Home

Opgepast tram én fietsers

21 december 2014

Een nieuwe auteur: illustrator ndurlie

Tijdens deze winterdagen is zoals gebruikelijk in het centrum van Gent de kerstmarkt en ijspiste weer te vinden. Dat zorgt er voor dat je als fietser natuurlijk even rond moet rijden. Een vriend en ik wandelden onlangs tussen de kraampjes door om de straat over te steken. Daar zagen we het bord ‘Opgepast tram’. Terecht, als je niet uit je doppen kijkt en je komt van achter een kerstkraampje de straat op, zou het wel eens slecht kunnen aflopen als er net een tram die richting uit komt. Vanaf de straat zie je echter niet wat en wie er onverwacht te voorschijn zal komen van achter zo’n kerstkraam.

IMAG0932

Het is echter niet alleen de tram die rond de kraampjes op de Korenmarkt en het Sint-Baafsplein rijdt, het zijn ook fietsers. Als fietser ga je misschien minder snel, maar toch kan je ook niet altijd goed op tijd uitwijken in een onverwachte situatie. De tramsporen maken het er ook niet gemakkelijker op. Ik maakte het zelf vorig jaar een paar keer mee (het wegdek was toen ook nog eens glad, wat het nog minder gemakkelijk maakte). Dit jaar heb ik ook al verhalen gehoord van botsingen. Waarom niet de vrede wat meer bewaren en de voetgangers ook waarschuwen voor fietsers? Want inderdaad, ook als voetganger zie je een fietser minder goed aankomen. Gewoon een kleine waarschuwing, zou dit niet kunnen helpen? Als illustrator liet ik mezelf alvast even gaan…
fietsercolle_web

9 Responses to “Opgepast tram én fietsers”

  1. Frans Says:

    Voetgangers waarschuwen voor fietsers? Is dit nu een tramgebied, een fietsersgebied of een… ?

  2. Alan Says:

    Voor mij is het een knooppunt van trams en bussen waar iedereen met elkaar in conflict komt en elke type van weggebruiker zich stoort aan het andere type. Zeker nu met die “kerststalletjes” is het er levensgevaarlijk. Stel je dit eens voor : een fietser fietst stapvoets door de menigte. Plots zet een voetganger een stap opzij en hij en de fietser vallen net voor een tram die in de tegenovergestelde richting komt aangereden….. Hier mogen trouwens ook taxi’s rijden. Eigenlijk zouden daar zoveel gevaarsbordjes moeten staan dat er geen plaats meer zou zijn voor een kermis, kerststalletjes, ijspiste etc.

    • Frans Says:

      Hier geldt slechts één bord (F103): “Begin (en einde) van een voetgangerszone”. Dat betekent: opgepast, voetgangers. Al de rest die er -uitzonderlijk- toegelaten is, moet stapvoets rijden; de fietsers desnoods afstappen.
      (“De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen. In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt. Het spelen is toegelaten.”)
      Maar sinds bijna twintig jaar zijn die borden zoals de kerstverlichting: louter decoratief. Vandaar ook deze conflictzone van 34 ha. Terwijl je strikt genomen mag spelen (!) in de Cataloniënstraat. Iemand al geprobeerd?

      • Renaat Says:

        Ik ken de wegcode voor spoorvoertuigen (nog) niet zo goed. Maar weet dat de ‘normale wegcode’ voor spoorvoertuigen (dus ook voor trams) niet van toepassing zijn. Dat houdt ook in dat de normale voorrangsregels niet voor trams gelden en dat trams altijd voorrang hebben.

        Met een bord F103 gaat men het tramprobleem dus niet kunnen oplossen want als het bord F103 niet uitdrukkelijk in het verkeersreglement voor spoorvoertuigen wordt vermeld (en dat zou me verbazen), dan blijven trams ook in een voetgangersgebied voorrang hebben op voetgangers.

        • Frans Says:

          Spoorvoertuigen zijn niet aan de wegcode gebonden, maar in de geest van de wet zou je toch verwachten dat ook trams stapvoets rijden in een voetgangersgebied, zeker waar deze grotendeels ingenomen is door constructies die de veiligheid naar beneden halen.

          • Renaat Says:

            Je hebt gelijk, maar mensen zijn nu eenmaal gebonden aan de letter van de wet, niet aan de geest van de wet. Ik kan me overigens niet voorstellen dat ook in de wegcode voor de spoorvoertuigen niet ergens een regel staat dat men het gedrag altijd moet aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden en men medeweggebruikers nooit bewust in gevaar mag brengen.

      • Renaat Says:

        In het KB houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, pre-metro, metro, autobus en autocar staat o.a.:
        “§ 2. De bestuurder moet zijn voertuig vertragen of stilhouden wanneer er gevaar dreigt.”

        Dat moet in ieder geval volstaan als wettelijke verplichting voor trambestuurders om hun snelheid in voetgangerszone te beperken.

  3. ChrisS Says:

    Welke is de opbrengst voor de Stad Gent voor de verhuur van zo’n kerststand/-kraam?
    Welke argumenten men ook moge aanhalen voor een betere veiligheid, hoe grondig ook, deze zullen het steeds afleggen tegen dé macht van vandaag: de macht van het geld.
    Daarmee is ‘alles’ gezegd.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: