Home

Kraanlei

20 maart 2015

Kasseien, een delicaat onderwerp in Gent. Het evenwicht tussen historische waarde en fietscomfort! Maar er is anno 2015 veel meer mogelijk dan alleen maar kasseien herleggen. Kijk bijvoorbeeld naar de Kantienberg of de Korenmarkt. Het mag duidelijk zijn dat we de heraanleg van de Kraanlei een gemiste kans vinden.

Kraanlei

Kraanlei

06apr12, 19u54, Kantienberg

06apr12, 19u54, Kantienberg

Korenmarkt

Korenleimarkt

9 Responses to “Kraanlei”

  1. Frans Says:

    Er is wel een fundamenteel verschil tussen de Kantienberg en de Kraanlei. De steile Kantienberg blijft een normale straat, de vlakke Kraanlei wordt voetgangersgebied. Vergelijk dan liever met het Kramersplein. Als je er toch stapvoets moet fietsen, zijn goed gelegde kasseien met regelmatig onderhouden voegen geen onoverkomelijke hindernis.
    Verontrustend is dat de Kraanlei niet meteen verkeersvrij wordt. Hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat alles weer kapotgereden wordt en tot het rampscenario van de Limburgstraat leidt.

  2. Dirk Coopman Says:

    Beste stadsgenieter,

    Over het vermoeden van correctheid van een balansschaal met aan twee zijden een zelfde gewicht.
    Meer bepaald over de stelling: ‘het bestaan van een zgn. evenwicht tussen historische waarde en fietscomfort!’

    Aan de historisch cultureel waardevolle delen van een stad als Gent werd over eeuwen heen door vele duizenden getalenteerden gebouwd. Straat en gebouw vormen dan ook een overdachte eenheid met contrasten en met harmoniën.
    Asfalteren of betonneren tot eenzijdige tevredenheid van fietsers wordt door huidige bestuurders gepromoot. Zie actueel de werken in Limburgstraat, Vlaanderenstraat en zijn resultaat in de Geboeders Vandeveldestraat. Dit is een ernstige fout. De aanleg van 40 cm dik beton zoals aan ‘De Drie Torens’ en de Papegaaiestraat en straks ook in de Belfortstraat is er tot eenzijdig voordeel van fietsers en vooral het openbaar vervoer. Deze foute keuzen miskennen de intelligente esthetische inspanning die over de eeuwen heen aan ons werd aangereikt.

    De voorbeelden in Europa zijn veelvuldig dat een bestuurder op basis van een beslissing met lelijkheid als gevolg wordt vervangen bij een volgende legislatuur. Maar de beton en zijn sporen uitbreken in de Cataloniestraat is minder eenvoudig maar ook niet onvermijdelijk. De waarde van de site ‘De Drie Torens’ zal dan immers weer toenemen tot voordeel van gans Gent. Voorbeelden van een groepsmecenaat op deze schaal zijn in het verleden en ook nu dus niet uitgesloten. Een politieke strategie tot het uitbreken van wat fout is vormt onze geschiedenis. Het zal in elk geval een voorbeeldige historische echo aanleveren. Uitbreken wat lelijk is omdat we van onze stad houden is nog gebeurd.

    De immaturiteit en culturele ongevoeligheid van sommige bestuurders te Gent omtrent het publieke domein, zijn doel en waarde is actueel evenwel tergend en ongezien. Monumentenzorg heeft zichzelf met het asfalteren van de Limburgstraat en het geplande betonneren van de Belfortstraat onvrijwillig dood verklaard.

    Op basis van niet meer dan de eenzijdige blik van de fietser is de weg vrij om zonder limiet de esthetische inflatie verder te laten gebeuren. Alsof de voorbeeldigheid van talloze fietssteden in Europa die wél werken met de kunst van goed gelegde kasseistenen, graniet of blauwe hardsteen niet bestaat en van geen tel is betonneert of asfalteert men hier temidden van ons historisch centrum.

    De beslissers die hier aan de basis liggen verdienen dan ook een spotlicht op hen. Waarom beslist men tot dergelijke materialen in weerwil van geschreven afspraken met de burger (zie IPOD t.t.z. het Integraal Plan Openbaar Domein). De Belfortstraat betonneren zoals men dat in de Cataloniestraat en de Papegaaiestraat heeft verricht of de Limburgstraat asfalteren is een ernstige overtreding van een geschreven afdwingbare afspraak met de burgers.

    Tevens druisen dergelijke beslissingen in tegen de adviezen van haar eigenste monumentenzorg.

    Bussen hebben de Limburgstraat kapot gereden maar ook ernstige trillingsschade veroorzaakt aan de Sint Baafskathedraal en omgevende gebouwen. Omdat Gent geen opgeleid team bezit om de straten te herstellen veroorzaakten jarenlang diepe putten nog grotere trillingsschaden. Omdat men geen performant herstellingsteam heeft gaan die straten dermate achteruit dat iedereen er van af wilt zonder te zien dat tussentijdse kleine herstellingen voldoende, effectief en wenselijk waren.

    Dus over de stelling van het bestaan van een zgn. ‘evenwicht tussen historische waarde en fietscomfort’. Neen er is geen evenwicht anno 2015. De historische waarde is geen prioriteit. Wie het voor de historische waarde opneemt is subversief en riskeert bij Gentse overheidsdiensten zijn promotie. Bot infrastructureel denken wint actueel in Gent dit in scherp contrast tot de ‘étalagekunsten’ en ‘windowing’ van haar goed werkende marketing strategiën met een 2° beste burgemeester van de wereld als resultaat. De schoonheid van Gent wordt dan ook virtueel. Met een schepen van mobiliteit die al fietsend vooral de graad van vlakheid van het straatoppervlak ziet wordt een stad ontdaan van alle dimensies die het plat-vloerse overstijgen.

    Dirk Coopman

    • winfriedhuba Says:

      Prachtig verwoord, Dirk, maar volledig naast de kwestie.
      Ten eerste:
      het is niet deze afschuwelijke kinderkopjes of beton. Er zijn zoals je op de foto’s boven, in Amsterdam, in Venetië en -om maar iets te noemen- in Ravenna kunt bewonderen talloze voorbeelden hoe je verkleefdheid aan het verleden en enthousiasme voor het op zijn minst even belangrijke heden (je wilt toch ook dat Gent een levendige stad blijft zonder dat uw monumenten door de zure regen de goot in worden gespoeld?) kunt verzoenen met voor voetganger en fietser comfortabele natuursteen.
      Ten tweede:
      Waar haal je het in godsnaam vandaan dat de door uw genoemde en door het stadsbestuur gebetonneerde tussenrailse stroken iets met verhoogd fietscomfort te maken zouden kunnen hebben. Fietsers horen NAAST de tramrails daar waar de wagens geparkeerd staan.
      Mooi populistisch betoog, dat wel.


      • b.v.: Via Camillo Benso Conte di Cavour, Ravenna, Italië
        smalle straat, woonerf/shared space -dus géén voetgangersgebied- met aangeduide ‘rijstrook’, platte natuurstraatstenen

    • yves Says:

      We weten allen dat “het eeuwenoude karakter” van de stad geen statisch verhaal was. Het belfort onderging door de eeuwen heen menige metamorfose.
      Monumentenzorg had en heeft een immense waarde. Na decennia van kaalslag zijn er nu al decennialang wetten en decreten die waardevolle zaken beschermen. Ook deze wetten en decreten zullen evolueren, want ze werden geschreven in de decennia waar er nog geen sprake was van climate change. Ik heb uiteraard geen toverbol, en weet niet hoè het zal evolueren. Maar op een dag zal een generatie zich realiseren dat eeuwenoude gebouwen bedreigd worden doordat wetten en decreten de wegen er rond even belangrijk vonden als de gebouwen. Die wetten en decreten zijn te beperkt, want ze spreken enkel over materialen, niet over de mobiliteitskeuzes er omheen. Een stad waar stappers, trappers en OV alle nodige comfort krijgen geeft zijn monumenten zuurstof. Moeten we ècht wachten tot de generatie die de monumentenwetten stemde met pensioen is om het roer bij te sturen?

  3. Hubert Says:

    Dacht niet dat we een pleidooi hielden voor beton ?En gaat ook niet over trams in straatbeeld,maar nu je er over begint,als toerist nu even niet als fietser,de bovenleidingen en bijhorende palen zijn een groter visuele vervuiling. In Bordeaux tram in centrum =geen bovenleiding en bijhorende palen.Maar terug naar de orde van de dag,is de Korenmarkt ook al niet goed (wegdek)? denk dat de fietsers dit verkiezen boven kasseien welke zoals opmerking Frans binnen de kotrste keren verzakken door zwzre verkeer .

  4. Lodewijk Says:

    Ik kan enkel maar verwijzen naar een fantastische uitvinding als wegbedekking voor wegen in historische stadscentra: geprint asfalt.
    Meer info en voorbeeldfoto’s op http://edflex.blogspot.be/2014/04/kassei-1.html

    Ik kende het niet tot ik het op die blog erover heb gelezen.

    Voor die wegbeheerders die graag kasseien gebruiken lijkt me dat visueel even aantrekkelijk en misschien zelfs goedkoper. Ik vermoed dat het langer meegaat of langer duurt vooraleer heraanleg nodig is door het vele gemotoriseerd verkeer.
    Geen of nauwelijks gemotoriseerd verkeer erover laten rijden zou natuurlijk ideaal zijn om een heel lange levensduur van het geprinte asfalten wegdek te bekomen.

  5. toon Says:

    Misschien nog iets verder terug gaan, bevoorbeeld naar het zandwegentijdperk, nauwelijks nog last van trillingen, aanbevolen voor ATFietsen en voor paard/os/muildier en kar, goed voor de grondwaterspiegel, eenvoudig te herstellen, weinig gebruikte hoekjes worden spontaan groen. Ik kijk al uit naar een proefproject.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: