Home

Hoe raak ik aan de overkant? (4)

16 januari 2015

In deze reeks: waarnemingen van een fietser die zich afvraagt hoe hij aan de overkant moet raken.


Aflevering 4:

Deze maal tracht ik de Kortrijksesteenweg (N43) over te steken, komend van AZ Maria-Middelares, om richting de Sterre te rijden. Deze maal heb ik mijn fietskar bij (de fiets is voor mij een transportmiddel, dus ook voor boodschappen).

Ik maak eerst gebruik van het veilig afgescheiden tweerichtingsfietspad tot het einde, waar ik wil oversteken.

Kortrijksesteenweg N43 – Maaltebruggestraat

Eerst moet ik de tramsporen oversteken, terwijl mijn zicht naar links op van achter de bocht aanstormende trams belemmerd is door een reclamebord…

korterijksesteenweg

[Correctie]
Er is verderop aan het kruispunt met de Maaltebruggestraat een doorsteek voor voertuigen door de middenberm maar een niet-assertieve fietser steekt liever over op een beschermde oversteekplaats.
[Einde correctie]

Er is wel een oversteekplaats voor voetgangers, maar deze vluchtheuvel is echter een flinke hindernis voor wie met een fietskar, bakfiets, driewieler… moet maneuvreren, op of naast de fiets.

(Nvdr: zo’n bochtig slalomparcours kan zelfs gevaarlijk zijn, als je daardoor op het einde van je oversteek traag moet rijden en dus minder tijd hebt om aanstormende auto’s voor te zijn. Gelukkig is het hier niet verboden op het knopje van de voetgangerslichten te duwen, ook als je als fietser wilt oversteken).

Kortrijksesteenweg N43

korterijksesteenweg

Vanaf daar is er een goed stukje fietspad tot de Sterre:

Kortrijksesteenweg N43 – Jockeystraat

 

Nu moet je niet antwoorden dat ik maar ter hoogte van AZ Maria-Middelares de N43 had moeten oversteken.
Ik fiets immers nooit op een moordstrookje zoals op de Maaltebrug als er aan de andere kant een breed, veilig, comfortabel tweerichtingsfietspad is…

2 Responses to “Hoe raak ik aan de overkant? (4)”

  1. Renaat Says:

    “terwijl mijn zicht naar links op van achter de bocht aanstormende trams belemmerd is door een reclamebord…”

    En daarin is ook weer het verschil te zien tussen echt doordacht ontwerpen en het meeste Vlaamse – Belgische ontwerp.

    “Gelukkig is het hier niet verboden op het knopje van de voetgangerslichten te duwen als je als fietser wilt oversteken”

    En dat levert weer een mooi staaltje Vlaamse Kafka op. Als je van de fiets afstapt, dan wordt je voetganger en ben je verplicht op het knopje te drukken en te wachten tot het groen wordt. Blijf je op de fiets zitten, dan mag je ook gebruik maken van het zebrapad al moeten automobilisten je er geen voorrang geven. Maar dit zebrapad is geregeld met lichten. Voetgangerslichten hebben echter geen enkele betekenis voor fietsers. M.a.w. als je op de fiets blijft dan mag je daar altijd en overal oversteken, maar geniet je er geen voorrang.

  2. Frans Says:

    Het mag al een wonder heten dat daar een oversteekplaats is. Jarenlang was dat helemaal niet zo. En het (eventueel) antwoord van de overheid laat zich raden: er komt een fietsbrug verderop op de as van de oude spoorwegbedding.


Geef een reactie

