Home

Een fietsroute, anno 2015

26 februari 2015

De Achilles Musschestraat, naast de spoorweg parallel aan de Burggravenlaan, staat op de Gentse fietsrouteplanner in het oranje aangeduid. Geen hoofdfietsroute, maar toch druk gebruikt door fietsers. De straat is geknipt voor autoverkeer en dus een pak rustiger en veiliger dan de Burggravenlaan. Je verwacht dan ook dat ervoor gezorgd wordt, bij werken aan de spoorweg, dat die straat zoveel mogelijk wordt vrijgehouden en dat er enige zorg wordt besteed aan de werfsignalisatie.

Nu is men aan het werken, waardoor de onderdoorgang van de Uilkenstraat is afgesloten en, inderdaad, men heeft nogal wat aandacht besteed aan het vlot doen lopen van het verkeer in die buurt.

Voor auto’s heeft men een complete omleiding voorzien, uitgebreid bewegwijzerd, waarvoor men zelfs de rijrichting in een stuk van de Achilles Musschestraat heeft omgedraaid. Die verandering is ook wel nodig: de afgesloten doorgang is normaal de toegang tot de wijk.

Voor fietsers is het iets minder. Pal op de fietsroute staat er gewoon een bord dat je niet meer verder mag. Voor de rest mag je je plan trekken.

25feb15, hoek Achilles Musschestraat en Uilkensstraat.

25feb15, hoek Achilles Musschestraat en Uilkensstraat.

Van de andere kant komend mag je wel door, al ziet het er zeker na zonsondergang niet al te fraai uit.

25feb15, Achilees Musschestraat.

25feb15, Achilles Musschestraat.

Wat zegt u? U ziet het probleem niet. Dat is juist het probleem: je ziet het probleem niet. Alles licht op als je een goed voorlicht hebt: verkeersborden, de reflectoren van auto’s en fietsen, maar niet de hindernis op je weg. Er hangen werflantaarns aan, maar die schijnen wel in de ander richting. Een foto genomen bij daglicht en vanuit een andere gezichtshoek laat het probleem wel zien:

25feb15, Achilles Musschestraat

25feb15, Achilles Musschestraat

Ik kan me niet voorstellen dat zo’n ingrijpende wijziging in de verkeerscirculatie wordt opgezet zonder instemming van de politie, die trouwens ook instaat voor de controle ervan. Het is dus, weer eens, duidelijk dat er in Gent nog heel wat zal moeten veranderen voor de politie haar werk behoorlijk uitvoert.

14 Responses to “Een fietsroute, anno 2015”

  1. baverhae Says:

    “Het is dus, weer eens, duidelijk dat er in Gent nog heel wat zal moeten veranderen voor de politie haar werk behoorlijk uitvoert.”

    Kleine reactie naar aanleiding van bovenstaand citaat: gisteren kom ik ‘de Krijgslaan’ afgereden richting ‘De Sterre’ en daar staat, zoals ik ondertussen reeds gewoon, ben een vrachtwagen op het fietspad geparkeerd. Of beter gezegd: aan het laden en lossen. Na een paar minder aangename momenten met zo een chauffeurs doe ik allang geen moeite meer om de bestuurder er op te wijzen dat dit niet mag maar draai gewoon de rijweg op en vervolg mijn weg. Nauwelijks vijftig meter verder wordt ik staande gehouden door een achteropkomende politiewagen. “Mijnheer, wilt u in het vervolg opletten als u de rijweg opkomt”.
    Toen ik voorzichtig weerwerk bood en opmerkte dat die vrachtwagen onreglementair op het fietspad stond kreeg ik enkel toegebeten “dat ze zich met zo een prullen niet gingen bezighouden, ik moest uitkijken wat ik doe” en weg waren ze.
    Ze hadden een punt: ik heb bij het opdraaien van de rijweg en passeren van de vrachtwagen niet achterom gekeken en heb hun waarschijnlijk voor de wielen gereden maar het onreglementair parkeren of stilstaan: dat was dan weer “maar een prul”.
    Het gros van de politiemensen doet zijn werk goed, daar ben ik nog altijd heilig van overtuigt. Maar elk jaar loop ik wel zo een figuur tegen het lijf die fietsers maar niks vind.
    Jammer.

    • Frans Says:

      Ik kan dit niet geloven. In zo’n situatie zou ik het als betrokken fietser hierbij niet laten. Rechtsbijstand van de Fietsersbond inschakelen? Het is aan de chauffeur van die politiewagen om op te letten op fietsers op het einde van een fietspad…

      • baverhae Says:

        Ach, ik rij ongeveer 10.000km per jaar, met de fiets wel te verstaan, en kom nog steeds meer politiemensen tegen die wel correct zijn dan andere. Misschien was die man gewoon met het verkeerde been uit bed gestapt, of lag er iets op zijn maag…Joost mag weten waarom hij zo dwars was…

        • ChrisS Says:

          Maar dan zou jij ook kunnen zeggen tegen die flik: ‘ach, ik was niet goed gezind en daarom keek ik niet om…’ Of iets dergelijk. Kan men op die manier niet alles rechtvaardigen? Die flik is daar tijdens de uitoefening van zijn functie en zulke zaken mogen niet meespelen. Integendeel, hij moet zijn plicht doen, hij wordt daarvoor door jou en mij, door alle belastingbetalers betaald. Zeg nu zelf: 5 à 10 minuutjes werk om die chauffeur aan te spreken, te wijzen op een overtreding: is dat zoveel gevraagd? Het is gewoon schandalige luiheid en schuldig verzuim.

    • ChrisS Says:

      Dus die Gentse flikken vinden een overtreding een prul. Goe bezig, Gent. Als je hun namen had en wat foto’s, had je klacht kunnen neerleggen. Een action cam is een goede uitvinding voor zo’n zaken…

      • baverhae Says:

        Verkeerd geparkeerde wagens zijn nog altijd geen prioriteit voor de Gentse politie. Ondertussen zie ik wel een trend onder de professionele chauffeurs: de meerderheid plaatst zich reglementair met de vier richtingaanwijzers op de rijbaan. De post, de diverse koerierdiensten etc. houden zich nauwgezet aan de regels. De foutparkeerders komen vaak uit onverwachte hoek: staddiensten bv. Vorig jaar parkeerde een medewerker van de stad Gent zich op het fietspad in de Kortrijksesteenweg. Toen ik hem daarop aansprak kreeg ik een scheldtirade over me heen waar ik even niet goed van was. Toen ik dan maar een foto nam van zijn wagen en dienstnummer ontplofte hij zowat: “hij zou me wel weten te vinden” riep hij me nog toe toen hij wegreed. Ik heb een klacht ingediend bij de stad maar ondanks de duidelijke beschrijving en de foto heeft men de man nooit gevonden. Uitleg van de betrokken dienst: “de wagen met dat dienstnummer was op dat moment niet in gebruik”. De persoon die die zaak uitzocht heeft zich uitgebreid geëxcuseerd en liet doorschemeren dat de overtreder de hand boven het hoofd werd gehouden. Daar sta je dan. Mijn vrouw zegt al twintig jaar lang dat ik eens klappen ga krijgen van zo een heethoofd 🙂

        • Hilde Says:

          Ik heb soms een dubbel gevoel bij het laden en lossen van vrachtwagens en het al dan niet vrijlaten van het fietspad. Op de Antwerpsesteenweg thv de Pilorijnstraat staat ’s morgens vaak een (Nederlandse) vrachtwagen om de lossen bij de Wibra. Keurig op de rijweg, fietspad vrijgelaten en ruim plaats voor de fietsers om veilig te passeren. Prima.
          Op de Kuiperskaai staan ook vaak vrachtwagens om te lossen voor de werf van de nieuwe bibliotheek aan de Krook, aan de overkant van het water. Sommige vrachtwagens laten het halve fietspad vrij of het hele fietspad, maar vaak kies ik er toch voor om de vrachtwagen links voorbij te rijden ipv op het fietspad te blijven: zo’n vrachtwagen voorbijrijden over het fietspad terwijl boven je hoofd allerlei zware bouwmaterialen gelost worden bezorgt mij een heel akelig gevoel. In die situatie vind ik de reglementaire situatie dus niet handig. Dan zie ik de vrachtwagens liever op het fietspad staan, zodat er links nog wat meer plaats is om te kunnen voorbijsteken.

  2. Geert Says:

    Inderdaad schandalige toestanden weeral. Wat ik me afvraag: op foto 1 is het bord F19 (openbare weg met eenrichtingsverkeer) overplakt maar niet het onderbord. Fietsen in beide richtingen is dus nog steeds toegestaan?


  3. Ik ben er zonet gepasseerd : onder het verbodsbord hangt nu een onderbord dat fietsen in beide richtingen toelaat. Dus fietsen kan weer prima en wettelijk in beide richtingen. Iemand dit blogbericht toevallig doorgestuurd naar de politie ?

  4. Eva Van Eenoo Says:

    “Voor fietsers is het iets minder. Pal op de fietsroute staat er gewoon een bord dat je niet meer verder mag.” Het bord uitgezonderd fietsers ernaast is toch niet overplakt? Dus je mag juridisch gesproken toch doorrijden? En los daarvan: geen enkele fietser die er zich iets van zou aantrekken en gelijk hebben ze/we.


    • Een onderbord heeft enkel maar zin en betekenis als het bord erboven niet is afgedekt. Anders kan je onmogelijk weten wat er bedoeld wordt met het onderbord.
      Maar ondertussen is dat onderbord correct geplaatst onder het verbodsbord (sinds eergisteren).

    • jandefietser Says:

      De toestand is inderdaad ondertussen in orde. Ik trek dan ook mijn woorden gedeeltelijk terug: er verandert wel degelijk iets in Gent. De hindernis op het fietspad is ook opgeschoven zodat je daar beter doorkan, al is ze nog altijd onverlicht.

      Zoals het op de foto staat mocht je als fietser niet door: een onderbord geldt alleen maar voor het bord erboven, daarom is het een onderbord. Moest er in de situatie van de foto een ongeval gebeuren met een auto uit de andere richting kan je er 100% zeker van zijn dat de verzekering van de automobilist dat tegen je uitspeelt. Moest ik daar een boete hebben gekregen dan zou ik ze betaald hebben (gesteld dat ik het bord zou negeren, natuurlijk).

      Bovendien hebben nu ook automobilisten een bord dat hen duidelijk maakt dat er een fietser van de andere kant kan komen. Dat maakt het ook weer wat veiliger.

  5. Guy Says:

    ik woon in de Achilles Musschestraat, en stelde plotseling vast dat de rijrichting in de straat veranderd was … ik ben een fietser, maar maandagavond wilde ik boodschappen gaan doen in de Colruyt en gebruikte de auto. Ik vertrok in de verkeerde richting, en werd de huid vol gescholden door enkele automobilisten die me maar een ambetante vent vonden. Ik was nog niet buiten geweest, en ben ook niet verwittigd dat ik plots in de andere richting mijn straat moet verlaten!

  6. An Says:

    Mooi en terecht artikel! Ook ik woon in de A. Musschestraat en herken me helemaal in de reactie van Guy hierboven. Ik ben een actieve fietsster en gebruik mijn auto slechts enkele keren per week. Maandag 23 februari 2015 moest ik helaas eveneens vaststellen dat de rijrichting in de straat plots veranderd was. Ik meende een communicatie hieromtrent gemist te hebben, maar bij nazicht bleek dat er in de brieven voor buurtbewoners niets gemeld werd over de aangepaste rijrichting. Dit heb ik al doorgegeven aan Infrabel, maar daar kreeg ik te horen dat ‘dit een beslissing van de Gentse politie is’. Met de politie heb ik nog geen contact opgenomen. Alleszins, ik heb ook wat niet-correcte acties moeten ondernemen om met mijn auto de straat uit te geraken met alle onbegrip van andere automobilisten. Wat de fietsers betreft, die geel-blauwe hekken (op foto drie) durven bij felle wind geregeld omver waaien en liggen dan in het donker op het fietspad. Dat probeer ik wel te melden, maar in het donker is dat gevaarlijk, want je ziet ze niet altijd liggen. De werken zullen nog even duren. Hoe lang de rijrichting nog aangepast is, weten we nog steeds niet.


Geef een reactie

