Home

Eindelijk echte fietspaden op de Antwerpsesteenweg?

7 februari 2015

De website van AWV kondigt dinsdag (10/2) een infovergadering aan:

Heraanleg Antwerpsesteenweg N70a in Sint-Amandsberg

De heraanleg van de Antwerpsesteenweg tussen het Antwerpenplein en de Visitatiestraat start in maart 2015. Het Agentschap Wegen en Verkeer staat samen met de stad Gent in voor de werken, die ongeveer 9 maanden zullen duren.

Wat houdt de heraanleg in?

De Antwerpsesteenweg tussen het Antwerpenplein en de Visitatiestraat wordt van gevel tot gevel heraangelegd. Er komen langs beide zijden van de weg veilige, comfortabele fiets- en voetpaden. Daarnaast investeren de partners in nieuwe parkeerstroken en een nieuw wegdek. De busbaan tussen de Pilorijnstraat en het Antwerpenplein blijft behouden.

Infovergadering

Infomomenten worden georganiseerd om de betrokken burgers en bedrijven zo goed mogelijk in te lichten. Hier gaan we dieper in op de uitvoering van de werken, fasering, timing en welke maatregelen we willen nemen om de hinder zo veel mogelijk te beperken. Er is ook voldoende tijd voorzien om eventuele vragen te stellen. De infovergadering is gepland op:

  • dinsdag 10 februari om 20.00u in het Lokaal Dienstencentrum Wibier, Antwerpsesteenweg 768 in Sint-Amandsberg. 

De website van de Stad geeft wat meer detail:

Tussen de Visitatiestraat en het Antwerpenplein komen er verhoogde, brede fietspaden langs beide zijden van de weg. Tussen de Pilorijnstraat en het Antwerpenplein komt een stukje dubbelrichtingsfietspad. Daar blijft de busbaan behouden, maar verdwijnt er één rijstrook. Zo is er voldoende ruimte voor parkeerplaatsen en comfortabele fietspaden.


Antwerpsesteenweg (N70a)

De ontwerpplannen zijn een reuzenstap vooruit, vergeleken met de huidige moordstrookjes, waar de fietsers in de gevaarlijke zone, geplakt tussen openslaande autoportieren en voorbijrijdend snel en zwaar verkeer moeten fietsen.
In 2009 hadden we trouwens nog een dodelijk fietsongeval te betreuren verderop op deze weg. (Dat gedeelte wordt helaas nog niet aangepakt.)

Antwerpsesteenweg (N70a)

Er is tegenkanting door, je weet wel, verlies van parkeerplaatsen. Anderzijds: handelaars zullen door de beperking van de parkeerduur verlost zijn van langparkeerders overdag. En de bewoners krijgen in de onmiddellijke omgeving extra bewonersplaatsen.

Maar het belangrijkste: de plaatselijke handelaars hebben op termijn vooral veel te winnen door fietsende klanten aan te trekken, die volgens onderzoek vaker terugkomen en daardoor zelfs meer uitgeven.
Als mensen zoals nu van hun fiets worden gejaagd, kunnen ze immers met de auto evengoed tot in Lochristi doorrijden.

Antwerpsesteenweg (N70a), 27dec08 11u24

image001

Antwerpsesteenweg (N70a)

En dan onze minpunten bij de plannen:
Jammer dat ook hier de fietspaden, in klinkers, minder vlak zullen zijn dan het asfalt van de autorijbaan.
En wij vinden dat het fietspad – voldoende breed – overal achter de parkeerstrook had moeten lopen. Als bescherming tegen rijdende, maar ook tegen foutparkerende auto’s.

Maar hoe dan ook een grote verbetering.

En nu nog de Evergemsesteenweg (stadsweg).

En …?

7 Responses to “Eindelijk echte fietspaden op de Antwerpsesteenweg?”

  1. Renaat Says:

    Als de overheid over ‘brede fietspaden’ spreekt, dan vraag ik me af wat ze willen zeggen. In Antwerpen worden fietspaden van 1,75 m en soms zelf fietspaden van 1,50 meter als ‘brede fietspaden’ bestempeld omdat er daarvoor slechts een strookje van een metertje lag.
    Als er geen extreem goede reden voor is (en eigenlijk is die er uiterst zelden), dan is het gebruik van klinkers totaal niet meer van de tijd.
    Als fietspaden achter parkeerstroken lopen (wat inderdaad op zich een goede zaak is), dan dient men wel voldoende ruim voor het kruispunt het parkeren te doen ophouden en de fietsers in het zicht te brengen.

  2. winfriedhuba Says:

    In 2003 heeft het studiebureau van de leefbaarheidsstudie voorgesteld de Antwerpse Steenweg te knippen bij het Oud Gemeentehuis van Sint Amandsberg. Het doorgaand verkeer moet eigenlijk naar de Land Van Waaslaan.
    10 jaar later enkel wat cosmetische aanpassingen.
    Helaas komen bij dat Gemeentehuis geen voorzieningen voor fietsers om links de Visitatiestraat in te slaan. Enkel een zacht bochtje om de snelheid van het gemotoriseerde verkeer wat af te remmen.

  3. Hilde Says:

    Ik kijk al uit naar hoe het (fiets)verkeer langs en rond de werf zal geleid worden.

    • Hilde Says:

      Ik heb gemerkt dat het voor fietsers heel moeilijk is om staduitwaarts op een legale manier de straten ten noorden van de Antwerpsesteenweg te bereiken. Fietsers worden ook de Land van Waaslaan opgestuurd en dan aan de Azaleastraat kan je linksaf. Maar als je in de Halvemaanstraat, of Spijkstraat moet zijn, hoe doe je het dan? Het is een hele omweg. Ik heb een oplossing gevonden, maar die is niet aangeduid in de signalisatie. (via E. Van Arenbergstraat, R. Warnefordstraat en F. Benthuysstraat en dan afstappen en oversteken naar de Halvemaanstraat).
      Stadinwaarts valt mee. Je kan de Spijkstraat tot het einde volgen en dan de Kogelstraat nemen. Dan afstappen en over het voetpad naar de bushaltes. Het voetpad begint daar echter al behoorlijk af te brokkelen! Jammer dat er geen doorgang is gemaakt in het laatste stukje Spijkstraat naar de NMBS-parking!
      Weet iemand waar ik hierover best een melding kan doen?

      • Hubert Says:

        Mobiliteit Gent !!! Infrabel is eigenaar, maar de vraag moet van “stad” komen wat logisch is .Dit punt tracht ik namens FB al 4 jaar aan de man(vrouw) te brengen oa. in aansluitroutes naar project oude dokken .(klankbordgroep oude dokken) En destijds ook verwezen naar de komende werken aan Antwerpse steenweg ,Jammer genoeg zonder gevolg .


      • Om vanuit de Gentbruggestraat in de Halvemaanstraat/Spijkstraat te geraken fiets ik via de Rozebroeken, Rozebroekslag, Rozebroekstraat, Achterstraat, dan te voet oversteken naar Joseph Gerardstraat.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: