Home

Naar Melle

15 mei 2015

Melle wordt immens populair.
Vanaf volgende week fietsen we met z’n àllen naar Melle:

08mei15, Brusselsesteenweg

08mei15, Brusselsesteenweg

13mei15, Sluizenweg / Vlaamsekaai

13mei15, Sluizenweg / Vlaamsekaai

13mei15, Sluizenweg

13mei15, Sluizenweg

Op het einde van de Sluizenweg is het twijfelen.
Hier ontbreekt duidelijk een bord.
Is het naar Melle linksaf of rechtsaf?

13mei15, Sluizenweg

13mei15, Sluizenweg

Het correcte antwoord is: rechtsaf.
Want daar kwam ik het volgende bord tegen:

13mei15, Emiel Hullebroeckplein / Scheldekaai

13mei15, Emiel Hullebroeckplein / Scheldekaai

Al die signalisatie is er omwille van de nieuwe fase van de werf Brusselsesteenweg, één van de grote Gentse wegenwerven die momenteel lopen.
Generally speaking is de signalisatie voor fietsers op de Gentse wegenwerven beter dan ooit tevoren.
Ze doen vaak hun best.
Beter wil helaas niet zeggen: goed of goed genoeg.
Toen ik de Melleborden in de vorige werffase van de Brusselsesteenweg zag opduiken was ik enthousiast.
De borden waren helder en je kon de pijlen consequent volgen:

27feb15, Brusselsesteenweg

27feb15, Brusselsesteenweg

27feb15, Brusselsesteenweg

27feb15, Brusselsesteenweg

10apr15, Hoveniersstraat

10apr15, Hoveniersstraat

27feb15, Brusselsesteenweg

27feb15, Brusselsesteenweg

De gemaakte keuzes waren voor fietsers niet altijd -ahum- stressvrij:

27feb15, Brusselsesteenweg

27feb15, Brusselsesteenweg

Ik zou dit -als assertieve fietser- niet elke dag willen trotseren.
Dergelijke pain-in-the-ass-trechters komen alweer aan:

13mei15, Oude Brusselseweg

13mei15, Oude Brusselseweg


Hier ligt het aan het onbegrijpelijk smalle wegprofiel, wat ook in aanpalende straten in uitvoering is.
Staduitwaarts auto’s dwarsen wordt een heikele zaak…
Ook de Posthoornstraat is een bottleneck, maar dan stadinwaarts (zie het plannetje hieronder).

Een van m’n dochters woont in Gentbrugge en krijgt de bewonersbrieven.
Haar beknopte commentaar: En dan krijg je plannekes met allemaal kleurkes waar ik niks van snap. Maar het is wel goed bedoeld.

Dit is één van die plannetjes:

20150505_Verkeerssituatie_ZoneG

Wat gebeurt er? De twee bruggen die de Brusselsesteenweg verbinden met de kleine ring R40 worden afgebroken en vervangen door bredere exemplaren. Dat zal voor fietsers tegen maart 2016 een veiliger wegpatroon opleveren. (zie deze prehistorische Fietsbult uit 2008)
Ook het helse totaal versleten kruispunt met de kleine ring hoort bij deze werf.
Wanneer? Vanaf nu maandag 18 mei (net als de werken aan de Brabantdam trouwens).

In de bewonersbrief en op de website ontbreekt een heldere (voorlopige) fasering.
Voor automobilisten is het helder: 10 maanden omrijden.
Voor fietsers: idem?
Moet àl het fietsverkeer van Oost naar West 10 maand lang via deze Doorgang der Hallegasten?

13mei15, Doorgang der Hallegasten

13mei15, Doorgang der Hallegasten

Het plannetje zegt niks over de fietsonderdoorgang tussen Keizerpark en Fransevaart.
Wanneer gaat die dicht?
Het zegt ook niks over de R40, mijn woon-werkfietsroute naar Gent Sint-Pieters:

21jan15, Vlaamsekaai

21jan15, Vlaamsekaai

21apr15, Vlaamsekaai

21apr15, Vlaamsekaai

Wat is dan het alternatief?

Belangrijke hint/vraag: kunnen er voorafgaand en bij elke nieuwe werffase aub duidelijke plannetjes hangen?
Geplastificeerde A4 of A3-plannen kosten weinig geld, en ondersteunen het fietsverkeer rond werfzone’s.
Dit is zeker rondom een complexe werf als deze de meest directe manier om met (een groot deel van de) fietsers te communiceren.
Want niet iedereen wil naar Melle.

4 Responses to “Naar Melle”

  1. T. Says:

    Wij woonden tot een jaar geleden op die hoek aan de oude brusselseweg. Ik heb tot twee keer toe op een infovergadering gereageerd op de plannen dat de getekende weg te smal was voor het drukke fietsverkeer dat daar met bakfietsen/fietskarren de auto’s moeten kruisen. Het moest absoluut zo smal om de snelheid te remmen, maar ik vraag mij nu echt af hoe de fietsers daar nu moeten doorkomen. Er was daar nochtans wel plaats genoeg.

    • Frans Says:

      Plannenmakers die fietsers en voetgangers gebruiken als “menselijk schild”, alsof verkeer oorlog is en iedereen met een Hummer rondrijdt.

  2. agens Says:

    Je kunt daar gewoon geen auto kruisen zonder in de goot te rijden.
    Een spiksplinternieuwe baan en dé autoluwe fietsverbindingsweg tussen Melle/Gentbrugge en de rest van Gent.
    Parkeersituatie: onaangetast gebleven.

    Godverdomme.

  3. Hilde Says:

    En mogen we dan ook duidelijke aanduidingen voor fietsers bij de werken aan de Antwerpsesteenweg aub? Veel fietsers doen nu te voet het stukje Kogelstraat, Antwerpsesteenweg, bushaltes, Dampoort. In twee richtingen, samen met voetgangers en kinderwagens, langs een caféterras en een afbrokkelend voetpad, met hier en daar nog een paal van een verdwaald en nu totaal nutteloos verkeersbord. Vanmorgen stonden er ook nog eens een hoop gele vuilzakken en lagen er stapels stenen uit het voetpad, die de doorgang nog meer versmalden.
    “Niet iedereen moet langs de Land van Waaslaan”.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: