Home

Bilk

9 februari 2015

Volgens het Groot Woordenboek Der Nederlandsche Taal is bilk

een mannelijk zelfstandig naamwoord `dat inzonderheid in West-Vlaanderen inheemsch is; bij DE BO [1873] verklaard met ”beluik voor beesten, bocht, omsloten weide, omheind perk”’.

Zo, daarmee weten we tenminste waar nieuwe straatnamen zoals Biesbilkstraat, Liefbilkstraat, Bloembilkstraat en Meulenbilkpad vandaan komen. Een Korenveldstraat is er ook, maar ik vermoed dat u al weet wat een korenveld is. Alles wijst erop dat de plaats waar het woonproject RieteDries verrijst, tussen de Morekstraat en de Westergemstraat in Wondelgem, vroeger erg landelijk was. Laat ons eens kijken naar wat er nu van gemaakt wordt.

Op papier en op het bord ter plaatse ziet het er allemaal zeer mooi uit.

25jan15, 15u15, Biesbilkpad

25jan15, 15u15, Biesbilkpad

Zoals je in een moderne woonwijk zou verwachten is er geen plaats voor doorgaand autoverkeer: op die manier is RieteDries een klein lobje in het Gentse lobbenplan. Actieve weggebruikers vinden een aantal paden en paadjes om overal naartoe te kunnen. Als het alleen om lokale fietsers gaat zijn paadjes met gemengd verkeer best te doen, als er doorgaand fietsverkeer is kan meer afscheiding en een grotere wegbreedte nodig zijn. Ik heb geen goed zicht op het fietsverkeer in die buurt, maar het lijkt me dat de wijk toch gedeeltelijk als alternatief kan dienen voor de Morekstraat. Zo druk als fietsas Coupure zal het wel nooit worden.

Goed, weg van de plannen en kijken naar de uitwerking. Die is niet in één woord samen te vatten. Wel in twee woorden: afschuwelijk knoeiwerk. Het is niet te doen om alle fouten op te sommen. Een statistiekje: van de in totaal 12 aansluitpunten zijn er drie in orde. Omdat we positief ingesteld zijn is hier een voorbeeldje:

25jan15, 15u24, Korenveldstraat

25jan15, 15u24, Korenveldstraat

De andere twee mag je zelf zoeken.

De overblijvende negen kruis- en aansluitpunten zijn zo slecht dat ze moeten opnieuw aangelegd worden voor ze bruikbaar zijn. Er zijn nog een paar punten niet afgewerkt: die heb ik niet meegeteld. Zo loopt het Appelterrepad voorlopig dood, maar je mag vermoeden dat dit wordt doorgetrokken zodra er een betere plaats voor het woonwagenveld gevonden is.

Een paar voorbeelden.

We beginnen in het midden, met de kruising tussen de twee centrale paden. Fietsers mogen hier blijkbaar alleen rechtdoor rijden.
Wie wil afslaan moet in elk geval de weg af, want afgeronde hoeken zijn niet voorzien. Gegarandeerd heb je hier bij regenweer vier modderpoelen naast de kruising. Om zeker te zijn dat je niet op de weg blijft rijden, staan er dan ook nog eens paaltjes op het kruispunt, nog wel op een plaats waar toch al geen auto’s kunnen komen.

 25jan15, 15u20, kruispunt  Biesbilkpad en Appelterrepad

25jan15, 15u20, kruispunt Biesbilkpad en Appelterrepad

Maar het kan natuurlijk erger.

Zo is men blijkbaar vergeten dat er wel eens iemand van het Biesbilkpad naar het Maarkpad zou kunnen willen gaan. Mocht je het wel willen: op de foto zie je het Biesbilkpad op de voorgrond en het Maarkpad op de achtergrond. Je kan niet zeggen dat die overgang niet gebruikt wordt: je ziet het olifantenpaadje al ontstaan.

25jan15, 15u36, Biesbilkpad

25jan15, 15u36, Biesbilkpad

Maar het kan natuurlijk nog erger.

Het Biesbilkpad loopt grotendeels naast de Biesbilkstraat. Nu kan je met de auto wel vanuit de straat naar de zijstraten maar voor fietsers is zoiets niet voorzien. Deze keer moet je niet alleen gras, maar ook een opstaande stoeprand voorbij.

 25jan15, 15u22, kruispunt  Biesbilkpad en Holmerestraat

25jan15, 15u22, kruispunt Biesbilkpad en Holmerestraat

Maar het kan natuurlijk nog erger.

