R 40: Bataviabrug-Koopvaardijlaan

Als vrijwilligers van de Fietsersbond zitten we niet stil. Onlangs kregen we in cc een mail van een van onze leden. Hij kloeg terecht de toestand van het wegdek van de Koopvaardijlaan aan. Hieronder een mail met onze opmerkingen (in het kader van de klankbordgroep Oude Dokken) die we in december 2012 naar de verantwoordelijke diensten stuurden. Opmerkingen die we zijn blijven herhalen. Je kan het ook thuis brengen onder de vraag “hoe kan een dure investering (Bataviabrug) vlug renderen?”


Beste

Op de klankbordvergadering  Oude Dokken in november 2012 kwam de verkeersaansluiting van de Bataviabrug ter sprake. Bij deze geef ik een korte verduidelijking. Foto’s zeggen meer dan woorden; daarom hieronder enkele kiekjes met kort commentaar.

Het kan zijn dat een aantal opmerkingen buiten het project vallen, maar ze hebben toch een grote impact op de verkeersafwikkeling binnen het projectgebied. Daarom rekenen wij er op dat deze opmerkingen aan de betrokken diensten doorgegeven worden.

 

voor Fietsersbond Gent

De Wilde Hubert                                                                                          kern@fietsersbondgent.be

 

 

1 : Tijdelijke oversteekbaarheid R40

 1.1. Stuk tussen oversteekplaats post t.h.v. Ham tot aan de bocht van het Stapelplein

oude dokken 1

Het is hier perfect mogelijk om een tweerichtingsfietspad aan te leggen. Er is weinig parkeerdruk nu, buiten de werfperiode.
Soms parkeren enkele auto’s dwars, dit zal in de toekomst in lengterichting moeten.

 1.2. Bocht Stapelplein

oude dokken 2

Ziet er krap uit voor een tweerichtingsfietspad maar dit is gezichtsbedrog, veroorzaakt door de overhangende struiken. De breedte van het bestaande fietspad is 1m70, inclusief borduur, de breedte van de kasseistrook is 1m50.
oude dokken 3
Rekening houdend met de nodige scheidingsstroken is dit net breed genoeg.
Voor een `echt’ tweerichtingsfietspad is het te weinig, maar voor een tijdelijke oplossing (2 à 5 jaar) is dit aanvaardbaar. Een smalle doorgang is hier beter dan geen doorgang.

1.3. Stuk tussen bocht en toegang fietsbrug

oude dokken 6

Borduursteen een beetje opschuiven, kasseien zelfs niet uitbreken maar alleen een asfaltlaag erover, toegang tot parking aan de bocht afsluiten  (dat kan, er is een tweede toegang).

 

1.4. De schrikstrook

oude dokken 7

 

Van 6m voor tot 6m na de bocht is er onvoldoende plaats om een gewone schrikstrook aan te brengen; best over de hele lengte afsluithekkens zoals deze plaatsen.

 

 2 : Aansluiting richting Koopvaardijlaan
2.1. Op het terrein van de Oude Dokken

oude dokken 8

Kan het a.u.b. beter? In een werfzone is dat niet gemakkelijk, maar dit is geen excuus.

2.2. Koopvaardijlaan

oude dokken 9

De werken zullen nog jaren duren, in afwachting moet dit beter. En zoals een buurtbewoner opmerkte tijdens de vergadering: op dit stuk van de Koopvaardijlaan is veel sluipverkeer en de snelheid is schrikbarend hoog. Daar komt nog bij dat bepaalde stukken een zeer slecht wegdek hebben. Dit resulteert in een weinig aantrekkelijke fietsroute: niet alleen oncomfortabel, maar ronduit gevaarlijk.

4 gedachten over “R 40: Bataviabrug-Koopvaardijlaan”

  1. De officiële oplevering van de Bataviabrug (gepland voor mei 2011) was in juni 2012, drie jaar geleden dus. Reeds in 2012 heb ik via verschillende kanalen een aantal opmerkingen doorgegeven, te vergelijken met jullie bovenstaande analyse.

    In maart 2014 schreef ik deze blogpost: https://ivandeboom.wordpress.com/2014/03/05/en-hoe-zou-het-nog-met-de-bataviabrug-zijn/
    Het bijhorende filmpje van 2 minuten is ontluisterend en nog steeds actueel. Er gebeurt NIKS.

    Het zal wel weer “aan het Gewest liggen” of aan Infrabel of whatever. Ik stel voor dat we de Bataviabrug — een fietsbrug die al 3 jaar onbruikbaar is als fietsroute — omdopen tot “Pontius Pilatus”.

  2. Het lijkt alsof het wachten is tot het land helemaal stilstaat eer de koppen van richting gedraaid worden.
    En met het huidige beleid zouden we daar wel eens in hoge snelheid naartoe “rijden”.

  3. Waarover maken we ons druk? Dit is eenvoudigweg het resultaat van een permanente “aankondigingspolitiek”. Lees bijvoorbeeld op de website van Mobiliteit Gent wat er staat over het openleggen van de Reep…

Geef een reactie op Frans Reactie annuleren