Hoe raak ik aan de overkant? (2)

In deze reeks: waarnemingen van een fietser die zich afvraagt hoe hij aan de overkant moet raken.


Aflevering 2:

Deze keer trachten we Malem te bereiken vanaf de Drongensesteenweg. Dit is niet alleen belangrijk voor de bewoners van deze eilandwijk, maar Malem ligt ook op een doorgaande route voor fietsers, richting H. Dunantlaan en verder naar het zuiden van Gent.

Vier rijvakken oversteken zonder verkeerslichten, zelfs geen zebrapad:

N466 Drongensesteenweg – Malemstraat

Vanuit de andere richting gezien, dient de oversteek om van Malem naar Drongen, of naar het nieuwe fietspad naar de Bourgoyen te rijden.

Zo nu en dan stoppen de auto’s die stadinwaarts rijden. Waarom? Ze hebben een verkeerslicht dat op rood staat, maar als fietser kun je alleen maar gissen wanneer ze weer vertrekken.
Je kunt dan overwegen om twee van de vier rijstroken over te steken. Maar de andere twee rijstroken, staduitwaarts, hebben niets dat er ook maar op kan wijzen dat hier fietsers of voetgangers oversteken:

Malemstraat – N466 Drongensesteenweg

 

 

 

8 gedachten over “Hoe raak ik aan de overkant? (2)”

  1. Er zijn wel verkeerslichten, maar je moet raden op welke kleur ze staan want dat zien enkel de aanstormende of ongeduldig wachtende automobilisten. Wie vindt zo iets uit om fietsers en voetgangers letterlijk de stuipen op het lijf te jagen?
    Eigenlijk zou dit stuk Drongensesteenweg tot aan het Brughuizeken versmald moeten worden. Tot in de jaren zeventig was dit veruit de mooiste toegangsweg tot Gent, met dank aan Kieckepoost.

  2. Met de auto maak ik ook dikwijls gebruik van de Drongensesteenweg, je mag er maar 50 km/u rijden maar voor een meerderheid lijkt dit de minimum snelheid. Ee fietsstroken op de deze steenweg zijn een topic op zich.

  3. Het zonder meer aanleggen van een zebrapad op zo’n weg zou ook een bijzonder slecht idee zijn want een foutieve illusie van veiligheid te creëren.

    1. Klopt. Op de Drongensesteenweg verderop richting Drongen zijn er zo twee. Probeer daar maar eens over te geraken als voetganger, met of zonder fiets aan de hand. Idem voor de Rooigemlaan waar nog zebrapaden liggen zonder accentverlichting, onder meer in de bocht ter hoogte van de Appelstraat.

  4. De Drongensesteenweg daar is levensgevaarlijk. En dat aan de toegangspoort van dé fietsstad van Vlaanderen. Hier moet dringend iets aan gebeuren:
    1) snelheidsbeperking dmv goede signalisatie + aangepaste inrichting steenweg
    2) veilige fietsoversteek
    3) goed afgebakende fietspaden

    Ik denk dat we nog meer kabaal moeten maken.

  5. Vanaf de Rooigemlaan moet je langs de Drongensesteenweg 400 m (!) stappen tot de eerstvolgende oversteekplaats. Nochtans ligt het grootste stuk van dit traject (tot aan de Leie) in een woongebied.
    Dat deze vierbaansweg over deze lengte geen middenberm noch vluchtheuvel heeft, maakt het extra gevaarlijk. Met de nakende afwerking van de nieuwe woonwijk “Alsberghe-van Oost” is het onwaarschijnlijk dat de overheid niet snel ingrijpt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s