Home

Verf (5)

1 juni 2015

Kruispunten heraanleggen dat gaat jammer genoeg niet snel.
Een heraanleg welke we al jaren vragen is kruispunt Barsoenkaai Coupure L.
Als men dan een nieuwe asfaltlaag en bijhorende verfwerk aanbrengt dan zou men verwachten dat men van de gelegenheid gebruik maakt om de fietser zijn plaats iets meer in “de verf te zetten”, maar nee dus.

Coupure L.

Coupure L.

Coupure L.

Coupure L.

13 Responses to “Verf (5)”

  1. Frans Says:

    Een inrichting zoals in de jaren 70. Deze verse asfaltvlakte kan je bezwaarlijk een aanmoediging noemen om maximum 30 te rijden. Let ook op de pijl op de grond. Waar de fotograaf stond is er een nieuw verkeersbord dat auto’s verbiedt om rechtdoor te rijden, maar dit verkeersbord is intussen weer overdekt.


  2. De voorsorteringspijl betekent nog steeds hetzelfde: enkel rechtsaf !

    Geen voorrangsborden op kruispunt ?
    Desondanks fietspad toch doorgetrokken ?
    Wordt afgeraden in Vlaams Fietsvademecum, in Brusselse Code van de Wegbeheerder, wegens niet voorzien in het MB met de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens …

    • Frans Says:

      Fietspad doorgetrokken zonder voorrangsborden, afgeraden? Gent zit vol dergelijke situaties. Er zijn zelfs plekken waar het fietspad doorgetrokken is dwars over de rijbaan (Voskenslaan, Koningin Maria-Hendrikaplein, Bargiebrug,…)

      • Frederik Says:

        Op de Bargiebrug is het fietspad zelfs niet doorgetrokken over de rijbaan, het begint gewoon op het kruispunt. Voor het kruispunt ligt daar geen fietspad, het stopt enkele meters eerder aan de onderdoorgang. Een heel vreemde situatie, want ik zie geen reden om daar niet gewoon de onderdoorgang te nemen. Dat fietspad wordt praktisch uitsluitend illegaal gebruikt in de verkeerde richting.

  3. Frans Says:

    Op de pijl naar rechts is intussen een pijl rechtdoor bijgeschilderd. Wat een geklungel! Die verf was beter besteed aan een markering van zone 30.

  4. 4ke Says:

    om eerlijk te zijn, snap ik deze post niet echt. ok, op veel plaatsen is het slecht aangeduid, ok het kan beter, ok wat meer borden en wegmarkering kan geen kwaad, maar op deze plaats?
    Net zoals de voorbije jaren (voor de vernieuwing van het wegdek) is er een stippelijn dwars over straat getrokken voor de fietsers, om over te steken. Ik heb dit vorige week gezien…
    misschien was de post wat voorbarig?

    • Renaat Says:

      Is het omdat iets jaren reeds zo is, het dan ok is dat het bij een heraanleg hetzelfde blijft?

      Dit kruispunt is ook objectief gezien niet verkeersveilig bij het oversteken. Het is ‘not done’ om fietsers drie rijstroken breed te laten oversteken zonder enige beveiliging.

      • 4ke Says:

        welke beveiliging heb jij dan voor ogen? een slagboom of zo? en 3 rijstroken? euhhh…
        ik vind persoonlijk dat niet altijd het stad de boter moet fretten (hoe zeer er ook verbetering kan, begrijp me niet verkeerd!).

        Diverse autobestuurders zijn de echte boemannen/vrouwen, want of er nu een markering is, of een bord, of lichten, of eender wat. Ik zie nog steeds veel mensen gsm’en achter het stuur, of gewoon met een zware voet rijden en alle regels aan hun laars lappen… dus waar ben je dan met je signalisatie?

        • Renaat Says:

          Er staat inderdaad geen extra lijntje dat het officieel drie rijstroken maakt. Maar het is wel erg duidelijk dat het wegdek zo breed is dat de auto’s in de ene richting met twee naast elkaar kunnen rijden en het daar oversteken in de praktijk neerkomt op het onbeveiligd moeten oversteken van drie rijstroken.

          Ik weet niet goed of je ‘slagboomopmerking’ getuigt van weinig kennis van degelijk fietsinfrastructuur of het gewoon een flauwe reactie is. Maar in de mobiliteitswereld betekent een ‘beveiligde oversteekplaats’ een oversteekplaats met verkeerslichten of een oversteekplaats met een middenberm of eiland waardoor de oversteekbeweging niet in één keer moet gebeuren. (En ja, ook slagbomen zijn een vorm van beveiliging, maar die horen buiten aan treinsporen niet op de openbare weg als beveiligingsmiddel.)

          Je zal ver moeten zoeken naar iemand met kennis van goede fietsinfrastructuur die niet van mening is dat drie rijstroken laten oversteken zonder beveiliging nooit een goed idee is en dus aan kruispunten waar oversteekbewegingen onvermijdelijk zijn een ontwerpfout is. Dat heeft niets te maken met ‘de stad’ op alles pakken, wel met kennis van veilige infrastructuur, vergevingsgezinde infrastructuur en infrastructuur als het belangrijkste verkeersgedragssturende instrument.

          Mag ik je adviseren enkele dagen uit te trekken om o.a. wat te lezen op http://www.fietsberaad.nl , o.a. over vergevingsgezinde infrastructuur, veilige oversteekplaatsen, … Ook een blik werpen in het CROW-richtlijnen (als je die een tegen komt) kan ik je aanraden.

    • Chris S Says:

      Maar komt er nog een rood kleurke op, want vroeger was dat toch zo?

    • Frans Says:

      Deze situatie is misschien voorlopig. In het nieuwe mobiliteitsplan worden Coupure Links en Verlorenkost “doorgeknipt” en blijft alleen de as Baertsoenkaai-St-Agnetebrug over voor autoverkeer. Benieuwd wie dan voorrang krijgt op deze asfaltvlakte.

  5. Gert Says:

    Dit heet de ‘Leiepromenade’. Een kruispunt waar de voorrang van rechts-regel ook voor fietsers geldt. Durf hem maar eens te nemen als je van het ophaalbruggetje komt en naar de Baertsoenkaai wil met auto’s die de Verlorenkostbrug komen afgestormd. Of omgekeerd. Vanaf de Baertsoenkaai ben je haast onzichtbaar voor wagens die de Coupure verlaten en nog snel de Verlorenkostbrug willen oprijden.
    Tijdens de heraanleg verkeerde ik ook in blije verwachting. Maar helaas …

    • Renaat Says:

      Voorrang van rechts moet altijd ‘in de logica liggen van de infrastructuur’. Als dat niet het geval is (en de voorrang van rechts niet te lezen is in de infrastructuur) dan kan men die regel beter niet toepassen en kiezen voor een andere voorrangsregel.

      Nog veel te vaak wordt de regel van rechts als voorrangsregel gehanteerd uit gemakzucht van de wegbeheerder of vanwege de foutieve gedachte (en argumentatie) dat de voorrang van rechts snelheidsbeperkend werkt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: