Home

Hoe raak ik aan de overkant? (1)

4 januari 2015

In deze reeks: waarnemingen van een fietser die zich afvraagt hoe hij aan de overkant moet raken.


Aflevering 1: komende van de Eendrachtstraat de R40 oversteken, naar de saskes of de Jan Delvinlaan.

Eendrachtstraat – R40 Vlaamsekaai

 

  • Verkeerslicht volle kleur, ik bedoel geen pijltjes (auto’s kunnen alleen rechtsaf)
  • Op rijweg pijlen die verplichten rechts af te slaan
  • Geen opstelstelstrook voor fietsers.
  • Geen oversteekplaats aangeduid voor fietsers, alleen voor voetgangers met de bijhorende lichten
  • Drukknop voor fietsers: men moet een zeer lange arm hebben of anders afstappen
  • Drukknop voor lichtenbediening voetgangers staat achter de hoek en kan men niet zien als men voor het verkeerslicht stopt.

Ik veronderstel dat je als fietser je hier als voetganger moet gedragen? Maar waarom staat er dan een drukknop voor fietslichten als er geen fietslichten staan?
En het groene licht moet volgens mij een groene pijl naar rechts zijn, als fietser zonder ervaring met dit kruispunt zou men kunnen denken “Groen, OK alles veilig”, wat niet het geval is. Je moet hier maar ruiken dat men de “voetgangerslichten” moet volgen.

Duidelijk?
Neen? Wel, voor mij ook niet.

In de andere richting is er een goede, duidelijke en veilige oversteekplaats:

Eendrachtstraat – R40 Vlaamsekaai

4 Responses to “Hoe raak ik aan de overkant? (1)”

  1. Frans Says:

    Einde fietspad, dus hier heeft de fietser altijd voorrang op alle motorrijtuigen links van hem. Eén van die gevaarlijke regels in de wegcode omdat geen kat die kent of toepast.

  2. 3S Says:

    Mijn interpretatie:

    Het is de bedoeling dat je gewoon rechtdoor fietsend mag oversteken, want er staat helemaal geen gebods- of verbodsbord, er is een opening gelaten in de middenberm, en de voorsorteringspijl op de rijbaan heeft geen betekenis voor fietsers.

    Er is dus geen verplichting om als voetganger over te steken (dat mag natuurlijk wel)..

    Ik meen dus dat dat de bedoeling was, MAAR het middeneiland is zeer verwarrend als verdrijvingsstrook gearceerd, waardoor je er niet over mag rijden… Je zou dus ter hoogte van het middeneiland even van je fiets moeten springen om de wegcode naar de letter te volgen…

    Zou dit een valstrik zijn om mensen te beboeten die niet alle details van de wegcode kennen?

    Je suggereert dat het niet veilig zou zijn om rechtdoor te fietsen met auto’s naast je die rechtsaf slaan.
    Maar dat is een probleem dat mogelijk is bij alle kruispunten. En hier heeft dat vooral te maken met die ontbrekende opstelstrook voor fietsers.

    Het is wraakroepend dat die fietsopstelstroken nog altijd niet standaard geschilderd worden op alle kruispunten. Nochtans kunnen ze dodehoekongevallen voorkomen.

    Gelukkig leert het Vlaams Gewest (traag) bij, want er zijn er sinds kort wel geschilderd op de Kortrijksesteenweg aan het kruispunt met de Burggravenlaan.

  3. Renaat Says:

    “Ik veronderstel dat je als fietser je hier als voetganger moet gedragen? ”

    Enkel als je afstapt en je dus voetganger wordt. Zolang je op de fiets zit hebben de tweekleurige voetgangersverkeerslichten geen enkele betekenis voor je als fietser.


  4. Bovenste foto:
    Gewoon rechtdoor fietsen – dacht ik eerst …
    Op Streetview blijkt dat een of andere verkeersclown een verdrijvingsvlak laten schilderen heeft op die doorsteek, ook op het zebrapad !
    (3de graads overtreding)
    Laat die weghalen, en je kan / mag rechtdoor fietsen.

    Afslaand verkeer moet voorrang verlenen.
    Er hoeft daar helemaal geen oversteekplaats voor aangebracht te zijn.

    Onderste foto:
    “In de andere richting is er een goede, duidelijke en veilige oversteekplaats:”
    Neen, er is daar NIETS.
    Anders gezegd: evenveel als op de bovenste foto.

    Dit is dus het huidige resultaat van “voorrang op fietspad” (Art 12.4bis van de wegcode) …

    Vlaanderen haalt de fietspaden en fietsoversteekplaatsen weg waar een fietspad een voorrangsweg dwarst, omdat gewest én fietsers die regel foutief interpreteren.
    Bij dubbelrichtingfietspaden leidt dat tot spookrijdende fietsers …


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: