Home

Haven: Geeraard Van den Daelelaan

24 februari 2015

A.Van Daelelaan

Geeraard Van den Daelelaan

Een nieuw fietspad van 3,5 km in de haven, waar er voorheen niets was.
De toestand is daardoor 500% beter dan voorheen.
Ik spreek uit ervaring. Het was een ware hel met rakelings vrachtwagens langs je heen.

Maar als we in voorontwerp deze plannen een fietstoets hadden kunnen geven dan hadden we deze opmerkingen:

A. Met beperkte middelen en onverwijld uit te voeren :

1/ Bij het kruisen van spoorwegen is een hoek van 15° zeer gevaarlijk. Hier moet men een uitstulping maken zodat fietsers in een hoek van 90° over de sporen kunnen.

Spoorovergang Geeraard Van den Daelelaan

2/Ter hoogte van de uitritten moeten er markeringen op het fietspad komen en een verkeersbord dat aangeeft dat het een dubbelrichtingsfietspad is, zodat bestuurders dit weten, zoals op onderstaande voorbeeld:

3/ Er moet een planning komen om regelmatig te vegen op fietspaden, en er zorg voor te dragen dat water weg kan (verstopping afvoeropeningen, afwateringsrichting fietspad).  Ter hoogte van Euro-Silo is dit een aandachtspunt.

Geeraard Van den Daelelaan

 

 

B. Opmerkingen voor volgende projecten

Een tweerichtingsfietspad mag wat breder zijn.

Fietspaden op de aansluitroutes moeten zo vlug mogelijk gerealiseerd worden, kwestie van deze realisatie te laten renderen.
Hier is de Canadastraat de zwakke schakel:

Canadastraat

Canadastraat

Vliegtuiglaan

Vliegtuiglaan

Op de aansluitroutes komen we later terug.

11 Responses to “Haven: Geeraard Van den Daelelaan”


  1. Die pijlen in 2 richtingen op het fietspad zie je vaak, maar zijn NIET reglementair : ze zijn niet voorzien in de wegcode.


  2. En wie zo’n scherpe kruising maakt van een fietspad met een spoor, mogen ze overplaatsen naar ergens waar die geen kwaad meer kan doen.

  3. Frans Says:

    Dit is zonder meer revolutionair!🙂 Ik herinner mij niet dat burgemeester Van den Daele één meter fietspad heeft laten aanleggen; hij liet wel zoveel mogelijk lanen verbreden tot vier rijvakken (Krijgs- en Emile Clauslaan, Drongensesteenweg,…).

    • ChrisS Says:

      Je hebt een goed geheugen, ik wist dat die man nog Gents burgemeester geweest is.
      Hoe mensen met prominente posities toch een hoop ellende kunnen achterlaten aan nakomende generaties, door te doen of door na te laten.

  4. chris Says:

    waarom zou dit niet reglementair zijn deze pijlen op het kruispunt? is ook richtlijn van AWV bij kruisingen van dubbelrichtingsfietspaden http://www.wegenenverkeer.be/images/MOW-AWV-2014-15.pdf

    • jandefietser Says:

      De pijlen zijn `niet reglementair’ in zoverre dat ze niet in het reglement voorzien zijn (maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor fietssjablonen). Ze hebben dus geen reglementaire betekenis. De stippellijnen zijn een ander paar mouwen: die mogen alleen een enkelrichtingsfietspad rechts van de weg aanduiden.

      • Renaat Says:

        @ Chris,

        het ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens van 11 oktober 1976 zegt:
        Artikel 1.Algemene bepalingen
        “1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

        Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.”

        Dit wordt door velen gelezen als een verbod om enige verkeerssignalisatie te gebruiken die niet in deze wetgeving is voorzien. Men leest daarbij ‘aanwijzingen’ als ‘inlichtingen’.

        Als men ‘aanwijzingen’ echter leest als ‘instructies’ (en ik vermoed dat het oorspronkelijk zo is bedoeld), dan kan men stellen dat deze pijlen geen aanwijzing geven en dus wel toegestaan zijn.
        Het is met zo’n lezing dus enkel verboden om niet in de wetgeving voorziene verboden, geboden, … te plaatsen. (Over het bordje ‘fietsers afstappen’ bestaat dus weinig twijfel, de wetgeving laat niet toe zo’n bord te plaatsen. Wil men dat er ergens niet gefietst wordt, dan kan men o.a. een bord C11 plaatsen.)

        Los van de wetgeving – die spijtig genoeg altijd op de realiteit achter loopt – ben ik het met Frans eens. Ik vind het weliswaar behoorlijk belangrijk dat de overheid zich aan de wetgeving houdt en het is geen goede zaak als ze overal maar hun zin doen. In sommige gevallen kan men echter het comfort en de veiligheid van weggebruikers danig verbeteren door iets te doen dat nog niet in de wetgeving is voorzien, dat het naar mijn gevoel nogal absurd zou zijn om aan regelneverij te doen.

        Die dubbele pijlen zijn daar een voorbeeld van. Ik beschouw ze als ‘goede praktijk’ en ze worden in sommige documenten dan ook aangeraden. Om ze dan niet toe te passen omdat ze volgens een bepaalde lezing van de wetgeving nog niet toegepast mogen worden, zou ik een gemiste kans vinden.
        Het mogen dan wel duidelijk zijn dan de overheid in zo’n gevallen alles in het werk zou moeten stellen om de wetgeving aan te passen of te verduidelijken.

        • jandefietser Says:

          Voilà. En dat laatste (de wetgeving aanpassen en verduidelijken) is dus waar we aan werken. Vooral omdat, als de pijlen wel voorzien zijn, ze niet meer afhangen van de goede wil/willekeur van de wegbeheerder, maar overal gezet worden waar ze nodig zijn.

          • Renaat Says:

            Op dat laatste zou ik ook niet direct rekenen. Als je ziet hoeveel regels er door overheden niet worden nageleefd, ook als die regels duidelijk wel bijdragen tot b.v. de verkeersveiligheid, dan ga ik er vanuit dat aangepaste regelgeving een interessant instrument is, maar zeker geen garantie op naleving.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: