Home

Fietswinkel, net wat anders (2)

13 januari 2015

In deze reeks schrijven fietsers over de buitenbeentjes onder de fietswinkels.


Een fiets, dat is zo’n ding op twee wielen en met pedalen, ja?
Wel, de zaak die deze keer aan bod komt, gaat wat verder. Wil je in Gent indrukwekkende, mensaangedreven bolides bewonderen, dan ga je naar Fietser.be.
De zaak is niet zo zichtbaar op straat. Het enige waaraan het bedrijfje te vinden is, is het naambord op de gevel.

Lousbergskaai 33, Gent

Lousbergskaai 33, Gent

Ze noemen zichzelf geen fietswinkel, maar een “mobiliteitslab”. Zoek je een ecologische manier om je voort te bewegen, dan gaan ze met jou op zoek naar een oplossing. Het visitekaartje is en blijft de door hen ontwikkelde WAW: een velomobiel, die er bloedsnel uitziet, zelfs al staat hij stil.

eWAW

Een andere bijzonderheid is dat je er bijvoorbeeld je fiets kan laten ombouwen tot een elektrisch exemplaar, met een motor op de trapas. Dat het concept werkt, is duidelijk: op dit moment worden zowat 3 fietsen per week omgebouwd. Dat kan met een stads-, toer- of bakfiets, maar evengoed een vouwfiets, ligfiets, …

Inbouwen van een Bafang BBS01 motor

Inbouwen van een Bafang BBS01 motor

Hieronder een “specialleke”: een Airnimal Rhino waar zo’n Bafang motor ingebouwd is en een achterwiel met Rohloffnaaf. Daarachter staat hun paradepaardje: de WAW 4.0.

foto: Brecht Vandeputte

foto: Brecht Vandeputte

Niks lifestyle in dit geval, maar puur praktische oplossingen: gewone fietsen, elektrische exemplaren, trikes, velomobielen, bakfietsen (zelfs vouw-bakfietsen), grote transportfietsen, … als het maar mensaangedreven is en een oplossing kan bieden voor de mobiliteitsproblemen in onze dichtslibbende steden.

Montego transportfietsen (Fietser)

Montego transportfietsen (Fietser)

Wat daar ook kan – en waar veel nood aan is – is het onderhoud aan allerhande fietsen, van stokoude studentenfietsen tot dure, complexe exemplaren.

atelier Fietser

atelier Fietser

Dit is dus een andere aanpak, voor een ander publiek, dan bij Blanco. Hier primeert het praktische, wat betekent dat de oplossing soms in een onverwachte hoek kan liggen. Het is niet meteen een zaak waar je binnenstapt omdat je een nieuwe fiets nodig hebt, maar eerder omdat je een oplossing zoekt voor een transportprobleem. Zo zocht iemand een bakfiets, maar dan één die in een krappe ruimte gestald kan worden. Fietser kwam op de proppen met een vouwbakfiets.

Je kiest voor meer snelheid, maar kan moeilijk uit de voeten? Dan kan je daar terecht voor een ICE trike (daarvoor hoef je niet moeilijk uit de voeten te kunnen, natuurlijk).

Of de studente die kwam binnengewaaid: “mijn remmen werken bijna niet meer en er is een pedaal afgebroken, maar ik heb niet veel centen. Wat kunnen jullie doen?” Geen probleem: met een occasiepedaal en een nieuwe remkabel is alles opgelost. Ze kon natuurlijk ook naar de Fietskeuken gaan, maar niet iedereen ziet dat zitten.

34 Responses to “Fietswinkel, net wat anders (2)”

  1. Frans Says:

    Ooit zo’n peperdure fietsbolide gezien in de ondergrondse stallingen van het St-Pietersstation. Ik hoop dat de eigenaar die ook heeft teruggezien.🙂


  2. dar is een goed voorstel maar de eerste autofiets vind ik zeer gevaarlijk ge ziet ze niet en ze zijn er veel sneller dan je zelf fietst

    • Lodewijk Says:

      Die eerste foto is niet van een autofiets maar van een overdekte ligfiets, een velomobiel.

      Die is niet gevaarlijk want de buitenkant is niet van metaal en vangt een schok goed en veilig op. Een beetje zoals de plastiek van de nieuwste generatie autobumpers.

      De zichtbaarheid van een velomobiel is eigenlijk juist zeer hoog door zijn grotere oppervlakte en andere vorm dan een rechtopfiets.

      Door de vorm is de luchtweerstand lager dan een rechtopfiets of bukfiets/ligfiets, maar de uiteindelijke snelheid blijft afhankelijk van de kracht van de fietser zelf.
      Met een velomobiel is de snelheid vergelijkbaar met de snelheid van een geoefende voorovergebogen koersfietser (tussen 30 en 40 km/h). Een krachtige fietser kan in een velomobiel boven de 40 km/h (of zelfs 50 km/h) geraken maar enkel op lange rechte stukken (het duurt namelijk even om op te trekken).

      Ze mogen op het fietspad fietsen (driewielfiets en smaller dan 1 meter), maar meestal zie je ze rijden op de rijbaan of op jaagpaden langs de kanalen of andere autoluwe paden met weinig kruispunten.

      Op een uurtje fiets je met een stadsfiets 15 à 20 km, met een ligfiets of koersfiets 20 à 25 km en met een velomobiel 25 à 30 km.
      Op een traject met weinig kruispunten zullen de afstanden wat groter zijn op 1 uur tijd (ook onderling want luchtweerstand van bukfiets en velomobiel is lager dan stadsfiets) en uiteraard hoe krachtiger de beenspieren van de fietser hoe meer afstand die zal kunnen afleggen op een uur tijd.

      Maar je hoeft mij niet te geloven, het zelf ervaren door eens met een velomobiel te fietsen is veel beter.

    • Jozef Says:

      Fietsen zijn niet gevaarlijk, ook velomobielen niet. Auto’s zijn gevaarlijk!

    • JanG Says:

      “Zeer gevaarlijk”: betekent dat dan dat er al doden of zwaargewonden zijn, veroorzaakt door automobielen?

  3. JanG Says:

    Hmm, moet natuurlijk “velomobielen” zijn, anders is het nogal evident😉

  4. Lodewijk Says:

    Het leek inderdaad een lapsus van jou tijdens het typen.
    Maar ik vond het op die manier ook interessant, want zo werd het een ironische vraag. Je veinsde onwetendheid over de verkeersdoden (van automobiel of velomobiel), maar bedoelde het omgekeerde.🙂

    Een fiets mét veiligheidskooi errond is duidelijk gevaarlijker dan zonder, nietwaar?😉

  5. ChrisS Says:

    Wat sommige liggers uit hun benen halen ziet u hier: een selfmade filmpje over een S-pedelec versus ligfiets op de Eversteinlaan t.h.v. Wondelgem (Gent). Wie is er het snelst? Op 13 januari 2015.

    Al zou het verschil tussen een racefiets en een ligfiets in de praktijk niet zo groot zijn.

    • Frans Says:

      35km/h is nog altijd maar een derde van de gemiddelde snelheid waarmee het autoverkeer daarlangs raast over de R4. Een niet gescheiden fietsstrook naast een drukke vierbaansvak is pure horror. Amper 15 km noordwaarts is dit ondenkbaar: dat is het verschil tussen een zelfverklaarde fietsstad en een echt fietsland.

      • ChrisS Says:

        Nagel op de kop, Frans.
        Ik zal nog een filmpje posten over het traject dat daarvoor ligt, graag nog wat geduld.

        Sommigen denken dat ik de snelheid van die ligfietser viseer, maar dat is niet zo, integendeel! Voor mijn part mag hij aan 50 km/h scheuren.
        Ik wil vooral aantonen:

        • Onze fietsinfrastructuur sucks.
          Waarom zouden alle velomobielen (ook ligfietsers) voor een mooie tocht trekken naar NL?
          Ik hoor nog te veel mensen zeggen: ‘ik zou wel met de fiets willen naar het werk, maar ik vind het te gevaarlijk’.
        • Onze mindset is niet klaar voor milieuvriendelijke fietsmobielen in alle mogelijk vormen.
          Een maatschappij(structuur) zou dit moeten stimuleren.
          Neen, men gaat middeleeuws-defensief reageren: Gevaarlijk! (hoezo?) ’t Zijn bromfietsers! (allee gij) Godverdomsche wielertoeristen! (-> ribbels aanleggen op jaagpaden) En ga zo maar door. De media verspreidt het wel wel onder de bevolking met een simpel maar effectief middel: angst zaaien.
          Zelfs in NL zijn ze er niet over te spreken. Toch vreemd dat men wagens die +200 km/h kunnen halen eerder cool vindt en niet gevaarlijk.

        • Ons apenland is teveel gefocust op recreatief fietsen. Vlaanderen de 3de fietsregio van Europa? Mijn botten!
          Ik en zovele duizenden willen vooral zo snel mogelijk van A naar B om vanalles te kunnen doen. Functioneel fietsen. Evenveel recht als automobilisten. Daar is niks verkeerd aan, toch?

        Er moet serieus iets veranderen in onze geesten.


        • Wat me de voorbije week ook opviel: de laatste jaren komt wel meer in de media dat we meer moeten fietsen willen we de files wat inperken, daarnaast kwam ook bakken kritiek over de belabberde toestand/onbestaande van de fietsinfrastructuur.

          En wat hoorde ik de voorbije week: de brandstof is de laatste jaren nooit zo goedkoop geweest. Ik hoorde het zo vaak (vooral op radio) dat het wel een promotiestunt leek, alsof we bijna verplicht zijn allen massaal brandstof in te slaan en te verbranden. Er was zelfs een item waarin gemeld werd dat de brandstof goedkoop (hoezo goedkoop) gehouden werd om te concurreren tegen de “alternatieve of milieu vriendelijke” energie. Alsof ze willen dat binnen de kortste keren alles is opgebruikt, alsof het milieu er nu “eventjes” helemaal niet meer toe doet. Dat er eventjes helemaal geen files meer zijn en geen parkeerproblemen. Dat geen mens meer last heeft van de drukte, fijnstof, lawaai…

          Op mijn energiefactuur heeft jarenlang gestaan (of nog steeds) de goedkoopste energie is deze die je niet verbruikt. Zodus de goedkoopste auto is deze die ik niet (nodig) heb, de goedkoopste brandstof is deze die ik niet tank. Maar niet volgens de media, die over alles kritiek kan hebben, maar nooit zichzelf eens in vraag stelt.

          • ChrisS Says:

            De media

            De mediawereld is er i.d.d. een van slaafse perverse loosers. Onafhankelijke berichtgeving? (Nope.) Vrije meningsuiting? (Niet echt.) Zelfs veel fietsers en -verenigingen gaan daar jammer genoeg in mee. Men slikt het als zoete koek. Visionaire visie nul komma nul.

            Hoewel, visionair…

            Milieuvriendelijk vervoer kán. Een auto op perslucht. Een motor die vrijwel alles slikt (naar het schijnt hebben ze de uitvinder willen ‘kraken’).
            Qua energie is er een massa aan milieuvriendelijke uitvindingen (zie bvb. een filmpje over The Book of Synergy, hier de site.) Veel uitvindsels verdwijnen, door o.a. historische omwentelingen, maar ook door malafide boycots. Iedereen wéét dat de gevestigde energie-industrie zijn machtige belangen blijft uitspelen en op die manier veel goeds tegenhoudt.

            Waarom zouden er geen velomobielen of ‘gewone’ elektrische fietsen wijdverspreid mogen rijden aan pakweg 50 km/h? Niet omwille van de veiligheid he. Voor de auto heeft men ook snelwegen gebouwd, toch?
            Ze vormen een bedreiging. Voor de belangen in auto, olie, OV, enz. Miljoenen mensen zouden overstappen naar deze rijdende mirakeltjes die in veel meer verschijningsvormen en aan democratische prijzen zouden gemaakt worden. Een rámp… althans voor een paar miljardairs en alle andere slaafse belanghebbenden. Hebzucht. The same old song.

            ’t Milieu

            Milieumotieven hebben nu amper impact op mensen om de switch naar de fiets te maken. Mensen willen in de eerste plaats veilig, comfortabel, snel fietsen. Als dat niet kan, baat niks. Als beleid en infrastructuur zich nu eens daarnaar zouden richten…
            Milieu-argumenten komen erbij (én het is ook goed voor het milieu). Gezondheid en vooral kosten hebben wellicht een véél groter impact. Ik heb daar geen studies over geraadpleegd maar ik zal er niet ver naast zitten.
            De overheid moet eens stoppen met zeveren over milieu in hun promomateriaal als men geen degelijke infrastructuur kan aanbieden.
            Maar ook: stel dat men binnen 50 jaar met supermilieuvriendelijke auto’s kan rijden. Welke argumenten gaan fietsers nog aandragen? Voor de gezondheid?

            Conclusie

            Heren en Dames van ’t Beleid, kom eindelijk eens op voor de bevolking. Maak jullie holle slogans eens waar. Mensen zijn jullie leugens beu.
            Maak de baan letterlijk en figuurlijk vrij voor milieuvriendelijke gezondmakende velomobielen en fietsen in allerlei vormen.

          • Renaat Says:

            Over de auto op (gebakken) lucht: http://www.lowtechmagazine.be/2007/07/autos-op-gebakk.html

            Over elektrische auto’s (op zonne-energie): http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/levenscyclusanalyse-elektrische-auto.html

            http://www.lowtechmagazine.be/2008/01/groene-autos–1.html

            http://www.lowtechmagazine.be/2009/10/elektrische-autos-en-zonnepanelen.html

            http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html

            Behoorlijk duurzaam vervoer bestaat wel:
            http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/elektrische-velomobiel-tachtig-keer-zuiniger-dan-elektrische-auto.html

            maar trap niet in al die praatjes (meestal van fabrikanten of technologie-optimisten) over duurzame wagens. Het huidige verplaatsingsgedrag en het soort wagen dat we nu kennen (honderden kilo’s voor vervoer van vaak maar één persoon aan behoorlijk hoge snelheid) zal pas duurzaam worden als we over een overschot aan duurzaam geproduceerde energie beschikken. En het ziet er niet naar uit dat dat binnen de komende halve eeuw haalbaar is.

          • ChrisS Says:

            Dank je voor de links die dit in een breder perspectief plaatsen.

            Zelf heb ik even een testritje kunnen doen in een eWaw en heb een paar dagen een ICE trike gehuurd, waarmee ik o.a. het woon-werktraject heb uitgetest. Helaas is op mijn traject de fietsinfrastructuur dusdanig dat een ICE trike ongeschikt bleek, laat staan een velomobiel. Een tweewielerligfiets heb ik niet getest. Door een kwetsuur heb ik ‘moeten’ kiezen voor een S-Pedelec om het 2 x 33 km woon-werktraject in een haalbare tijd af te leggen (ca. 3 u onderweg voor 66 km, door de vele obstakels) + voor gebruik voor vele andere ritten als wagenvervanger (boodschappen, bezoeken, …). Misschien komt er later nog een ‘zuivere’ race- of ligfiets bij, we zien wel.
            Maar ik blijf het spijtig vinden dat men S-Pedelecs in het verdomhoekje van bromfietsers wil duwen. Met denkfouten en alover angstzaaierij. Een burger probeert goed te doen en wat krijgt hij in de plaats? Een pak straf – door een primitief-defensief reageren.

  6. JanG Says:

    @ChrisS: het is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar ik heb ondervonden dat je je route aanpast naargelang het voertuig dat je kiest. Als ik bijvoorbeeld van één kant van Gent naar de andere kant moet, zal de route met de velomobiel helemaal anders lopen dan met de “bukker”. De voorkeur gaat voor de velomobiel naar wegen waar de snelheid kan aangehouden worden, zelfs al betekent dat een eindje om. Zo zal ik met de velomobiel al snel de R40 volgen en met de toerfiets dwars door de stad rijden.

    • Lodewijk Says:

      Ik heb eigenlijk dezelfde ervaring.

      Naargelang het type fiets ga je bepaalde fietspaden vermijden.

      Maar een velomobiel is een driewieler en die mogen het fietspad volgen, maar moeten het niet.

      Daardoor heb je een aantal straten die toch nog geschikt blijven als snelle fietsroute als er niet teveel autoverkeer is.

      Het valt me op dat de wegbeheerder in Vlaanderen de straat soms lijkt aan te leggen alsof je onderweg van vervoersmiddel kan veranderen.
      Van voetganger naar fiets naar bus naar auto (hé dat lijkt wel het STOP-principe) en dat in willekeurige volgorde voor een willekeurig deel van de straat.

      Zo ben ik het volgende al tegengekomen:
      Fietspad wordt zebrapad.
      Fietspad wordt busbaan.
      Voetpad/fietspad wordt enkel fietspad of enkel voetpad.
      Fietspad wordt enkel rijbaan.
      Voetpad/fietspad wordt enkel rijbaan.

      De “Transformers” in realiteit dus😉

      • ChrisS Says:

        Ha! Dat laatste vind ik goed geduid.
        Zelf fietste ik eens bij slecht weer in het donker hier op de John F. Kennedylaan. Ik had door slechte zichtbaarheid het verbodsteken voor fietsers niet gezien. Ik kwam dan wat verder hier terecht, levensgevaarlijk. Ik had geluk dat een hoffelijke truckchauffeur zelfs daar stopte omdat hij dacht dat ik rechtdoor ging rijden. Pas toen zag ik dat er iets niet pluis was, want verder rijden kon echt niet.

    • ChrisS Says:

      Ik kan daar zeker in komen. Ik heb de routes allemaal uitgezocht hoor. Weken, maanden ben ik ermee bezig geweest. Het lukte echt niet. Temeer dat ik ook redelijk wat in de stad moe(s)t fietsen. Ik ben zeer ontgoocheld over het verschil tussen wat een overheid ons soms voorhoudt en de realiteit op de baan. Een mens kan er met zijn logisch verstand soms niet bij, het hart kan niet anders dan bloeden.
      Ik blijf ligfietsen en velomobielen zeer genegen. Ik wil zeker niet een discussie voeren over ‘bukkers’ en ‘liggers’. (Ik heb trouwens zelf een ideaalbeeld over een ‘fietsmobiel’.) Ik wil eerder zeggen: beleid, wetgeving, infrastructuur zijn nu eerder belemmerende factoren dan bevorderende. En dat doet me soms heel wat pijn.

      • Lodewijk Says:

        Helaas kan ik deze pijnlijke conclusie alleen maar beamen. Heel wat fietsroutes in Vlaanderen hebben op een bepaald deel ervan zo’n belemmerende fietsinfrastructuur dat eigenlijk geen enkele fietsvorm mogelijk is zonder hoge risico’s te ondergaan.

        Ik heb zelf ondervonden hoe belemmerend een ontoereikend fietspad (N17 Dendermonde-Willebroek) of een ontbrekend fietspad (N2 Leuven-Brussel tussen Nossegem en Sint-Stevens-Woluwe) kan zijn voor een fietsroute. Tenzij je bereid bent om enkele kilometers extra om te fietsen of een smal 2-richtingsfietspad te gebruiken (bij N17 ligt het er vlak naast, bij N2 een kilometer verder).

        • Renaat Says:

          Ook als ik ergens naar toe moet met de fiets waar ik nog nooit geweest ben (soms ver buiten Antwerpen) moet ik telkens tot mijn teleurstelling (maar ondertussen zeker niet meer tot mijn verbazing) vaststellen dat het slecht uitzonderlijk mogelijk is om een lange functionele fietstocht te maken zonder ergens een rampzalige situatie tegen te komen. Enkel als je het geluk hebt dat je begin en eindpunt toevallig ligt langsheen dezelfde weg met een goed fietspad, waterweg met goed jaagpad, fietssnelweg kan men behoorlijke afstanden veilig, comfortabel en snel afleggen.

      • Renaat Says:

        Ik ben nu aan het worstelen met een vraag van een firma die graag willen weten hoe er vanuit de vier windrichtingen veilig en comfortabel (dat vroegen ze niet, maar daar ga ik toch vanuit) met de fiets op hun werkplek in Antwerpen kan geraakt worden.

        Eigenlijk is dit een subliem eenvoudige test van een fietsbeleid. Lukt dit of niet? En niettegenstaande mijn behoorlijk kennis van Antwerpen moet ik tot de vaststelling komen dat het eigenlijk een onmogelijke opdracht is om vanuit de vier windrichtingen veilig, vlot en comfortabel tot in het centrum van Antwerpen te geraken. In Gent lijkt iets soortgelijks aan de hand.

        • JanG Says:

          Het lijkt er sterk op dat op vele niveaus bij beleidsmakers de fiets nog altijd als iets recreatiefs beschouwd wordt. Hoe kun je anders verklaren dat bijvoorbeeld het “fietspad” langs een druk gebruikte baan als Dendermonde-Willebroek er zo erbarmelijk bij ligt? Onlangs bij een lange afstands verplaatsing (Gent-Leuven) volgde ik de fietsroute van Sint-Amands naar Puurs. Die volgt de spoorlijn, maar dan wel soms links, soms rechts, soms met stevige barrières, soms een eindje zonder fietspad of zelfs zonder pad tout court… Hoe een overheid al dergelijke zaken kan laten gebeuren en tegelijk verkondigen dat we massaal de fiets moeten gebruiken, dat is me een raadsel. Waar er wel werk van gemaakt wordt, is dat vermoedelijk telkens met een klassieke stadsfiets voor ogen. Hoe dikwijls denk ik niet: “kom hier maar eens met je kinderkar langs”. Met een ligfiets is het dan ook al moeilijk en met een velomobiel al helemaal.


          • “Het lijkt er sterk op dat op vele niveaus bij beleidsmakers de fiets nog altijd als iets recreatiefs beschouwd wordt.”
            Hoelang is het alweer geleden dat er in het Vlaams parlement gestemd werd om de fiets als volwaardig transportmiddel te beschouwen?

            Ondanks dat ikzelf, voor 99% van de ritten, met een ligfiets de weg opga denk ik nooit waarom zijn de fietswegen niet aan ligfietsen aangepast. Maar steeds: waarom vergeten ze steeds weer de weg aan te leggen voor fietsen met fietskarren, bakfietsen (zowel 2 als 3 wielers) en tandems. Als ze met deze fietsen rekening houden zijn de ligfietsers ook al een heel eind geholpen, of zelfs helemaal uit de problemen.
            Want wat is nu eigenlijk het verschil tussen een 2-wielige ligfiets en bvb een Gazelle bakfiets op 2 wielen? Of wat is het verschil tussen een 3-wielige bakfiets en een 3-wielige open ligfiets (velomobielen zijn ietsje anders wegens meestal nog langer)?

          • ChrisS Says:

            Dit is zo juist!
            Ik zit me ook dikwijls af te vragen: hoe komt een bakfiets, een mindervalidenwagen, een fietskar, laat staan een velomobiel hier en daar en daar door?
            Onlangs reed ik met twee fietstassen. Botste ik toch wel met één fietstas tegen een van die godverdomsche metalen staanders zeker. Ik kon gelukkig mijn evenwicht bewaren maar ik was pissed off. Had ik een slijpschijf mee, dan…
            Een maand geleden zag ik 5 oudere fietsers daar allemaal afstappen wegens te gevaarlijk om ertussen te laveren.

            Voor mij is het duidelijk aan het worden: de ganse groene velomobiliteit is een groot gevaar voor de auto- en olie-industrie, zelfs voor het OV. Én dus ook voor de beleidsmakers die ermee meeheulen. Dit kan men aflezen aan heel wat feiten: inadekwate infrastructuur, mangelhaft fietsbeleid, wetgeving als beschimmelde kaas met gaatjes, tegenwerken van zaken als S-Pedelecs, te weinig incentives, foutieve stimuli.

            Een voorstel tussendoor. Na het verbod op tabaksreclame is het tijd voor… verbod op autoreclame. Een auto is de facto een killer (vervuiling, dieren) en een potentieel moordwapen vanaf men er de baan mee opgaat. Die belachelijke macho-auto-reclame: weg ermee!

            Laten we een kat een kat noemen. Als ik een beetje velomobiel met e-ondersteuning wil (bvb. een Orca of een Hase), kost me dit een slordige 10.000 EUR. Dit door o.a. de kleinschalige productie. Gelukkig bestààn die handvol technische bekwame idealisten natuurlijk. Waarom worden deze initiatieven niet ondersteund? Waarom wordt een velomobiel niet gepromoot? (Persoonlijk zou ik nooit een velomobiel kopen zonder trapondersteuning tot 45 km/h, soit.)

            Ja, er bestaat wel km-vergoeding voor fietsen woon-werkverkeer als incentive. Maar als men voor S-Pedelecs de mensen nog eens zal doen betalen met een bijkomende verzekering (en wat nadien: rijtaks?), waar zit dan nog de incentive? Bovendien zal die km-vergoeding wellicht vervallen als dit soort fiets bekeken wordt als bromfiets. Dit geldt ook voor velomobielen met een +25 km/h ondersteuning.
            Als dat erdoor komt, hang ik mijn S-Pedelec aan de haak en kan ‘het anti-beleid’ de pot op.
            Ik begrijp niet dat zoveel mensen alles klakkeloos aannemen, incluis organisaties als Fietsersbonden, Fietsraden enz. Er staat een ganse groene mobiliteitstoekomst te trappelen van ongeduld… maar deze staat nu op het spel, men wil deze van bovenaf fnuiken. Beseffen we dit voldoende? Gaan we dit toelaten?

          • ChrisS Says:

            Sorry, link was niet html-correct, hier juist:
            een van die godverdomsche metalen staanders

          • Renaat Says:

            ChrisS,

            “Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. ”

            Al heb ik soms de indruk dat enkel de combinatie van domheid en onwil sommige situaties kan verklaren.

  7. JanG Says:

    “Godverdomsche metalen staanders”: dat punt is op de dag dat het bultje verscheen, integraal met link naar het bericht, doorgestuurd op meldpuntfietspaden.be. Tot op heden kreeg ik er geen reactie op. Mochten de hindernissen plots op miraculeuze manier verdwijnen, dan mag een getuige het ook altijd laten weten.

    • ChrisS Says:

      Alvast bedankt om het te melden, ik heb het vandaag ook gedaan, ’t is mij strontebeu. Dat fietsmeldpunt heeft een groot manco: niemand kan zien op welke locaties, waarover, door hoeveel mensen iets gemeld is, laat staan een reactie erop (opgelost? onontvankelijk? enz). Een bestuur zou dit toch mooi op een google map kunnen intekenen? Nu meldt een fietser een manco en voor de rest tast men als een blinde mol in het zwarte meldpuntgat.
      Ik houd het in de gaten.

  8. Renaat Says:

    Voorbeelden van meldingen die gedaan werden met het meldpunt Fietspaden of het meldpunt wegen (dus de meldpunten van de Vlaamse overheid) en waar je na lange tijd geen reactie op kreeg mogen naar mij worden doorgespeeld met de aard van de melding, de datum van melding en de datum dat er nog geen antwoord was en – indien geweten – de wegbeheerder.

    Als ik niet overspoeld wordt met mailtjes, dan bezorg ik die gegevens mee aan de ombudsdienst. (Aanbod geld maar tot half februari, dan zend ik mijn lijst door.)

    Verzenden mag naar renaat.van.hoof1 at telenet punt be


Geef een reactie