Als je erg goed kijkt naar de volgende foto dan zie je dat er een doorgangetje is naar links. Dat is de aansluiting van het Appelterrepad met de Fabriekstraat.

25jan15, 15u16, Appelterrepad.

25jan15, 15u16, Appelterrepad

Maar het kan natuurlijk nog erger.

Dit is het begin van het Appelterrepad. Ook hier is geen commentaar nodig.

25jan15, 15u36, Appelterrepad

25jan15, 15u36, Appelterrepad

Zucht.

14 Responses to “Bilk”

  1. winfriedhuba Says:

    Dit lijk wel Sofia, de Bulgaarse hoofdstad:
    de volgende nieuws-reportage gaat over met veel geld aangelegde fietspaden . . . op de stoep i.p.v. op straat.
    Met het roze hemd ene René Boesten, Hollandse controleur, met de lichtblauwe jas de ambtenaar die beweert dat er geen fouten gemaakt zijn. De anderen zijn dappere fietsers.
    http://btvnovinite.bg/video/videos/tazi-sutrin/kak-se-dvizhim-v-sofija-s-kolelo-.html
    (eerst even kijken naar niet weg te klikken reclame)


  2. Erg.
    Voor ’t zelfde geld kan je ’t ook ineens goed doen.
    Waarom verbodsborden + uitzonderingsborden ???
    D10 en klaar …

    • Renaat Says:

      Een D10 geldt slechts voor een deel van de openbare weg. Als je een bord wenst te plaatsen voor de gehele openbare weg (en dat is bij deze weggetjes het geval, er is immers geen sprake van een apart deel) en men wenst geen verbodsbord met uitzonderingsbord te gebruiken, dan dient er gebruik gemaakt te worden van een (aangepast) bord F99a (met dan natuurlijk ook een bord F101a).

      Er blijft natuurlijk wel een probleem voor de gebruikers van rijwielen met drie- of vier wielen (dus de niet-fietsen). Zij mogen immers (bij een breedte van minder dan 1 meter) wel gebruik maken van fietspaden, maar de borden F99a of het uitzonderingsbord geplaatst bij een bord C3 heeft echter op hen geen betrekking.

      Gebruikers van bakfietsen met drie wielen, maar ook mindervaliden met een driewieler en (op de puntjes op de i te zeggen) zelf kindjes met hulpwieltjes kunnen binnen de huidige wetgeving het legaal gebruik van deze doorsteken wel vergeten. Of men dient gebruik te maken van de combinatie C5, C7 en C9 (maar dan zijn gespannen en ruiters wel toegestaan of men dient deze ook uitdrukkelijk te verbieden met extra borden).

      (Een fietstocht met een rijwiel met meer dan twee wielen langs rustige wegen, fietsknooppunten, … ‘dwingt’ de gebruiker dan meestal ook tot een aaneenschakeling van wettelijke overtredingen.)


      • Links en rechts van het pad, ligt een berm …
        Het pad kan dus een “deel van” zijn …
        Biesbilkstraat – duidelijk een apart deel van de weg.
        Ik heb ook hier en daar al een zaadje gestrooid inzake “meer-dan-twee”-wielers …

        Benieuwd of de politiek het probleem “ziet” – of “wil zien”.
        Met een minister van verkeer die wetgeving rond “ritsen” niet snapt, zie ik het eerlijk gezegd niet al te hoopvol in …

        • Renaat Says:

          Je moet wel erg veel fantasie hebben om het pad op de foto waarop het bord C3 te zien is, niet als een apart pad te beschouwen. Niet elke grasvlakte naast een weg, pad, straat … is een berm.

      • JanG Says:

        Hier heb ik een probleem: volgens het KB van 13/2/2007 is een rijwiel “elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.”
        Moet dit nu geïnterpreteerd worden als “een fiets is een rijwiel” of als “niet elk rijwiel is een fiets”? In dat laatste geval heb je ook met een fietskar aan je fiets een probleem: je mag hier dan ook niet door. Leuk voor ouders die via dergelijke paadjes de kindjes naar school willen voeren…
        Los daarvan: hoe is het mogelijk dat dergelijke toestanden vergund raken? We zullen met de Fietsersbond maar blijven pleiten voor een verplichte fietstoets.


        • Een fiets is een “speciaal” rijwiel.
          Niet alle rijwielen, zijn fietsen …
          Dat wil zeggen dat de meeste regels, verkeersborden en uitzonderingen voor fietsen, niet van toepassing zijn op andere rijwielen dan fietsen – tenzij er nadrukkelijk een uitzondering voor voorzien is in de wegcode.

          Je mag zo met een 3 of 4 wielig rijwiel (<1m breed) zonder motor op een fietspad rijden.
          Maar op voorbehouden wegen (F99) mag je enkel rijden met een rijwiel indien er ook landbouwvoertuigen toegestaan zijn (F99c) … niet als er enkel voetgangers, fietsers of ruiters toegelaten zijn (F99a/b).
          Nogal wat delen van fiets-o-strades zijn verboden terrein voor rijwielen …

          Niet enkel de aanleg van wegen grenst hier aan het absurde …

        • Renaat Says:

          ’t Is zoals WegWanBeheer reeds aangaf en dus waren beide van je uitspraken correct. Een fiets is een rijwiel, maar niet elk rijwiel is een fiets.

          Gelukkig wordt er lang niet altijd zo streng naar gekeken, maar dit kan (b.v. in het geval van een ongeval) wel juridisch vervelende gevolgen hebben.
          Een van de meest absurde gevolgen van deze maatregel is dat een kind van 9 jaar of jonger met een fiets met kleine wielen wel op een voetpad mag fietsen, maar als die fiets steunwieltje heeft dan is er dus geen sprake meer van een fiets maar van een rijwiel (met vier wielen) en mag dat kind niet meer op het voetpad fietsen.

          Historisch gezien waren veel van die regels helemaal zo gek nog niet, maar met alle huidige soorten voertuigen (waaronder fietsen en andere rijwielen) slagen die regels nergens meer op.

          Een fietskar wijzigt op zich niets aan het statuut van de fiets (of van enig ander rijwiel). Dat betekent echter niet dat er niets wijzigt als men met een fietskar rijdt. Zo mag men niet meer met twee naast elkaar rijden.

          Het levert wel weer een andere rare toestand op. In een éénrichtingsstraat waar Beperkt Eenrichtingsverkeer van toepassing is, mag men dus wel met een fiets met een aanhanger van 1 meter breed (meer is niet toegestaan) wel in de ‘verkeerde richting’ fietsen maar met een driewieler van 80 cm breed mag dat dan weer niet.

          Ik ben er pleitbezorger voor om bij o.a. het bepalen van de beperkingen voor Beperkt Eenrichtingsverkeer o.a. de breedte als bepalende factor te gebruiken en niet de aanwezigheid van 2 of meer wielen. (Dat men met een bakfiets van 2,50 m in (sommige situaties) geen gebruik mag maken van het BEV vind ik niet onlogisch.)

  3. Koen Says:

    Ook erg hoe lelijk zo’n nieuwe wijk is… Het groen stelt ook geen ballen voor, het is structuurloze schaambegroeiing.

  4. JanG Says:

    Positief op foto 1 (Korenveldstraat): er staan geen paaltjes! Maar dat zal wellicht niet lang duren…

  5. Robin P. Says:

    Wat betreft de voorlaatste foto: dan is er nog zelfs helemaal geen deftige verbinding met de Pieter van Vynckstraat (rechts op de foto). Ik veronderstel dat dit er nog komt.

    “Zo loopt het Appelterrepad voorlopig dood, maar je mag vermoeden dat dit wordt doorgetrokken zodra er een betere plaats voor het woonwagenveld gevonden is.” Ik hoop het maar dat dit een juist vermoeden is! Dit veld staat immers gewoon wit op het plan (eerste foto).

    Ik ken de buurt niet maar ik denk dat als ze fietsontsluiting van deze omgeving ernstig zouden nemen, dan zou dit Appelterrepad via de Pieter van Vynckstraat en de Sint-Godelievestraat een goede as kunnen zijn die aansluit op het Westerringspoorpad. In een ideale wereld waar we goede fietsassen hebben…

  6. jandefietser Says:

    Wat de Pieter Vynckstraat betreft: Die verbinding is inderdaad erg belangrijk. Het stuk waar die verbinding moet komen ligt nog braak, dus we kunnen maar hopen.

    Het doodlopende Appelterrepad gaat nu tot aan de rand van het project. Ik ga ervan uit dat het laatste stukje voor stad Gent is. Overigens: ook de laatste foto is aan de rand van het project genomen. De opstaande stoeprand is dus waarschijnlijk de verantwoordelijkheid van de stad terwijl de onnozele plaatsing van de paaltjes en de onmogelijkheid om opzij op het pad te rijden (en je kan niet eens van rechtdoor komen) georganiseerd zijn door het project.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: