Home

Fietsen: tips & tricks (1)

3 juni 2015

De spelregels van deze blog zijn nog steeds: alles wat u hier leest is de hoogstpersoonlijke mening van de auteur, met zijn/haar naam onderaan. Uitzonderingen zijn de officiële meningen of standpunten van Fietsersbond Gent, ook hier onderaan ondertekend. Of gastbijdragen, zoals dit stuk van Lienweb (met op die blog al flink wat reacties). We deelden dit stuk al via onze Facebookpagina, maar dat gebruikt maar een deel van de mensheid.

Oké, ja, wie me een beetje kent, weet ik een beetje fietsgek ben. Zeker in de stad doe ik alles liever met de fiets dan met de auto. Ook met de kinderen, ja, die zijn ondertussen al gebrainwashed bijdragendoor mij. “Ja, fietsen is veel gezonder hé, dan zo in de auto zitten. Wij doen ondertussen ook aan sport hé, mama!” en ook: “Wij zijn veel sneller hé, mama, want wij moeten niet in de file staan en geen parkeerplaatsje zoeken.” Of ook wel: “Wat wij doen, is goed voor het milieu, hé”. Ha!

Ik probeer daarin aanstekelijk te zijn voor mijn niet-fietsende vrienden, maar waar ik nogal aanstekelijk lijk te werken voor bijvoorbeeld lopen, lijkt dat minder goed te werken voor fietsen. Helaas. Want fietsen heeft een pak voordelen. En we denken tegenwoordig toch allemaal ecologisch? Allerlei excuses komen dan op tafel waarom fietsen niet lukt, maar heel vaak merk ik dat het een beetje angst voor de fiets in het verkeer is. Het verkeer, waar zij als auto uiteraard ook deel van uitmaken. Bang met kinderen, maar even goed zonder kinderen.

Daarom geef ik als jarenlange expert in het (stads)fietsen graag een paar tips & tricks mee.

1. Zorg dat je gezien wordt. En daarmee bedoel ik niet dat je als een flikkerende kerstboom door de stad moet rijden. Pas op, ‘s winters als het donker is zal ik dat wel doen, lichtjes overal en fluohesjes aan. Maar op een heldere dag zie ik het nut van een fluohesje niet in. Uiteindelijk rij ik meestal als het licht is. Maar wat ik wel bedoel is: maak je groot en zorg ervoor dat de chauffeurs je zien.

2. Maak oogcontact met de andere verkeersdeelnemers (zowel automobilisten, fietsers, voetgangers dus). Een hele belangrijke is dat. Je bent pas zeker dat ze je gezien hebben als je oogcontact maakt met de andere. Aan de blik/gebaren van de andere chauffeur kan je vaak ook uitmaken of je kan doorrijden of beter meteen stopt. Als de blik stuurs is en ze kijken je niet aan: stop dan maar beter. Krijg je een knikje of teken: steek dan in alle veiligheid over. Als je twijfelt kan je maar beter stoppen. We nemen geen risico. De oogcontactregel is er éne die ik zowel met de auto, fiets als voetganger gebruik.

3. Maak zelf ook duidelijk wat je wil/gaat doen. Uw ogen kunnen boekdelen spreken. “Ik eerst!” bijvoorbeeld. Of “Pas op, er fietsen kinderen naast mij”. Ja, ik kan dat allemaal zeggen met mijn ogen, ja. Met mijn indringende fietsblik. Als dat niet lukt, begin ik wel te zwaaien. Pas in laatste instantie begin ik te roepen.

4. Wees assertief, maar beleefd. Eis uw plaats op in het verkeer, echt, je bent een volwaardige gebruiker van de weg. Maar als er u een vriendelijke automobilist doorlaat, ook als je eigenlijk geen voorrang hebt, zeg dan zeker “Bedankt”. Steek uw hand eens op, geef een vriendelijk knikje. Dan doen ze dat de volgende keer misschien opnieuw. Is het niet voor u, dan wel voor een andere fietser. Een vriendelijk gebaar, iedereen wordt er beter van.

5. Drukke wegen? Dat is omdat je je concentreert op de route die je normaal neemt met de auto. Kijk eens op de kaart of zo en zie dat er veel betere/veiligere alternatieven zijn. Die veel aangenamer fietsen. Soms zonder auto’s zelfs. In Gent heb je een aantal fietssnelwegen (Melle/Merelbeke, Wondelgem, …) Wedden dat je sneller bent dan met de auto?

6. Ver? Zie hierboven. Het is niet omdat je met de auto de hele stad moet rondrijden dat je dat met de fiets moet doen hé. Shortcuts. Lekker binnendoor. Je ziet nog eens iets leutigs. Heerlijk. Het is niet omdat het met de auto ver is, dat het met de fiets ver is.

7. Is het echt te ver? Overweeg dan een elektrische fiets. Ja dat kost wat, maar dat haal je er snel uit. Nu heb ik er geen, dat is wat overdreven voor mijn korte afstanden in de stad. Maar als ik iedere dag 15 à 20 kilometer zou moeten fietsen, ik zou niet twijfelen. Of indien nog verder is een combi openbaar vervoer-plooifiets misschien wel iets?

8. Regen? Dat valt best nogal mee , hoor. Als je ver gaat fietsen, kun je regenkledij kopen. Nooit elegant, maar het hoeft niet duur te zijn (check Hema, Decathlon, …) . Zelf fiets ik meestal niet zo ver en ik gebruik weinig specifieke regenkledij. ‘s Morgens kijk ik of het regent en dan kleed ik me daarnaar. Als ik ‘s avonds onverwacht met een nat pak thuis kom… tja, dan doe ik gewoon verse kleren aan. Simpel toch?

9. Als je niet gewoon bent om te fietsen, of het is pakweg van je tienerjaren geleden: oefen eerst wat. Ga eens wat fietsen op zondagmiddag of op rustige momenten. Verken de straten, verken de buurten. Verken je fiets en kweek fietsvaardigheden.

10. Ooh ja. Iedere fietsbeurt telt. Maar het is niet omdat je meestal met de fiets gaat, dat je het nooit meer met de auto mag doen. Er bestaan altijd omstandigheden waarin het interessanter is om met de auto te gaan. Maar geef toe: soms/vaak zou het toch wel eens lukken met de fiets? Ewel? Waar wacht je op?

En dan hoop ik dat ik een beetje aanstekelijk gewerkt heb. Allez toe. Probeer het eens. Het wordt schoon weer (hoop ik), het is echt dé moment bij uitstek om het een (paar) kans (en) te geven. Echt, ge gaat versteld staan. Het is heerlijk.

11083086666_5ab262e695_z

Allez hop, nog eens de voordelen van fietsen op een rijtje:
1. geen file. Echt, ik word zot van in de file te staan. Nergens voel ik me meer opgesloten als in een auto in een file.
2. geen parkeerplaats zoeken. Tenzij je zo één van die geluksvogels bent die altijd knal voor de deur kan parkeren. Oeps, in de stad kan dat niet.
3. veel goedkoper. Geen parkeergeld, geen benzine, geen verzekering. Tel maar eens op. Voor de prijs van één groot onderhoud van een gemiddelde wagen koop je een degelijke nieuwe fiets waar je gemakkelijk een jaar of tien mee verder kunt. Onderhoudskosten van de fiets zijn verwaarloosbaar in vergelijking met de kosten voor een auto.
4. je kan er geld mee verdienen. Check eens de voorwaarden op uw werk, tegenwoordig kan je vaak fietsvergoeding krijgen. Dubbele winst: minder kosten, meer opbrengsten.
5. je doet er sport mee. Bij mij valt dat nogal mee, maar mijn broer en schoonzus bijvoorbeeld, die fietsen elke dag van Oosteeklo naar Gent (25 kilometer enkel) (met een elektrische fiets). Mijn broer is 15 kilogram afgevallen sedert hij dat doet.
6. oh ja, het is ook nog goed voor het milieu. En voor de leefbaarheid in de stad. Ook niet onbelangrijk!

Dit was deel 1. Binnenkort een paar tips over fietsen met kinderen.

28 Responses to “Fietsen: tips & tricks (1)”

  1. Alan Says:

    Goede tips, ik kan me hier volledig in vinden. Behalve dat fietsen goed is voor het milieu. Dat is een uitspraak die volgt uit autodenken. Akkoord, het veel minder belastend voor het milieu dan autorijden. Maar het is niet omdat iets geen nadeel ondervindt dat het een voordeel ondervindt.

  2. Frans Says:

    Prima tips, inderdaad. Maar toch nog een aanvulling bij oogcontact en hoffelijkheid. Een automobilist schat niet altijd het gevaar voor de fietser in. Als hij hem teken doet om een vierbaansvak over te steken of een zebrapad over te fietsen, terwijl andere wagens achter en naast hem aanzetten, laat hem dan maar doorrijden.

  3. de jokke Says:

    Leuk om te lezen, en wat een motivatie! Ik ga pas sedert deze week met mijn e-fiets werken (20km) en zie die 15kg volledig zitten🙂

  4. de jokke Says:

    (en ’s avonds 20km terug ook nog…)

  5. toon Says:

    Ongeveer 20 jaar geleden met enkele carpoolers 1x naar het werk gefietst. De smaak te pakken gekregen en sindsdien is dit opgelopen van 1x/week over meerder keren, ’s zomers elke dag, tot uiteindelijk slechts 7 dagen/jaar niet met de fiets. De carpoolgroep is uiteengevallen, het was niet voor iedereen haalbaar. Wegens een andere plaats van tewerkstelling liep de fietsafstand op van 35 tot 43km/rit, 2x daags. Elektrische fietsen bestonden niet, een degelijke hybride met alles erop en eraan (recht stuur, bagagedrager, vaste verlichting (SON+edelux), spatborden). Sinds bijna 2 jaar is e.e.a. plots gestopt wegens werk in het buitenland. Ik hoop de draad terug op te kunnen pikken want ik mis het echt wel, je raakt er aan verslaafd.

    • Renaat Says:

      Onderzoek en ervaring leert dat veel potentiële fietsers met veel vooroordelen over het fietsen kampen en zich het fietsen om allerhande reden niet kunnen voorstellen. Het is dan een kwestie van met een gerichte actie of gebeurtenis (zoals een fietsdag voor werknemers) de nog-niet-fietsers één dag of liefst meerdere dagen te laten ervaren hoe het is om te fietsen (naar het werk). Het blijkt dat op die manier van veel potentiële fietsers ook echte fietsers te maken zijn. (Dat werkt natuurlijk niet voor iedereen en blijvende aanmoediging (fietsvergoeding, goede fietsinfrastructuur op het werk, …) is belangrijk.)

      • Toon Says:

        Renaat, dit zijn inderdaad belangrijke motieven om door te gaan op de ingeslagen weg. Voor mij waren mijn bijdrage aan het milieu en gelijktijdig werken aan de gezondheid/conditie primordiaal. Deze dagelijkse rit was de aanzet om nog langere afstanden te rijden en uiteindelijk zelfs Parijs-Brest-Parijs of Londen-Edinburgh-Londen te fietsen. O ja, toen ik deze keuze maakte was er nog geen sprake van fietsvergoeding.


  6. De tip van het oogcontact is een hele goeie!!
    Als automobilist krijg ik het van fietsers die heel onverwachtse bewegingen uitvoeren. Iemand die oogcontact maakt zal ik bijna altijd voorlaten.

    Ivm dat bedanken wil ik nog toevoegen dat dit inderdaad sterk geapricieerd wordt, maar dat je wel niet moet treuzelen.
    Sommige mensen blijven halfweg het voetpad nog even staan om nog even zeer uitdrukkelijk te zwaaien. Zeer vriendelijk, maar doe vooral vlotjes door, zodat iedereen weer kan verder rijden.
    (en nu klink ik nors en mottig)

  7. jandefietser Says:

    Persoonlijk heb ik iets tegen dat oogcontact'. Een gemiddelde auto heeft getinte ruiten waardoor je nauwelijks kan zien of er iemand in de auto zit en dan moet je oogcontact gaan zoeken. Onlangs zag ik dat zelfs staan op de site van de Fietsersbond en toen ging het over <em> 's nachts</em> rijden. Je ziet twee koplampen aankomen waarachter je slechts een auto kan vermoeden en dan moet je oogcontact met de chauffeur gaan zoeken.Oogcontcact’ wordt als argument dan ook vaak misbruikt: de fietser had wel voorrang maar zocht geen oogcontact en is het is dus zijn fout dat hij aangereden is.

    Waarom moet ik ervoor zorgen dat ik (of een voetganger) weet dat ik gezien ben voor ik mijn voorrang neem? Als een voetganger oogcontact moet zoeken voor hij op een zebapad oversteekt moet een automobilist ook maar oogcontact zoeken voor hij voorbij een voetganger op een voetpad rijdt. Immers in beide gevallen gaat het over een weggebruiker met voorrang die dan maar moet testen of de ander hem gezien heeft.

    • Chris S Says:

      Bij mijn weten moeten voorruiten en voorste zijruiten een voldoende lichtdoorlaatbaarheid garanderen (75% à 70%) – net omwille van de veiligheid (contact in het verkeer en voor de handhaving). Zie o.a. de 92/22/EEG richtlijn. Als fietser komt men toch vrij dichtbij de wagens en dan kan men toch meestal de chauffeurs zien. Ik heb wel de indruk dat er wagens zijn die er donker uitzien langs binnnen, dit ligt m.i. eerder aan de constructie (andere lichtinval). Als er toch auto’s rondrijden met te donkere voorruiten/voorste zijruiten, dan is de keuring en handhaving in gebreke gebleven. De politie heeft lichtdoorlaatbaarheidsmeters.

      Voetganger en zebrapad, waarom oogcontact met chauffeurs proberen maken? De reden is eenvoudig: omwille van de veiligheid. Ik heb zelf als chauffeur het volgende meegemaakt in de Wondelgemstraat. Ik rijd richting een zebrapad, er zijn redelijk wat voetgangers, en toen ik op ca. 2 m van het zebrapad was genaderd springt er toch wel een pipo plots het zebrapad op zeker? Ik moest mijn remmen toe kloppen. Ik kon stoppen omdat ik voorzichtigheidshalve traag reed. Kreeg ik nog zo van die boze tekens van die allochtoon naar mij geslingerd van ‘ge moet beter uitkijken/zijt ge een blinde mol dan’ en een bende staarde mij mij aan alsof ik de grootste misdaad had begaan. Ik moest bekomen van het verschieten. Eigenlijk vertoonde die voetganger foutief gedrag want hij sprong gewoon de rijbaan op en dan nog vanuit een bende voetgangers. Bewijs dat maar eens als automobilist! Je hebt ook van die mensen die aan een zebrapad koekeloeren of een praatje staan maken.
      Dus kenbaar maken dat men wil oversteken is m.i. niet zo onnozel. Men kan natuurlijk niet steeds oogcontact maken met aanstormende wagens, maar als ik de geest van de wet begrijp is het toch belangrijk dat je richting chauffeurs kijkt opdat ze weten dat je wil oversteken. Goed voor voetganger en goed voor chauffeurs.
      Dat er wederzijds oogcontact moet zijn is nogal wiedes.

      ’s Nachts oogcontact maken met automobilisten, … ahum, zal voor mensen met anti-verblindende katte-ogen zijn zeker?🙂

    • yves Says:

      Ik volg Jan èn Lien. Als ik mijn opvoedende rol als vader goed vervuld heb dan zoeken mijn kinderen nu steeds oogcontact (in het verkeer🙂 ). Dat is een perfect hulpmiddel als “zelfbescherming”. Geen afdwingbare verkeersregel. Maar als fietser en automobilist mag ik geen oogcontact verwachten van voetgangers. Je moet in staat zijn om te stoppen voor een onverwachte hindernis. Voor velen telt het recht van “jamaar, ik mocht daar 50 rijden” méér dan “en die spelende kinderen…”. Wat ik (van volwassen voetgangers) wèl mag verwachten is dat ze “aanmelden”. Lees: in een hoek van 90° het fietspad of rijweg benaderen. Voetgangers die rechtdoor stappen en plots zonder omkijken 90° afdraaien en oversteken zijn (in mijn ogen) roekeloos. Idem voor fietsers die -zonder hun arm uit te steken- plots van richting veranderen. Dat laatste wordt in drukke fietsassen met fietsers aan verschillende snelheden een noodzakelijke gewoonte. Nu enkel nog opletten dat je met je plots uitzwaaiende arm geen fietser mee hebt.😉

      • Chris S Says:

        Kan ik me 100% in vinden (in mijn geval ging het specifiek over roekeloos oversteken op het zebrapad).

      • Hubert Says:

        Over die arm, als ik fietsles geef (volwassen) leer ik ook dat achterom kijken of minstens zijdelings kijken even belangrijk is. Er zijn fietsers die de arm uitsteken zonder maar iets opzij te kijken en dan direct van richting veranderen wat niet zonder gevaar is.

      • jandefietser Says:

        Misschien nog even herhalen: je arm uitsteken geeft je geen voorrang. op achteropkomend autoverkeer.

        En: een voetganger heeft voorrang als hij op het punt staat zich [op het zebrapad] te begeven': dat wil zeggen dat het uit zijn gedrag af te leiden is dat hij wil oversteken (wat Yvesaanmelden’ noemt). Wie recht op een zebrapad afloopt staat op het punt...', maar oogcontact hoeft niet. Wie in de rijrichting loopt en plots van richting verandert om op het zebrapad te gaanstaat niet op het punt..’.

        Ik ben natuurlijk wel extra voorzichtig als ik geen voorrang heb maar voor een gestopte auto door kan. Dat gebeurt vaak, Belgen zijn vriendelijker dan Nederlanders of Duitsers in dat opzicht, maar je moet wel echt zeker zijn dat de chauffeur voor jou stopt en niet om een andere reden.

        • jandefietser Says:

          (en ik moet eens afleren in een repliek aanhalingen te beginnen met een links aanhalingsteken: dat geeft een vreemde lay-out) Sorry!

          • Chris S Says:

            Raar verschijnsel. Ik had dat ook met 1. 2. enz. onder mekaar, dus + Enter geschreven: dan krijgt men een alinea-insprong.
            1. Dit is na punt 1
            2. Dit is na punt 2
            Ik had ooit eens gevraagd om voor deze blog de gebruikers een paar tips mee te geven zoals
            – url’s ingeven alover: < a href= ” hier een link ” > hier komt onderwerp < /a > (-> hopelijk komt de schrijfwijze goed, dan is ze niet 100% correct want met spaties, maar wel zichtbaar)
            schreef (italic): < i > < /i> (onjuiste syntax)
            vet (bold): < b > < /b> (onjuiste syntax)
            Juiste syntax: Visit W3Schools, maar WordPress hanteert er maar enkele van.

            … en wat men best niet doet, zoals dat aanhalingsteken.

            Ook een voorbeeld van wat men geschreven heeft vooraleer te posten zou handig zijn, maar ik weet niet of dit kan met WordPress blogs. Dit heb ik al gezien op fora. Zo kan men onbedoelde foutjes eruit halen vooraleer te posten.

          • Chris S Says:

            ja, en nu komt die alinea-sprong er niet door blijkbaar…

        • Chris S Says:

          In mijn geval had ik zelfs de kans niet om op te merken dat die gast het zebrapad wou gebruiken. Hij kwam plots opgedoken vanuit een groep voetgangers die daar stond. Toen ik mijn remmen toeklopte stond hij al voorbij de helft van het zebrapad (en voorbij mijn wagen), zo snel ‘liep’ hij.

          Blijkbaar hoeft oogcontact niet (meer) volgens de wegcode (dat was toch ooit zo op zebrapaden?), maar als voetganger vind ik het toch veiliger om te kijken richting wagen en dan zoek ik onwillekeurig contact met de ogen/het gezicht van de chauffeur. Er zijn altijd onoplettende chauffeurs (het verwondert me nog steeds hoeveel chauffeurs met de gsm aan het bellen zijn, zonder afstandsbediening ) en het zal je kind of dierbare maar zijn die dan overreden wordt door zo’n onnozelaar. Een chauffeur moet dus dubbel voorzichtig zijn bij zebrapaden en oversteekplaatsen. Maar tegenwoordig rijden automobilisten zo snél he, ik heb de indruk dat 50 km banen de facto 70 km banen aan het worden zijn – en geen beetje handhaving.
          Maar oogcontact voetganger-chauffeur is geen voorwaarde om voorrang te krijgen heb ik begrepen, dank je om er ons attent op te maken!

          • Renaat Says:

            De realiteit is dat veel automobilisten de maximale snelheid beschouwen als een soort geadviseerde snelheid. Dat betekent dat 120 km/uur betekent dat men ongeveer 120 km/uur rijdt en dus meestal/vaak er toch nog wel wat boven. Dat gaat ook op voor de lagere snelheden. (Probeer maar eens 45 te rijden waar 50 mag en je merkt al snel dat men die 50 al minimale adviessnelheid beschouwt.)

            In zone dertig werkt het overigens anders, daar wordt 30 km/uur over het algemeen als minimale snelheid beschouwd. (Rijd maar eens echt 30 km/uur in zone dertig.)

  8. Chris S Says:

    Goeie tips die aanstekelijk werken! Het leuke is ook, als men fietst voor woon-werk en je praat af en toe met collega’s over de voordelen ervan, dit ook aanstekelijk werkt.

    Ik ben zo vrij nog wat te vertellen over:

    tip 1. Zorg dat je gezien wordt.
    Daarover heb ik een iets meer genuanceerde mening. Enkel bij helder weer zijn fluohesjes nuttig, niet meer vanaf het schemerdonker. Contrasterende kledij werkt overdag, reflecterende zaken + actieve verlichting werken in het donker. Zie o.a. een praktijktest, toendertijd gepost in Fluobouter. Foto’s over fluo in het donker worden ‘commercieel gemanipuleerd’ om ze fel te laten uit zien.

    tip 7. Elektrisch fiets
    Een gemiste kans van de overheid is om S-Pedelecs als fietsen te laten leven – niet brommers – enkel deze type fietsen zijn een alternatief voor de auto over langere afstand. S-Pedelecs zijn ten dode opgeschreven, de bedreigde auto-industrie moet kunnen overleven, niet?

    tip 8. Regen?
    Voor langere afstanden en bij ruigere weersomstandigheden heb ik goede ervaringen met outdoorkledij en met bepaalde fietskledij. Katoen is dan niet aan te raden. Misschien ook interessant voor mensen die snel transpireren. Onaangepaste kledij kan een spelbreker zijn, vind ik. Op het werk kunnen wij ons bijna nergens omkleden en het toilethokje is toch een ongemakkelijke plek, niet? Comfortabel toekomen vind ik dan ook belangrijk.

  9. Frans Says:

    Vraagje voor onze fiets-exegeten.
    In vele Gentse straten is het onmogelijk (door de breedte, een volle witte streep of druk tegenliggend verkeer) om met de auto een fietser in te halen met een zijdelingse afstand van 1 m. Mag een fietser (met brede rug en stalen zenuwen, op deze blog “assertief” genoemd) in die omstandigheden in het midden van de rijbaan blijven om het inhalen fysiek te verhinderen? Of kan dat enkel in één van de drie “fietsstraten” en eventueel op een kleine rotonde?

    • Renaat Says:

      Het gegeven dat het fysiek onmogelijk is om een fietser legaal in te halen wijzigt spijtig genoeg niets aan de regel dat men als bestuurder (dus ook als fietser) ‘zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven’ (artikel 9.3.1 van ‘de wegcode’). Weliswaar zijn er een paar uitzondering op deze regel, de situatie die jij noemt is geen uitzondering.

      Een van de verschillen in een fietsstraat is dat de verplichting om ‘zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan’ te fietsen niet van toepassing is.

      Het zou vanuit verkeersveiligheidoogpunt beter zijn die regel om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven te schrappen of op zijn minst diverse bijkomende uitzonderingen in te voeren. Zo is GB niet bepaald ‘het fietsland’, maar daar mag men als fietser gewoon de ruimte van een wagen in beslag nemen (dus in het midden van de rijstrook rijden).

      Ik moet wel aanvullen dat de kans klein is dat je beboet wordt als fietsers omdat je niet zo rechts mogelijk rijdt, zeker als daar goede redenen voor zijn. Die ‘zo rechts mogelijk’ mag dus op zijn minst gelezen worden als ‘zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan voor zover dit veilig mogelijk is’.

      Maar als er een ongeval gebeurt (b.v. omdat een wagen je toch probeert in te halen niettegenstaande er onvoldoende ruimte is), dan blijft het maar de vraag hoe de verzekeringen (of mogelijk de rechtbank) zo’n situatie zal beoordelen als je als fietser makkelijk dichter bij de rand van de rijbaan had kunnen rijden. Vandaag nogmaals de wenselijkheid voor een wijziging van deze regel.

      Een tweede voordeel van een wijziging van deze regel is dat het zou toelaten aan automobilisten om bij filevorming of stilstaan verkeer (voor verkeerslichten) rechts ruimte te laten voor fietsers om voorbij te fietsen. De vriendelijke automobilisten die dat nu doen zijn immers in overtreding.

      • Frans Says:

        Bedankt, Renaat, voor de moeite. Ik stelde deze vraag omdat ik op korte tijd tweemaal als fietser werd aangereden door een voertuig dat de zijdelingse afstand niet respecteert. In beide gevallen reed de bestuurder gewoon door. En ik heb geen enkele zin dat het een derde maal gebeurt.

      • jandefietser Says:

        Zoals het nu is is het erg vaag. Wat is zo rechts mogelijk', vooral als je rekening houdt met het feit dat je als weggebruiker altijd de nodige voorzichtigheid in acht moet nemen. Het zal van rechter tot rechter afhangen of een fietser diede deur dicht doet’ met artikel 9.3.1 kan beboet worden.

        Wel is er geen twijfel wie verantwoordelijk is bij een gebeurlijk ongeval: zelfs als een rechter vindt dat de fietser in overtreding was wegens artikel 9.3.1, dan nog ligt de aansprakelijkheid bij degene die de fout maakte die het ongeval veroorzaakte en dat is de automobilist die toch voorstak.

        Overigens, zoals gekend zijn er in België geen ongevallencijfers die naam waardig, maar een zeer voorzichtige schatting levert dat er elk jaar een tiental fietsers omkomen en ettelijke honderden in het ziekenhuis belanden omdat een automoilist vond `dat hij toch genoeg plaats had om voor te steken’. De laatste fietsdode in Gent hierdoor viel in november 2011.

  10. jandefietser Says:

    (vervolg, verkeerde toets ingedrukt)… Dat maakt inhalen met te weinig ruimte een overtreding van de vierde graad, waarbij in principe altijd gedagvaard wordt en waarbij de rechter moet motiveren als hij geen (tijdelijk) rijverbod uitspreekt.


Geef een reactie

