Home

Nederland fietsdepressie

29 mei 2015

Hoe komt het dat ik telkens na een fietstocht in Nederland een lichte fietsdepressie heb?

Ik ben dan ook gestopt met het trekken van foto’s van fietsinfrastructuur. Om het af te leren: drie foto’s.

Leiden

Leiden

Groningen

Groningen

Zeeland

Zeeland

7 Responses to “Nederland fietsdepressie”

  1. joeri64 Says:

    :-)))

    Ik ken dat gevoel.

     

    Mvg

    Joeri

     

     


  2. Ik begrjip de bedoeling van deze post niet zo goed. Dit soort foto’s kan je even goed maken in Vlaanderen, ik zie geen enkele fietsvoorziening of infrastructuur die we hier niet kennen.

    • Lodewijk Says:

      Het gaat denk ik niet over het al dan niet kennen/hebben in Vlaanderen van zo’n fietsvriendelijke infrastructuur.

      Het gaat denk ik over het contrast tussen Vlaanderen en Nederland qua aantal plaatsen met zo’n niveau van fietsvriendelijke infrastructuur.

      Het contrast is blijkbaar zo groot voor de schrijver dat die een lichte fietsdepressie krijgt wanneer die terug in Vlaanderen komt na een bezoek aan Nederland.

      Hij is ook niet de enige met dat gevoel😉

    • Frans Says:

      Waar vind je in Vlaanderen zo’n brede, continue fietspaden met een stippellijn in het midden? Toch niet langs de Coupure, de Visserij of de R4, onze “paradepaardjes”. De inhaalbeweging is nog lang.

    • Renaat Says:

      Het fundamentele verschil is dat zulke foto’s op honderden plaatsen kunnen gemaakt worden in Nederland en infrastructuur van dezelfde kwaliteit in België echt eerder uitzonderlijk is. De laatste foto is daar een mooi voorbeeld van. Ik ken tientallen fietstunneltjes in Vlaanderen, maar ik ken er geen van de kwaliteit van wat er op de laatste foto staan. Niet dat er geen zullen zijn en ik zal evenmin beweren dat er in Nederland geen slechte fietstunnels zijn, maar het contrast tussen de gemiddelde kwaliteit is gigantisch.

      Ik herken dus wel het gevoel van Hubert en kan me nauwelijks voorstellen dat zij die al een paar keer in Nederland hebben gefietst en in Vlaanderen ook fietsen dat gevoel niet herkennen of op zijn minst kunnen begrijpen.

  3. jandefietser Says:

    Misschien kan een vergelijking met toestanden bij ons helpen. Foto 2 is genomen bij het station van Groningen. Bij ons moet je kijken naar de tramtunnel met zijn fietspaadje dat op een bepaald moment tussen twee palen loopt die exact 2 meter van mekaar staan. Met schrikafstand gemeten is het fietspad daar dus 1 meter breed. Op de Sint-Denijslaan slaan we rechtsaf waar ons stadsbestuur fietssuggestiestroken voorziet om je vlot en veilig langs de rijen auto’s te loodsen. Foto 3 is een onderdoorgang onder de Zeelandse N61. Die moet je vergelijken met, bijvoorbeeld, de levensgevaarlijke oversteken van de Wettersesteenweg tussen Wetteren en Oosterzele waar je als fietser nog niet eens een middenberm als beveiliging krijgt. Of met de sluiting van de R40 tussen Muidelaan en Afrikalaan, waar een onderdoorgang bij de Afrikalaan overdreven moeite is, al zullen daar wel meer fietsers passeren dan pakweg in Biervliet.

  4. Chris S Says:

    Ik begrijp je zó goed, Hubert!😉


Geef een reactie

