Home

The Best Machine

3 januari 2015

Afbeelding fiets

5 Responses to “The Best Machine”

  1. winfriedhuba Says:

    Inderdaad veruit de beste:
    1975 vergeleek een zekere V.A.Tucker in de American Scientist (63, 412) het energieverbruik per kilogram en per kilometer van alles wat beweegt: vissen, vogels, zoogdieren (zijn specialiteit) en machines:
    muis: 400kj; bij en rat 55kj; kanariepietje en helikopter: 15kj; meeuw en moto 6kj; mens op stap en VW Golf: 3kj; paard en Boeing 747: 2kj; zalm: 1.5; en ver vooruit de fietser: 0.55kj!

  2. Ward Says:

    Ik veronderstel wel dat jouw (Tuckers) vergelijking de aanleg van de vereiste vlakke paden (en de energie daarvoor nodig, dus) niet mee rekent.

  3. ChrisS Says:

    Op fietser.be is er een mooi artikel over energie-efficiëntie.
    Met een beetje goede wil stel ik een speed-pedelec op het niveau van een e-waw. (Om energie-efficiënte redenen is het ook onzin om een fietsmotor aan 25 km/h te laten afslaan, alsof men een automotor aan pakweg 80 km/h zou doen afslaan – maar dat is een ietwat andere discours en the mindset isn’t ready yet.)

    • Renaat Says:

      En de infrastructuur is er ook niet klaar voor. Maar de wetgeving, infrastructuur, … loopt wel weer achter t.o.v. de realiteit en het is dringend tijd dat er een grondig nagedacht wordt welke weg men op wilt (juridisch, infrastructureel, …) met ‘nieuwe’ voertuigen, zoals lichtgewicht elektrische voertuigen die vlot hogere snelheden dan 25 km/uur kunnen halen.

      • ChrisS Says:

        Ja, dat is zeker zo. Alles hangt aan mekaar.
        (Zo vind ik persoonlijk het OV in BE helemaal niet meer bij de tijd.)

        Met kromme (beleids)redeneringen als: ‘we moeten de fietspaden verbreden want er zijn meer elektrische fietsen’, gaan we niet ver geraken; het is op het randje van zondenbokpsychologie. Voor elektr. zou men dat ‘moeten’ doen, niet voor twee fietsers naast mekaar, noch voor bakfietsen, noch voor een groepje wielertoeristen, noch voor driewielerfietsen (personen met handicap; dito ligfietsen), noch voor velomobielen,… ? Als men enkel al de wettelijke definitie van ‘fietspad’ bekijkt in dit apenland, dan stemt me dat niet optimistisch; zelfs een stippellijnstrookje van ochgottekes 50 cm is hier een ‘fietspad’.
        Of het nikszeggende: ‘Vlaanderen is de derde fietsregio van Europa’, dixit Wout Baert op de achtercover van het 35e magazine Fietsverkeer en hij fantaseert er nog een leugentje bij.
        Jaja, ook de 3de ‘kampioen’ in verkeersslachtoffers zeker?

        Ik heb het wel even gehad met de onzin die men de laatste tijd uitkraamt. Welke boodschap hebben mensen daaraan?
        Ik heb het ook even gehad met de putten, scheuren, bobbels, obstakels, vuiligheid en andere onnodige veiligheidsrisico’s op mijn fietsroutes.
        ‘Maar we zijn druk bezig met fietssnelwegen.’ Jaja, dat zal wel.

        Zolang we blijven geloven in een ‘kippenparlement’, krijgen we elitaire paternalistische hanen en kiekens die ons bekijken als nog dommere kiekens. Daar ligt de diepe reden waarom we nog eens een eeuw zullen moeten wachten op lichte verbeteringen. Zolang Vlamingen niet opstaan, zoals Nederlanders dat hebben gedaan in de jaren ’70, valt er niet veel te verwachten.

        Teveel uitgeweid, verdorie nog aan toe.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: