Home

Als het goed is zeggen we het ook

10 april 2015

1. Fietspaden aan het hernieuwde stuk van de De Pintelaan.

Goede materialen, vrijliggende fietspaden. De afwerking van de aansluitingen zien er goed uit, al is het nog niet volledig afgewerkt.

De Pintelaan 23-03-2015

De Pintelaan 23-03-2015

2. Verlichting fiets- en wandelpad Coyendanspark.

Coyendanspark

Coyendanspark 23-03-2015

Nog van dat a.u.b.

4 Responses to “Als het goed is zeggen we het ook”

  1. Lodewijk Says:

    Zo ziet het er alvast fantastisch uit om later over te fietsen.

    Met asfalt als verharding en zonder onnodige asverschuivingen. Zonder niveauverschillen bij opritten en naadloze overgang bij de kruispunten en zonder regenwaterslikkers op de fietsoversteekplaats.

    Als de opstelstrookbelijning en verkeerslichtenregeling ook zo fietsvriendelijk wordt, dan is het volledige plaatje daar goed.

    Dat er in Gent zo nog vele goede fietsroutevoorbeelden bij mogen komen!

  2. Maarten Raman Says:

    De Pintelaan goed? Ik ben het daar niet mee eens.

    Dit ontwerp is goed voor de behoeften en de noden van vandaag, maar niet voor morgen…

    Hoe wil men nu meer mensen op de fiets krijgen als men zelfs op plaatsen waar er een zee van ruimte is, toch kiest voor een smal fietspad en een brede rijbaan? De nieuwe situatie is voor vandaag misschien goed, maar het is triestig als je bedenkt hoeveel beter het had kunnen zijn. Over 15 jaar (gewenste modal shift 35% fietsers) zal het nog net lukken, maar daar na zal het fietspad zal overvol zitten. Hier had het fietspad een rijstrook breed kunnen zijn.
    Kijk naar Kopenhagen, wat toch het streefdoel is, daar leggen ze zo geen smalle fietspaden aan. Het had hier ook gekund, op deze plaats had men de ruimte… Gemiste kans voor de toekomst!

    Ok, het wegdek is goed, de overgangen ook, maar aan de basis heeft men een fout gemaakt, namelijk te weinig ruimte voor de fietser, jammer!

    • yves Says:

      Knappe analyse. Blijft toch telkens het even grote gelijk van het halflege of halfvolle glas. Het kruispunt geeft ruimte aan fietsers. De aansluiting met het oude gammele tegelpad doet vrezen dat nog een poos zo blijft. Deze werf is nog een ontwerp uit de vorige bestuursperiode. Met deze coalitie verwacht ik ontwerpen cfr je (terechte) toekomstvisie.

    • winfried huba Says:

      Heb net het boekje “fietsinfrastructuur” gelezen:
      http://www.naibooksellers.nl/cycle-infrastructure-fietsinfrastructuur.html
      “Doel is om de volledige potentie van fietsen voor het (stedelijk) landschap te activeren en fietsinfrastructuur te zien als een integrale ontwerpuitdaging in plaats van een puur verkeerstechnische opgave.”
      Naast de 5 bekende criteria voor een goede fietsverbinding (samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, verkeersveiligheid en comfort) verschijnen daarom nu ook 3 ‘ruimtelijke potenties’: ruimtelijke integratie, beleving, sociaal-economische waarde.
      Het zal nog even duren tot dit tot in Gent doordringt. Goede bedoelingen zijn al lang niet meer goed genoeg.
      Aan ons om bij het beleid hier telkens weer op aan te dringen:
      Als het niet goed is zeggen we het ook.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: