Home

fietsparkeervak

9 maart 2015

Fietsen stallen in de openbare ruimte.

Laten we het fietsenstallen als een uitdaging zien en naar oplossingen zoeken, met op de Korenmarkt het proefproject “fietsparkeervak”. Wat zit er in dit pakket? Plaats voor voetgangers, geen belemmering van in-uitgangen winkels.  Fietsers kunnen hun fiets lange tijd elders stallen, maar dit hier zou  voorbehouden moeten zijn voor kortparkeerders.

Hoe organiseer je dit? Oplossingen op een gele briefkaart (ja zo oud ben ik) of liever via Twitter.

Korenmarkt zondag 15/02/2015

Korenmarkt zondag 15/02/2015

Korenmarkt zondag 15/02/2015

Korenmarkt zondag 15/02/2015

De foto’s hieronder dateren van donderdag 13/02/2015 toen ik  getuige was van een domino-valpartij.

Korenmarkt 12/02/2015

Korenmarkt 12/02/2015

Korenmarkt 12/02/2015

Korenmarkt 12/02/2015

9 Responses to “fietsparkeervak”

  1. Frans Says:

    Bij de verbouwing van het oude Sarma-complex tot nieuwe “publiekstrekker” heeft men wel een lelijke “laadzone” voorzien in de Hoogpoort, maar niets voor fietsers. Wees maar zeker dat de twee kunstwerken en de zes bomen die op de Korenmarkt komen als een magneet zullen werken om fietsen achter te laten.

  2. jan Says:

    Naast de fietssuggestiestroken en fietsstraten wederom een enorme non oplossing.

    • Renaat Says:

      Dat vind ik te kort door de bocht. In Nederland worden zo’n zones met succes toegepast. Vooral als men enkel kortparkeerders wenst (en dat is soms te begrijpen) of als men pieken heeft van fietsers die beperkt in tijd zijn en als men bovendien de kans op diefstal redelijk kan beperken (dus niet geschikt voor nachtelijk parkeren), dan vind ik dat zo’n experiment best wel ruimte verdient.

      • Eva Says:

        Ja, denk ik ook. Deze plek is daarvoor ook echt geschikt. Kortparkeren voor Hema bvb, en langparkeren kan je 50 meter verder in de bewaakte stalling. Helaas is vraag weer groter dan aanbod – waardoor stap 2 van de handleiding niet echt kan worden uitgevoerd – maar dan nog blijft het een redelijk elegante oplossing om fietsen in een rij te parkeren, zodat er wandelruimte overblijft en voetgangers niet moeten slalommen.

  3. JanG Says:

    Een mogelijk probleem hiermee is dat fietsen te dicht bij elkaar gestald worden. Kom je weer bij je fiets, maar kun je hem niet uit de rij halen zonder dat verdomde domino-effect. Dat ligt natuurlijk aan de fietsers zelf, maar het is wel te verwachten. Een oplossing is moeilijk; theoretisch zou je vakken kunnen suggereren, maar in de praktijk zal niemand zich daaraan houden. Je merkt met de “nietjes” ook dat onverlaten hun fietsen gewoon tussen de andere rammen.
    Als experiment, om te testen, lijkt het wel een prima oplossing.

    • Frans Says:

      De langdurige KoBrawerken, uitgevoerd volgens de plannen van één architect die over ongeveer alles beslist voor de centrumpleinen, zijn achter de rug. Op twee kunstwerken en de Belfortstraat na. Waarom dan nog eens een experiment?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: