Home

Mobiliteitsplan Gent: uitkijken naar 2030

18 januari 2015

Deze week een reeks over het ontwerp-Mobiliteitsplan Gent. Aflevering 1:


Gent, een stad met ambitie?
Met het nieuwe mobiliteitsplan durft de stad in ieder geval haar nek uitsteken en concreet maken welke modal split (= verdeling in het gebruik van de verschillende vervoersmiddelen) ze wil bereiken tegen 2030:

modal shift MP Gent

35% fietsers lijkt beperkt qua ambitieniveau, maar het gaat hier wel over Gent én deelgemeenten. Als we enkel spreken over het gebied binnen de R40, dan hoop ik toch eerder in de richting van 50% fietsers.
Fijn ook om vast te stellen dat het aandeel personenwagens moet gehalveerd zijn tegen 2030. Hoewel, 2030, dan zijn mijn kleuter van 3 en mijn baby van 10 maand bijna fin-de-middelbare-school-carrière… Ga ik ze ooit alleen naar school durven laten fietsen?

Maar goed, Rome werd ook niet gebouwd op één dag, en intussen kijken we uit naar die heugelijke dag in 2025, wanneer er meer fietsers dan auto’s door Gent zullen rijden.

Het mobiliteitsplan, een dik pak. Ik begon het plan te lezen, door te bladeren tot het einde, nog eens terug richting begin, maar vond niet wat ik zocht: namelijk een concreet fietsplan. Blijkt dat dat er gewoon nog niet is. Er is wel een fietsroutenetwerkkaart, met een logisch opgebouwd netwerk. Niet alleen verbindingen naar het centrum – nee, niet alle fietsers moeten altijd naar het centrum – maar ook verbindingen tussen de deelgemeenten én buurgemeenten. Maar waar komen de nieuwe fietsbruggen en -tunnels? Wie neemt initiatief? Wat is de timing en wat zijn de budgetten? Wat komt er in de actietabel van de komende jaren?

stadsregionaal fietsnetwerk

 

Ontbreekt nog in het plan: de fietstoets.
Concreet betekent de fietstoets dat er bij elke steen die in Gent wordt verlegd, er wordt nagegaan of er kansen zijn om iets voor de fiets te verbeteren. Dit gaat over het verlagen van een boordsteen tot de realisatie van een volwaardig fietspad of bijkomende fietsenstallingen. Niet enkel het Mobiliteitsbedrijf, maar àlle Gentse administraties moeten dit principe toepassen: Stedenbouw, Groendienst, Haven…

Dit plan is een stap richting duurzame mobiliteit. Een logische stap en eigenlijk kon de stad niet anders – Gent kan écht geen extra auto’s meer aan en de bewoners schreeuwen om meer levenskwaliteit en minder auto’s. Een plan met een lager ambitieniveau afleveren zou gewoon niet gekund hebben – zelfs de oppositie zei al dat ze dit plan misschien niet ging afkeuren…
Hm, had de lat dan toch niet beter wat hoger gelegen?

Morgen gaan we wat concreter, en bekijken we de fietsassen binnen het gebied van de R40.

4 Responses to “Mobiliteitsplan Gent: uitkijken naar 2030”

  1. Frans Says:

    Sorry maar dat tweede plan (stadsregionaal fietsnetwerk) vind ik ronduit kinderachtig. Wat heeft een fietser aan een “stadspoort”? Alleen maar om aan te duiden dat het verder ligt dan de huidige fietsvijandige Heuvel, St-Lievens-, Dam- en Muidepoort?
    “Randstedelijke schil”? Ook grappig: de manier waarop “economische attractiepolen” zijn aangeduid. Gent ligt toch elders dan op een tekentafel.

  2. Renaat Says:

    De bedoeling van een mobiliteitsplan is het creëren van een beleidskader. Daarbij is het mijn inziens wel nuttig om de doelstellingen relatief concreet in cijfers te gieten (dat gebeurt vaak niet) en moet het dus zeker meer zijn dan een visietekst. Uit een beleidsplan moet ook op te maken zijn aan wat er gewerkt gaat worden.

    Het is echter niet de bedoeling van een mobiliteitsplan om heel concreet te gaan. Een mobiliteitsplan dat ook concreet zegt waar ze welke brug wenst aan te leggen, waar er fietspaden moeten komen, wie er wat moet bekostigen, … is eigenlijk ‘doorgeschoten’.

    Niet dat het niet belangrijk is om uiteindelijk zeer concreet te gaan (anders schiet zo’n plan natuurlijk haar doel voorbij), maar die concretisering hoeft geen (of mag zelf niet) deel uitmaken van het mobiliteitsplan.

    Vergelijk het met een ruimtelijk structuurplan waarin het ook absoluut niet de bedoeling is om concreet te zeggen welk gebouw en waar moet komen, tegen wanneer en wie het moet bouwen.

    • Renaat Says:

      Ter verduidelijking:

      “Artikel 17

      §2. Het richtinggevende deel van het gemeentelijk mobiliteitsplan omvat ten minste:

      1° een beschrijving van de gewenste lokale mobiliteitsontwikkeling;
      2° de operationele doelstellingen betreffende de lokale mobiliteitsontwikkeling;
      3° een actieplan, uitgewerkt in hoofdlijnen, dat bestaat in de maatregelen, middelen, termijnen,
      en de prioriteiten die daarbij gelden, en, in voorkomend geval, een lijst met punten waarvoor overleg
      en samenwerking met naburige gemeenten wenselijk zijn.”

      En het zit hem dus helemaal in het woordje ‘hoofdlijnen’.

      Meer informatie: http://www.mobielvlaanderen.be/overheden/mobplan.php

  3. Michael Says:

    Of met een mooie quote van Joel Barker:

    Vision without action is merely a dream.
    Action without vision just passes the time.
    Vision with action can change the world.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: