Home

Hitte

12 februari 2015

Gent. Bron: strava.com

Ik weet niet of u alles op deze kaart van Gent onmiddellijk herkent. Het is dan ook een echte fietskaart, gemaakt volgens het procedé van een hittekaart.

Hoe werkt dit? Strava is een organisatie die GPS-sporen van fietsers verzamelt. Elk spoor geeft een beetje warmte af, en op de kaart krijg je de bekomen temperatuur. Op die manier zie je in één oogopslag waar er gefietst wordt. Simpel, maar je moet er op komen.

Je moet een beetje voorzichtig zijn met zo’n kaart. Strava richt zich vooral op de sportieve fietser en bovendien: niet iedereen heeft een toestel om zijn tracks te registreren. Er staan ook rare dingen op de kaart. aan de bovenrand in het midden zie je een groen spoor dat doodloopt: het einde ligt op het kruispunt Meerhem/Geeraard Mercatorstraat. Dat lijkt geen drukke fietsbestemming te zijn, maar misschien is er een stamcafé van een wielerclub of zo. Toch is het wel leerzaam om de kaart eens te bekijken

Sommige dingen wisten we al wel: dat de Coupure een vurig rode lijn op de kaart tekent is geen verrassing. Wie de Saskes kent, wist ook wel dat er daar vrij veel fietsers passeren en deze kaart bevestigt dat, al is dat beter te zien op een lokale uitvergroting dan op dit overzicht. Maar dat de as Korenmarkt-AZ Sint-Lucas even druk lijkt te zijn, is nieuw voor mij. Close-ups zijn erg nuttig om bepaalde problemen in beeld te brengen. Neem bijvoorbeeld de Langemunt. De Vrijdagmarkt ligt hier rechts boven het midden.

Langemunt. Bron: strava.com

Wat opvalt: het meeste fietsverkeer in de Langemunt is lokaal en gaat hoogstens tot aan de Vrijdagmarkt. Wat ook opvalt: de Kraanlei is zo goed als onzichtbaar. Niet zo gek, natuurlijk, met die kasseien.

En wat met Sint-Lievenspoort? Hoe ziet die eruit op onze kaart?

Sint-Lievenspoort. Bron: strava.com

Sint-Lievenspoort. Bron: strava.com

De onveiligste plaats voor fietsers in Gent blijkt erg druk gebruikt te worden. Trouwens, ook de Keizervest zit er warmpjes bij. Een kaart als deze is dan ook een pleidooi voor het opwaarderen van de R40 als verbindingsweg, waar fietsers niet meer als randversiering beschouwd worden. Verder zien we dat wie de gevaarlijke oversteek neemt, vaak afslaat, links of rechts, naar de as Zuid-Ledeberg. Dat maakt dan meteen duidelijk dat een onderdoorgang zeer goed moet aansluiten op deze as en niet, zoals bij andere doorgangen wel is gebeurd, aangelegd mag worden alsof elke gebruiker rechtdoor rijdt.

17 Responses to “Hitte”


  1. Dampoort, de hel voor fietsers, ook fel gebruikt blijkbaar. Tja ik passeer er ook 2 x dag. Als je langs de noordkant van St Amandsberg woont, heb je gewoon geen keus.


  2. Blijkbaar wordt een niet legale weg trouwens ook fel gebruikt: de dienstweg langs het rangeerstation tussen Dampoort en Weba.

  3. Ward Says:

    Wow, (op een grotere schaal) is dat de taalgrens die zich daar zo scherp aftekent: http://labs.strava.com/heatmap/#8/2.99557/50.58065/blue/bike

  4. Frans Says:

    Een zeer leerrijke kaart.
    Inderdaad weinig fietsers op de Kraanlei door de slecht aangelegde kasseien, en dat geldt ook voor de verschrikkelijke Bagattenstraat (fietsen kruipen liever bergop langs de Platteaustraat). En de Papegaaistraat?
    Een asfalt- of betonstrook tussen de kasseien, zoals in de Geldmunt, doet wonderen.
    Fietsers verkiezen duidelijk de assen waar fietspaden liggen, zeker wanneer die afgescheiden zijn zoals langs de Henley- of de Scheldekaai.
    Eén stuk fietsroute wordt straal genegeerd: tussen de Bargiebrug en de Oude Houtlei verkiezen de meeste fietsers de kortere weg langs de Noord- en Hoogstraat boven de Theresianenstraat.
    Ook opvallend is het intense gebruik van de oude vestingen (Fransevaart) in Ledeberg.
    De auteurs van het nieuwe Mobiliteitsplan zouden deze kaart eens grondig mogen bestuderen om bijvoorbeeld vast te stellen dat de Bijlokekaai niet geschikt om het autoverkeer uit desbetreffende lob te evacueren.

  5. Koen Says:

    Ik hoop dat je fysische uitleg over de dataverzameling een grapje is, want een “heat map” heeft niets met echte warmte te maken…

    • jandefietser Says:

      Ik moet je teleurstellen. Men gebruikt wel degelijk een warmtemodel om zo’n kaart te maken, net zoals ik al schreef. Het heet echt niet voor niets een hittekaart

      • ChrisS Says:

        Maar een heatmap is slechts een digitaal model om iets te visualiseren. In dit geval heeft het niks te maken met fysieke warmte, zoals Koen stelt.
        Het wordt bvb. ook gebruikt om te visualiseren hoeveel keer er wordt geklikt in een zone van bvb. een website, of hoeveel er wordt getwitterd in een regio. Dus het hangt af van de onderliggende data, hier: het aantal fietsritten.
        De uniek warmtefoto van Gent heeft wel warmte(verlies) gemeten.

      • ChrisS Says:

        http://engineering.strava.com/global-heatmap

        Strava is een organisatie die GPS-sporen van fietsers verzamelt. Elk spoor geeft een beetje warmte af, en op de kaart krijg je de bekomen temperatuur.
        Strava Inc. is geen organisatie maar een bedrijf, die met hun app populair is geworden bij sportieve fietsers en bij lopers. Niet in het minst omdat professionele wielrenners plots deze app omarmden. In 2011 bvb. heeft de investeringsfirma Sigma Partners er $ 3,5 miljoen ingepompt.
        Dat een fietsspoor wat warmte afgeeft, dat men dit zou kunnen meten en men aldus temperaturen zou kunnen aflezen: met wat boerenverstand ziet men in dat dit een grapje is.
        De gebruikers van deze app zijn bijna enkel de sportieve/snelle fietsers: zo’n data zijn niet relevant zijn voor Gentse fietsritten, naast zaken als: over welke periode, hoeveel fietsers, enz. – zoals hieronder al aangegeven. Het kan ook verkeerde signalen geven: daar waar men veel rijdt is niet per se de beste fietsroute. Fietsers mijden o.a. onveilige, oncomfortabele banen maar zouden er misschien toch wel graag gebruik van maken op voorwaarde dat men de infrastructuur aanpast; ze fietsen anderzijds op onveilige plaatsen waar ze niet omheen kunnen. Deze complexere realiteit vraagt een ganse andere bevraging en meetmethode.
        Zo’n maps zijn leuk speelgoed maar te mijden voor analyses en gevolgtrekkingen.

        • Lodewijk Says:

          Misschien een heatmap van fietstellingen via zo van die “teldraden” op de weg vergelijken met de GPS-log heatmap van Strava?

          Maar eigenlijk zijn alle data leuk speelgoed. Men moet altijd opletten met analyses en gevolgtrekkingen uit statistieken.

          Het loopt al fout bij onze wegbeheerders door vooral de autorealiteit te meten en niet de fietsrealiteit.
          Dan is het gemakkelijk om vooral met de autorealiteit rekening te houden.
          Meten is weten, gissen is vergissen!

        • Lieven Says:

          Zulke data zijn dus niet relevant? Je bedoelt wellicht: niet representatief. Dat is correct, maar dan nog. Wielrenners zoals ik rijden woon-werk door centrum Gent. Ik kleur de Coupure mee donkerrood. Maar ik ben dus niet relevant, maar zelfs niet representatief? Tja. Als je niet weet om te gaan met big data, dan zijn ze uiteraard te mijden. Maar als je een beetje hersens hebt, dan… vul zelf aan als je competent bent om met data om te gaan!

        • jandefietser Says:

          Dat een fietsspoor wat warmte afgeeft, dat men dit zou kunnen meten en men aldus temperaturen zou kunnen aflezen: met wat boerenverstand ziet men in dat dit een grapje is.

          Daar staat tegenover dat wie weet hoe zo’n kaart gemaakt wordt weet dat dit geen grapje is. Alleen meet men dat natuurlijk niet, men simuleert dat.

          • ChrisS Says:

            Maar Jan, nogmaals, men simuleert hier toch geen warmte?
            Het gaat om het visualiseren van data, met kleuren en grootte (dikte, oppervlakte enz.). Dat je hier de indruk krijgt dat het iets met warmte te maken heeft door de kleuren is een persoonlijk aanvoelen, als we de kleuren zouden wijzigen naar iets dat geen associatie oproept met warmte zal men dat aanvoelen niet meer hebben. Als ik het rood zou veranderen in zwart en het groen in wit…
            http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_map
            http://en.wikipedia.org/wiki/Cormac_Kinney

          • jandefietser Says:

            Neen, men simuleert hier warmte. Het is niet dat ik een indruk heb, het is dat ik weet hoe men zo’n kaart maakt. Het is geen associatie van persoonlijk aanvoelen, het is kennis. Ik kan zelf een computerprogramma schrijven dat zo’n kaart maakt (als ik de gegevens heb) en dan zal ik de fysische beschrijving van warmtetransport gebruiken en dan zal mijn kaart eruit zien zoals de kaart op de afbeelding. Er is daar niets vaags, emotioneel, of wat dan ook aan, het is simpele fysica. Je mag het raar vinden dat men warmte gebruikt, maar het is nu eenmaal zo. Niet op een of andere vage emotionele manier, maar door een model op te stellen waarbij je gaat kijken wat er zou gebeuren als alle sporen warmte afgeven. Daarbij gebruik je de warmtevergelijking $\partial_t u=\alpha \Delta u + s$ waarbij $s$ de bron van warmte is , $\alpha$ de warmtesverspreidingscoëfficiënt en $u$ de temperatuurverdeling (vraag aan iemand die wiskundige formules kan omzetten om dit in een nette vorm te gieten, in blogcommentaren kan je nauwelijks nette symbolen tekenen). In dit geval wordt $s$ gegeven doordat elk spoor een constante hoeveelheid warmte per lengte-eenheid afgeeft (er is kritiek op de Stravakaart omdat die de warmteafgifte concentreert op de punten gegeven door de GPS-log van de sporen zodat $s$ omgekeerd evenredig is met de snelheid van de fietser).

            Het is exact zoals ik de eerste keer gezegd heb en jouw ongeloof verandert daar niets aan. Een hittekaart heet een hittekaart omdat het een hittekaart is.

            Ik had heel de uitleg samengevat in twee zinnetjes omdat die achtergrond nu niet echt de essentie van het verhaal uitmaakte, maar ik denk dat de uitleg die ik nu geef nog altijd korter is dan het commentaar van de mensen die blijven beweren dat het niets met warmte te maken heeft omdat ze niet weten waar ze het over hebben. Hopelijk is daarmee de discussie gesloten.

  6. SPW Says:

    Wel een beetje opletten, aangezien je de absolute cijfers niet te zien krijgt (je weet dus niet over hoeveel fietsers de data geaggregeerd zijn)
    Gelijkaardige kaartjes (maar verzameld via een andere app, gericht op zowel lopers als fietsers) kan je bekomen via deze link:
    http://www.citylab.com/commute/2014/12/mapping-the-paths-most-traveled/383940/
    Even onderaan doorklikken op “world” om de Gentse situatie te bekijken.
    Leuk om eens te vergelijken met de Strava kaartjes.

    • Frans Says:

      Zeker opletten. Ik veronderstel dat de kaart vooral “snelle” fietsers toont die straten als Langemunt en Schouwvegerstraat mijden.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: