs de spoorweg (andere kant) geen goed idee zou zijn. In de Tertzweillaan heb je een redelijk fietspad dat je kan doortrekken naar de Maagd van Gentstraat. Aan de andere kant van de Schelde sluit het direct aan aan de fietsvriendelijke Denderlaan. Het pad langs het Bijgaardepark kan eventueel verlengd worden tot de Dampoort/Dendermondsesteenweg.
    Als je die verbindt heb je een rechte, snelle fietsroute langs de spoorweg, als ontlasting voor de saskes en Gentbruggebrug.

    • Hubert Says:

      Dit zit in de toekomstplannen ,we moeten korrekt zijn er liggen veel goede plannen op de plank ,alleen de uitvoering laat dikwijls te lang op zich wachten . In deze is het gevaar dat de door u voorgestelde brug (en waar voorontwerp plannen van zijn ) voor sommigen een reden is om dan de “vlakke” overgang te sluiten wat zeker niet de bedoeling kan zijn ,Beide overgangen zijn noodzakelijk .( zie project Zeeschelde Melle-Gentbrugge)

  4. ChrisS Says:

    Op AVS gezien op 2/12.
    Het strekt schepen Filip Watteeuw en gemeenteraadslid Guy Reynebeau tot eer dat zij er ook waren, en dit op een zaterdag!
    Vooral alle lof voor organisator Isabelle Degrieck, buurtbewoners, sympathisanten.

    Bestaat er een site die aankondigingen van dit soort acties bundelt? Nu zien we het resultaat van een actie op Fietsbult en in de media. Alle sites afschuimen om aankomende acties te zien vind ik niet zo handig. Of mis ik iets op het virtuele spinnenweb?

    Grappig vond ik dat een zekere Ronny Van Huffel er een weekske te vroeg stond met zijn ligfiets. Tjah, die liggers rijden zodanig snel dat ze misschien soms aan time travelling doen, wie weet…


    • Ik stond daar dus 2 keer. Maar niet met de ligfiets, ik stond daar met de Brompton. Wel had ik er een klein beetje spijt van dat ik de trike (3-wiel ligfiets) thuis gelaten had. Dan kon eens getoond worden hoe je dat brugje niet kan nemen.

      Maar die actie heeft me ook iets opgebracht. Ik rij regelmatig naar Mariakerke (vanuit Gentbruggestraat). De Gentbruggebrug is soms niet te doen en de Toekomststraat-Forelstraat vind ik ook niet altijd zo heel leuk. Maar “de” sasbrug is, behalve als ik de trike neem, een oplossing voor voor mij. Nu nog een deftige brug en er gaan veel mensen blij worden.

      (Time travelling ligfietsen kan ik “nog” niet, maar snel lezen doe ik wel, foutjes inbegrepen).

      Bedankt ChrisS om het er nog eens “in te wrijven”.
      Moet er zelf nu ook nog om lachen.

      • Chris Scuri Says:

        Ah, maar ik vermeldde het hier enkel omdat ik jouw zelfrelativerende humor al vermoedde en ik het best grappig vond. 😉

        Ik moet bekennen dat ik al een paar keer vertwijfeld naar dat Sluisbrugske stond de kijken vanaf de Vlaamsekaai en dat ik veronderstelde: ‘daar zal ik wel niet over mogen of kunnen zeker, want dat ziet er zo krakkemikkelig uit’. Zonder die actie had ik nooit geweten dat het een nuttig, vrij druk én ‘pijnpuntbrugske’ is.

        Jah, Forelstraat/Toekomststraat, ik rijd er ook niet graag.

        Btw, ik heb mooie herinneringen aan trikes die ik ooit een weekje gehuurd had.


        • Chris, ik heb ook heel lang getwijfeld of dat brugje gebruikt mocht worden. En tijdens de actie ook gezien dat het (voor mij toch) verassend veel gebruikt wordt. En toen ik het zondag voor het eerst effectief gebruikte was ik ook al niet de enige op dat moment.
          Verder bedankt om mij die “one second of fame” te geven/hunnen ;-). Nu nog leren lezen wat er staat ipv te lezen wat ik denk dat er staat en de volgende keer ben ik hopelijk op tijd op de afspraak 🙂
          Oja, ik kreeg de betreffende ochtend wel een bericht over de actie, ik was dus wel degelijk ergens geabonneerd.

    • 3S Says:

      Aankondigingen van dit soort acties: abonneer je bv. op de Facebook-pagina van Fietsbult.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: