Home

Verzinkbare palen

27 mei 2015

In veel steden worden ze gebruikt.

19okt13, Den Bosch

19okt13, Den Bosch

In Gent niet.
Na een debacle jaren geleden in de Schepenvijverstraat zijn ze van de agenda verdwenen.
De paaltjes op de Vrijdagmarkt zijn ook in alle stilte gestorven.

Vrijdagmarkt

 

Een voorstel: een gelijkaardige budget zoals voor het (auto)verkeersgeleidingsysteem spenderen aan een systeem met verzinkbare palen.
Op een twintigtal plaatsen in Gent, met cameratoezicht en één centraal controlepunt.
IVAGO moet langs, grote verhuiswagen: geen probleem, paaltje naar beneden.
Brandweer en hulpdiensten hebben speciale apparatuur om doorgang te krijgen.

En een van die twintig, ergens in de stationsbuurt achter Gent Sint-Pieters ?

Ergens in Gent is er zo’n paaltje, maar het zit een beetje verstopt en heeft meer een recreatief karakter (en het valt niet onder het beheer van Stad Gent):

Hydrolische paaltjes

Snepdijk

 

Er zijn talloze steden/gemeenten waar het wel werkt.

Turnhout

Turnhout

16 Responses to “Verzinkbare palen”

  1. SjikkeVelo Says:

    Laatste foto is van het Vrijthof in Maastricht.


  2. Er zijn ook wel een hoop problemen met verzinbare palen.
    In Lier is er meer dan 1 auto bovenop terecht gekomen omdat de paal voortijdig terug omhoog knalde. Die is weg intussen.
    Systemen die omhoog komen terwijl een niet-toegelaten bestuurder er overheen rijdt, worden in de rechtspraak trouwens als gebrekkig aanzien (leidde o.m. tot een veroordeling van Knokke-Heist).

  3. Frans Says:

    In Gent kán dit niet werken omdat teveel weggebruikers het recht in eigen handen nemen en doodleuk door het voetgangersgebied rijden, terwijl het niet mag. Zo’n verzinkbare palen zouden het voetgangersgebied nochtans veel zichtbaarder maken. Maar het stadsbestuur is als de dood om consequent een handhavingsbeleid te voeren en houdt het liever virtueel.

  4. yves Says:

    Wie door rood rijdt aan de spoorweg riskeert… Wie door rood rijdt aan paaltjes riskeert…
    Ik volg Hubert. Lyon staat vol met paaltjes. Ik zag ze in menig Italiaanse stad. Maar hier zou dat niet kunnen? Het is zoals zoveel: maak het courant, en zowel gedrag als onderhoud zal veel vlotter lopen.

  5. de jokke Says:

    In Leuven gaan ze doorrijden aantrekkelijker maken door de verdwijnpaaltjes te verwijderen, en doorrijders te beboeten. Met fietsers en studenten te koeioneren geraakt de stadskas niet genoeg gevuld…
    http://www.standaard.be/cnt/dmf20150520_01690255

    • Frans Says:

      In Gent bestaan die camera’s al lang, maar ze werken niet. En het argument van “de stadskas vullen” is maar flauw: overtreders kosten handenvol geld.

    • Lodewijk Says:

      Dan zal tenminste het voorval van 2012 in Leuven met de koets van de Sint zich niet meer opnieuw kunnen voordoen.
      http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20121115_00369893

      Maar de Sint zal dan in Leuven wel in de plaats een flitsboete kunnen krijgen en al de praalwagens ook.
      Tenzij er iemand aan denkt om die nummerplaten in het systeem te zetten, wat ik betwijfel.

  6. Pieter Says:

    Het is bizar dat je een oplossing voorstelt, zonder het probleem te schetsen. Het probleem is waarschijnlijk dat mensen verbodsborden negeren en op plaatsen rijden waar dat niet toegelaten is.

    Moeten we gans de stad gaan uitrusten met verzinkbare palen en camera’s omdat mensen verbodsborden negeren? Wij zijn allemaal mensen. Die belastingen betalen aan de stad. Om te zorgen dat alles naar behoren verloopt en er een kader wordt geschapen waarin iedereen zich ten volle kan uitleven. Dat betekent niet dat alle verantwoordelijkheid bij de stad komt te liggen om dat kader te respecteren.

    Gent kent hopen intelligente, wijze, koppige en vriendelijke bewoners. Het is veel leuker om een ludieke actie op te zetten en te applaudisseren voor mensen die met een vergunning het voetgangersgebied binnenrijden. Of die ouder erop te attenderen die met zijn SUV bijna de voordeur van de school ramt om zijn kind af te zetten. Of mensen vriendelijk te wijzen op verbodsborden.

    Dat lijkt me veel leuker dan de stad vol te zetten met die ONGELOFELIJK LELIJKE dingen. Gent verdient beter dan dat.

    Bovendien bent u niet volledig goed geïnformeerd:
    – stad gent is wel degelijk bezig met projecten met verzinkbare palen

    andere steden komen terug van het gebruik omdat die dingen handen vol geld kosten, terwijl ze weinig waarde toevoegen. Antwerpen zet geen meer bij, Mechelen wil ze allemaal weg, in Kortrijk hebben ze er jaren op gevloekt en gaan ze enkel nog op vaste tijdstippen omhoog en omlaag
    Daarnaast worden die palen enorm veel aangereden, onopzettelijk, of door mensen die vlug nog willen meerijden met een auto die wel een vergunning heeft. Dit kost de stad handen vol geld, en zorgt dat de installaties vaak buiten werking zijn.
    De administratie voor die dingen is enorm. Iedereen die door moet, heeft een badge nodig, een code, of er moet een systeem met nummerplaatherkenningd geïnstalleerd worden. Er moet gecontroleerd worden of de aanvrager wel recht heeft op doorgang, de vergunning moet jaarlijks vernieuwd worden, afgenomen worden bij verhuis, ..
    Er moet 24/24 iemand beschikbaar zijn die mensen door kan laten die geen toegang hebben, maar wel door moeten: huisdokter, verhuiswagens, hulpdiensten, ..

    Kortom, GENT VERDIENT BETER DAN ZON LELIJKE PALEN.

    • yves Says:

      We lezen hier goed nieuws: Gent is wel degelijk bezig met projecten met verzinkbare palen. Gent verdient dat. Niet omwille van een mooi/lelijkdiscussie. Geparkeerde auto’s en gestalde fietsen zijn ook lelijk. Maar omwille van leefbaarheid. Paaltjes zijn vooral nuttig om sluipverkeer weg te houden uit bijvoorbeeld fietsstraten. Autoverkeer dat denkt sneller te zijn langs een fietsstraat dan via de kleine ring. Als je daarmee de transitie in mobiliteit een ferme duw in de rug kan geven mag het wel wat kosten.

  7. Bart Says:

    Onlangs een artikel gelezen met een hele hoop argumenten waarom die paaltjes toch niet zo’n geweldige oplossing zijn, en dat daardoor veel steden er inderdaad op terugkomen (kan de link niet terugvinden, maar ging inderdaad over veelvuldige defecten, botsingen door auto’s en fietsers, hulpdiensten,…).
    In Lier heeft men de Grote Markt autovrij gekregen met een discrete camera met nummerplaatherkenning. Wie er toch oprijdt zonder vergunning, heeft meteen een boete van 50 euro aan zijn been. En blijkbaar werkt het. Zou zo iets niet in Gent kunnen? Lijkt me veel eleganter

    • Pieter Says:

      Hoi Bart, die camera’s staan er al. Er staan er twee aan het Sint-Michielsplein, maar er worden nog geen bekeuringen uitgeschreven. Binnenkort komen er meer om het voetgangersgebied te beveiligen.

    • yves Says:

      Die artikels bestaan, zijn schaars, en van hetzelfde niveau als deze die windmolens (voor stroom) diaboliseren. Er zullen zeker incidenten geweest zijn, het zijn technische oplossingen nietwaar, en àlle techniek kan falen. Maar onvoldoende om vlot artikels over te vinden😉


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: