Home

Bushalte

16 december 2014

De prijs voor de meest schandalige bushalte van Vlaanderen gaat nog steeds onverkort naar deze halte op de Heernislaan.
En dan zullen er nog wel een tiental andere zijn waar je als reiziger van de Lijn voelt dat de Lijn zichzelf centraal stelt.
Zo zijn er ook situaties, noem het: erfenissen, waar je merkt dat de Lijn het STOPprincipe niet erkent.
Neem nu deze bushalte op de Parklaan:

27nov14, 08u29, Parklaan

27nov14, 08u29, Parklaan

Welke creatieve geest lost dit op?
Of blijven we bij het standaardantwoord: als Gent Sint-Pieters klaar is?
Want de rusttijden van de chauffeurs moeten toch ergens gebeuren?
En de lengte van de bussen is wat ze is.
Zouden ze dan denken: Fietsers kunnen toch slalommen?
Het ganse kruispunt met de Fortlaan is trouwens een parodie op verkeersveiligheid.

12 Responses to “Bushalte”

  1. Frans Says:

    Rond de Watersportbaan werden alle fietspaden van 1955 “vernieuwd”. De betontegels werden vervangen door betonklinkers. Maar aan het concept werd niets gewijzigd. De harde boordstenen zijn gebleven maar vooral ook de bushaltes: op het fietspad.

  2. Olivier Van Doorne Says:

    Wie zegt dat “De Lijn” deze bus halte zo aangelegd heeft.
    Ik denk dat “De Lijn” niet deze bevoegdheid heeft. Het gaat volgens mij wel om een Vlaamse weg en dus valt die onder de administratie Wegen en Verkeer.
    Dus ik dat er terecht geschoten wordt maar op de verkeerde.
    Dus misschien de post aanpassen en op de juiste schieten!

    • Frans Says:

      Niets belet De Lijn om zo’n halte te negeren. Stilstaan op een fietspad is een verkeersovertreding.

      • Olivier Van Doorne Says:

        Chauffeurs kunnen dit niet op eigen houtje want riskeren dan een berisping van De Lijn.
        En ook De Lijn kan dit niet zomaar want krijgt dan te maken met seniorenverenigingen, Bond van Trein Tram en Bus gebruikers dat er geen halte dichtbij genoeg is.
        We mogen het niet alleen vanuit de fietsbril zien!
        De halte is gevaarlijk voor fietsers!!!! Maar ze moet juist aangelegd worden door de Vlaamse overheid en ze niet zomaar afschaffen.

        • ChrisS Says:

          De Lijn budgetteert 1 miljoen EUR om perrons e.a. te laten heraanleggen omwille van de (peperdure) supertrams, besteld door de Vlaamse regering die een beheersovereenkomst heeft met De Lijn. Het Vlaams gewest is aandeelhouder. We moeten er toch geen tekeningetje bij maken zeker.

          Ook wat bushaltes betreft: het is veeleer een én-én-verhaal. Zowel AWV, De Lijn en de stad plegen in principe overleg om te bepalen waar en hoe een halte wordt neergepoot. M.a.w. deze 3 partners zijn verantwoordelijk voor de infrastructuur.
          Het gaat hier niet om afschaffen maar om beter implementeren.

        • Frans Says:

          Die chauffeurs zitten dus tussen hamer en aambeeld, onder de dreiging van een “gelede” berisping. Zij moeten immers kiezen tussen een berisping van De Lijn, van de politie en van de fietsers.


  3. Die halte op de Heirnislaan is inderdaad een miskleun, maar gelukkig is er langs het Bijgaardepark een (begin van een) alternatief. Ik verbied mijn kinderen sowieso om langs die baan te fietsen.

  4. Renaat Says:

    Zulke haltes zijn dus illegaal. Het “Besluit van de Vlaamse regering betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM” stelt immers:
    “Art. 20. § 1. De haltes van de VVM worden op een verkeersveilige plaats ingeplant.”

    Dat gaat duidelijk niet op voor die halte of de halte in de Heernislaan. Er staat immers nergens in het artikel dat de halte enkel verkeersveilig dient te zijn voor de bus of tram zelf en het lijkt ook duidelijk de bedoeling van het artikel om de algemene verkeersveiligheid niet in het gedrang te brengen.

    Bovendien stelt hetzelfde artikel:
    “Bij de heraanleg van een wegvak of een kruispunt moeten in de omgeving van elke halte door een aangepaste inrichting van de weg verschillende verkeersveilige looproutes naar de halte mogelijk worden gemaakt. Die looproutes zijn zo kort mogelijk en zijn vrij van obstakels.”


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: