Home

lezersbrief de Standaard: Fout signaal

12 december 2014

Naar aanleiding van de bijdrage over de vaak erg hoge boetes waar fietsers
mee te maken krijgen (DS Regio 9 december), wil ik graag een getuigenis
toevoegen. In januari 2013 sloeg ik in Gent met de fiets rechtsaf, waarbij
ik een rood licht negeerde. Er was geen verkeer, en ik kon op die plek
onmogelijk iemand in gevaar brengen – ook mezelf niet. En inderdaad, ik had
even geen zin om in de vrieskou te wachten op een licht in de woestijn.
Over de weinig fietsvriendelijke inrichting van het kruispunt in kwestie
had ik eerder al contact opgenomen met de stad, die mij in grote lijnen
gelijk gaf en zei dat er op termijn verbetering zou komen. Dat was buiten
een achteropkomende motoragent gerekend, die mij staande hield en prompt
een minnelijke schikking van 150 euro voorstelde. Ik betaalde de boete
niet, en diende bezwaar in bij de politierechtbank, met als belangrijkste
argument dat de hoogte van de boete niet in verhouding was met de aard van
het misdrijf, waartoe ook de inrichting van het kruispunt had bijgedragen.
De advocaat die ik voor mijn dagvaarding inschakelde, vond dat duidelijk
een domme zet en had weinig zin om mijn stelling te verdedigen. Ik werd
veroordeeld, en kreeg van de rechter uiteindelijk een rekening
gepresenteerd van in totaal 385,49 euro, alsook een lijntje in het
strafregister.

Anders dan wat het BIVV daarover denkt, is dit wat ik echt een fout signaal
zou durven noemen.

Kobe Boussauw, professor ruimtelijke planning en mobiliteit (VUB)

noot: het gaat in concreto over de magistrale verkeerslichtensoap op het “kruispunt” Voskenslaan / Sint-Denijslaan

12 Responses to “lezersbrief de Standaard: Fout signaal”

  1. Jan Says:

    Ik heb hetzelfde meegemaakt, 150 euro boete voor door het rood rijden bij de toen net geplaatste lichten aan de Kasteellaan (https://goo.gl/maps/3W6nJ) waar het enige mogelijke conflict voetgangers zijn (maar er was letterlijk niemand anders op de baan, buiten het zwaantje achter mij). Ik ben daar gewoon doorgereden uit macht der gewoonte, ik fiets daar al decennia. Een totaal absurd idee om fietsers daar te doen stoppen, als je dan nog eens 150 euro boete geeft voor een situatie zonder enig gevaar…
    Volgende keer ga ik lopen, mijn zin om nog mee te werken met de Gentse flikken is tot diep onder 0 gezakt.

  2. Frans Says:

    Welk verkeerslicht, want er zijn er drie? Het eerste (het meest absurde), tegen het laatste huis aan de oostkant van de Voskenslaan, verbiedt ook rechts af te slaan op het fietspad naar het Mathildeplein. Het tweede staat verderop in de bocht naast de ingang naar de oude tramtunnel. Het derde (het meest recente) staat aan de uitgang van de voorlopige tramtunnel (en is van daaruit niet eens zichtbaar).

  3. ChrisS Says:

    Hier rijd ik altijd door het rood rechtsaf (komende vanuit de Orchideestraat).
    Dit lukt overigens niet altijd, met name als er weer eens een tientonner de fietsroute blokkeert.


  4. Ik heb ooit in Tilff (tijdens Tilff-Bastogne-Tillf) bij het enige rode licht op het parkoers via het voetpad het rode verkeerslicht langs de rechterzijde gepasseerd om rechtsaf te slaan. De lokale politie had heel ijverig postgevat voorbij het licht en iedereen mocht afstappen. Toen ik tegen de agent zei dat ik het rode licht niet had genegeerd, werd ik als enige naar de combi begeleid en mocht de rest vertrekken. Niemand behalve ik heeft ooit een PV gekregen en toen we op de terugweg opnieuw langs die plaats passeerden, was de doorgang rechts van het licht geblokkeerd…Je moet van een agent dus niet verwachten dat hij de wet interpreteert naargelang de omstandigheden en een rechter is daar evenmin gevoelig voor.

    • Frederik Says:

      Dit is zuivere corruptie, nog iets heel anders dan overdreven optreden tegen kleine verkeersovertredingen. Heb je gewoon de boete betaald of heb je klacht neergelegd? Als dit voor de rechter gekomen zou zijn, en hij voldoende bewezen zou achten dat jouw versie van de feiten klopt, kan dit tot jaren celstraf leiden voor die politieagent.

      • Frans Says:

        Een fietser beboeten omdat hij op een trottoir rijdt, is zuivere corruptie? We leren hier alle dagen bij, of heb ik iets gemist?

      • Renaat Says:

        Ik heb de indruk dat er hier sprake is van een misverstand omtrent het werkelijke gedrag van de fietsers in kwestie. Want zo als ik het lees heeft hij wel degelijk een overtreding begaan, alleen niet die van door het rood rijden.

      • Frederik Says:

        Ik ging ervan uit dat hij afgestapt is, al staat dat niet letterlijk geschreven. Als hij niet afgestapt is, is er inderdaad niets aan de hand.

  5. J. Says:

    Die verkeerslichten zijn inderdaad een soap. En een beschamende soap… Wie zou die ontworpen hebben? En hoe zou het finale ontwerp eruit zien, eens als alle werken daar binnen 100 jaar achter de rug zijn.
    In elk geval ging het daar allemaal veel vlotter in de lange periode dat de lichten er stonden maar niet werkten…

  6. Frans Says:

    Het was natuurlijk niet snugger van die professor om het advies van de advocaat in de wind te slaan. Door het rood licht rijden is strafbaar en de rechter kan in zo’n geval alleen de wet toepassen en die is bij door het rood ondubbelzinnig (tenzij er een panne zou zijn). De rechter heeft zich ook niet uit te spreken over het gebrek aan inlevingsvermogen (of is het hoffelijkheid?) van dat zwaantje. Ik zou zoals J. hierboven liever vernemen wie beslist heeft om dat “pestlicht” aan de Voskenslaan te plaatsen en vooral waarom ook uitdrukkelijk voor fietsers terwijl daar helemaal geen kruispunt noch oversteekplaats is. Of is het om de voetgangers ruimte te geven op een plek waar de helft van het trottoir ingenomen is door een gigantische trampaal?🙂

  7. Renaat Says:

    Het volgende hallucinante artikel past ook wel in de discussie op deze website van de laatste dagen over de aanpak van ‘stoute fietsers’: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/taxichauffeur-die-fietser-aanreed-niet-vervolgd

  8. agens Says:

    Da’s kras.
    Hierover is Oostende al een paar dagen aan het roddelen:
    Een zwangere taxichauffeur katapulteert onder invloed een man van het zebrapad.
    http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141204_01412209

    (Ik heb horen fluisteren dat taxichauffeurs optreden als politieinformanten in ruil voor een gedoogbeleid tav hun rijkunsten.
    Sappig.)


Geef een reactie

